Maar ik spook meer uit dan alleen op win*& sites te gaan. Ik download van alles om te zien of ze goed zijn. Kijk de free versie van Ad-Aware beschermt je niet realtime.
Zelfs in een muziekje dat je download kan al iets zitten zoals virussen of spyware.
En als je er dan achterkomt is het mischien te laat (Voorkomen is beter dan genezen)
Maar is wel Knap van jou lol mijn computer zou dan mischien 10x al gecrasht zijn
Hou het inderdaad simpel, voldoe je aan de volgende drie punten dan ben je in principe goed beschermd:
1) zorg dat er een anti-virusprogramma altijd meedraait, en zet de optie voor automatische update aan of als dit niet mogelijk is, controleer dan dagelijks op updates.
2) zorg dat er een anti-spywareprogramma altijd meedraait (in realtime dus). Dit is minimaal SpywareBlaster (en dat is gelijk een uitzondering, die werkt preventief, niet in realtime, maar kan voldoende zijn als je een redelijk surfgedrag hebt), en naast SpywareBlaster kun je bijvoorbeeld TeaTimer van Spybot S&D aanzetten, of Ad-Watch (voor mensen die wel de Plus- of Pro-versie hebben) of bijvoorbeeld het Resident Shield van AVG Anti-Spyware (is een betaald programma, maar er is een 30-dagen trial).
3) zorg dat er een firewall aanstaat. Dit kan de Windows Firewall maar aangezien deze niet op zowel inkomend en uitgaand verkeer controleert, is het aan te raden een ''echt'' firewall te nemen. Gratis voorbeelden zijn Comodo en Sygate..
OF: neem een totaalpakket, een security suite, een uitstekende (beste op dit moment) is Kaspersky Internet Security.