Win 95 installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Damacque

Gebruiker
Lid geworden
19 sep 2007
Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben aan het proberen windows 95 te installeren op een machine waar eerst windows 98 op heeft gestaan. Ik heb de harde schijf geformatteerd en een bootdisk geregeld. Tot zover geen problemen, en de bootdisk doet het ook prima, maar als ik dan vervolgens de setup van win95 probeer te draaien krijg ik de melding dat er geen tijdelijke directory gemaakt kan worden... Iemand een idee wat te doen? Alvast bedankt.

Zo te lezen heb je al veel geprobeerd. (ja, ja, ik heb een glazen bol ;) )
Kijk eens voor een heldere uitleg hier.
Het zal dan voor windows 95 om de win95 map, in plaats van de daar beschreven winme of win98 directory.

Dus met dos naar de win95 directrory (dir D) als D je cdrom is, en wanneer je in de win95 directory bent setup in typen.

Windows95 kan alleen maar "praten" met harde schijven/partities kleiner dan 2 Gb. Hoe groot is je HD en als hij groter is dan 2 Gb, heb je dan partities gemaakt van < 2 Gb?

Ligt eraan welke uitvoering het is, hier staan ze allemaal.

Overigens kun je de cd starten met een 98 opstartflop met cd ondersteuning, want dat heeft een opstartflop van 95 niet en moet je de config.sys en autoexec.bat aanpassen en de drivers voor cd cdrom op de flop zetten, de mscdex driver.

Schoolopdrachtje?
Wie gaat er anders een 98 inst. vervangen door een 95.:rolleyes:

Zo te lezen heb je al veel geprobeerd. (ja, ja, ik heb een glazen bol ;) )
Kijk eens voor een heldere uitleg hier.
Het zal dan voor windows 95 om de win95 map, in plaats van de daar beschreven winme of win98 directory.

Dus met dos naar de win95 directrory (dir D) als D je cdrom is, en wanneer je in de win95 directory bent setup in typen.

Dat heb ik helaas al geprobeerd zonder succes... Toch even je glazen bol oppoetsen, hahaha :cool:

Windows95 kan alleen maar "praten" met harde schijven/partities kleiner dan 2 Gb. Hoe groot is je HD en als hij groter is dan 2 Gb, heb je dan partities gemaakt van < 2 Gb?

Nee, misschien dat dat nog wat oplevert, ga ik proberen. Dat moet met fdisk neem ik aan? En dan 1 primary en de rest extended? Overigens, mijn HD is 11 Gb

Laatst bewerkt:
Klopt, maar let wel op het advies van Lange Pier. Het is vooral de "oer W95" waarvoor dit verhal opgaat.

Ik vrees dat ik die versie ook heb... Maar dan nog zou setup eigenlijk moeten draaien als er wel een primary partition is van < 2 gig, toch?

Even opnieuw. Je hebt 21 diskettes W95, waarvan de eerste als opdruk heeft: Diskette 1: Setup 1? Of heb je daar ook nog negen diskettes met Windows 3.0 of 3.11? Daarvan heet de eerste ook Diskette 1: Setup. Misschien moet je die eerst installeren en is je W95 een upgrade die daarna beter "pakt"?

Even opnieuw. Je hebt 21 diskettes W95, waarvan de eerste als opdruk heeft: Diskette 1: Setup 1? Of heb je daar ook nog negen diskettes met Windows 3.0 of 3.11? Daarvan heet de eerste ook Diskette 1: Setup. Misschien moet je die eerst installeren en is je W95 een upgrade die daarna beter "pakt"?

Ik heb een eigen gemaakte bootdisk, gehaald van bootdisk.com. Verder heb ik een originele win95 cd, maar daar staat niet op welke versie het is. Ik heb het boekje ook niet meer, omdat ik niet dacht ooit nog een 95 machine te gaan maken. Ik heb wel het serienummer, maar verder dus niks...

Overigens kun je de cd starten met een 98 opstartflop met cd ondersteuning, want dat heeft een opstartflop van 95 niet en moet je de config.sys en autoexec.bat aanpassen en de drivers voor cd cdrom op de flop zetten, de mscdex driver.
Dan heb je niet de "oer-versie" van Windows95 en moet je toch terug naar het advies van Lange Pier. Met die bootable diskette, waar je misschien eerst in de autoexec.bat en config.sys de commando's in moet zetten met de driver voor je CD-Rom-speler, dus de term MSCDEX. Of je moet ergens nog een floppy hebben slingeren waar die driver voor de CD-Rom apart opstaat. Doe je dit niet, dan leest je CD-Rom speler die Setup CD W95 niet denk ik.

Ik zit te slapen. Je hebt er toch wel aan gedacht om de met fdisk aangemaakte partities eerst te formatteren?
En als je de bootable diskette W95 van deze site hebt gehaald en je hebt "Windows Version B" gedownload en op een floppy gezet, dan moet het werken.
MSCDEX.EXE staat daar ook op. Voor de gehele inhoud, zie de afbeelding hieronder.

bootw95rh6.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zit te slapen. Je hebt er toch wel aan gedacht om de met fdisk aangemaakte partities eerst te formatteren?
En als je de bootable diskette W95 van deze site hebt gehaald en je hebt "Windows Version B" gedownload en op een floppy gezet, dan moet het werken.
MSCDEX.EXE staat daar ook op. Voor de gehele inhoud, zie de afbeelding hieronder.

bootw95rh6.jpg

Nee, dat heb ik niet. Ik heb nu trouwens sowieso geen partities meer, ik heb weer even alles gedelete. Even samenvattend:
- Ik moet eerst mijn harde schijf in partities indelen van 2 gig of minder
- Vervolgens moet ik iedere partitie formatteren, gewoon met format X, of moet ik daar iets anders voor gebruiken?
En wat moet ik met die MSCDEX.EXE?

Schoolopdrachtje?
Wie gaat er anders een 98 inst. vervangen door een 95.:rolleyes:

En het antwoord?;)

Gooi er eerst dos 6.22 erop, kun je windows 95 erna installeren, wel een partitie in fat16 maken, en na een reboot kun je pas formateren.

En het antwoord?;)

Gooi er eerst dos 6.22 erop, kun je windows 95 erna installeren, wel een partitie in fat16 maken, en na een reboot kun je pas formateren.

Het antwoord is nostalgie. Ik heb van bijna alle windows versies een machine draaiend, behalve... juist... Windows 95...

En hoe gooi ik DOS 6.22 erop?

Geef eens antwoord op de vragen.:confused:

Nostalgie? win 95 niet?:shocked:
Een OS dien je, overigens, te installeren.;)

Nog een keer opnieuw. Onder W95 hoeft geen Dos meer te staan. W95 heeft in C:\Windows\Command alle benodigde Dos-commando's aan boord. Dus: Maak zes partities aan, vijf van 2 Gb en een van 1 Gb (dat zal wat minder worden). Formatteer in ieder geval C (en dan die overige vijf ook maar meteen). Je CD-Romspeler zal in je Bios staan, stop die Setup CD er in en zoek Setup.exe op. Dat moet lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan