5 knoppen met 5 knophandlers

Status
Niet open voor verdere reacties.

romanosan

Gebruiker
Lid geworden
7 okt 2007
hi ik probeer een applicatie te maken met het volgende:

2 JTextFields en 5 knoppen.

In die Textvakken moet je getallen invullen en de knoppen doen het volgende:

knop1: SOM van variabele A en B ( die de gebruiker in de textfields invoert)
knop2:Verschil
knop3: Product
knop4: quotient
knop5: rest van de gehele deling.

Mijn vraag is: welke formules gebruik ik voor die knoppen?

A = waarde uit tekstveld A omgezet naar Integer
B = waarde uit tekstveld B omgezet naar Integer

Knop 1: Tel A en B bij elkaar op: A + B
Knop 2: Trek B van A af > uitkomst omzetten naar absolute waarde (om negatieve uitkomsten positief te maken): A - B
Knop 3: Vermenigvuldig A met B (integers...): A * B
Knop 4: Deel A door D: A / B
Knop 5: A modulo B: A % B (als ik die goed begrijp)

1 vraagje :)
als je maar 2 textfields hebt, hoe laat je dan de uitkomst weergeven?

1 vraagje :)
als je maar 2 textfields hebt, hoe laat je dan de uitkomst weergeven?

Misschien moeten die in een andere functie o.i.d. verwerkt worden. Ik denk echter dat de TS het 3e textveld hier buiten beschouwing laat omdat het niet echt relevant is.

Misschien moeten die in een andere functie o.i.d. verwerkt worden. Ik denk echter dat de TS het 3e textveld hier buiten beschouwing laat omdat het niet echt relevant is.

ja, dat klopt. Ik heb inderdaad een derde textfield waar ik de uitkomsten in stop.
dankjewel, ik denk dat ik nu weer verder kan.

Vergeet niet eventuele foute invoer af te vangen (wat als ik "kees" en "henk" invoer? ;)).
En natuurlijk het delen door 0.

tekens kan je afvangen door gebruik te maken van:

- Array met geldige chars(bij jou zou dat dan 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 zijn)
- Dan in de functie KeyTyped van het tekstvak een functie maken. Als het character wat getypt wordt overeen komt met wat er in de geldige chars array staat, dan gewoon door laten gaan en in het tekstvak laten verschijnen. Anders de KeyTyped afvangen
- Daarnaast nog een functie maken welke je een char als parameter meegeeft en een boolean teruggeeft. Dit is de functie welke nakijkt of de char overeen komt met een van de chars uit de geldige chars array

tekens kan je afvangen door gebruik te maken van:

- Array met geldige chars(bij jou zou dat dan 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 zijn)
- Dan in de functie KeyTyped van het tekstvak een functie maken. Als het character wat getypt wordt overeen komt met wat er in de geldige chars array staat, dan gewoon door laten gaan en in het tekstvak laten verschijnen. Anders de KeyTyped afvangen
- Daarnaast nog een functie maken welke je een char als parameter meegeeft en een boolean teruggeeft. Dit is de functie welke nakijkt of de char overeen komt met een van de chars uit de geldige chars array

Hmm beetje omslachtig, ik zou meer zoiets doen bij de KeyTyped (onkeydown ofzo):
Code:
try
{
	Integer.parseInt(hier_je_invoer);
}
	catch(NumberFormatException e)
{
//	("error");
}

Is ook een mogelijkheid ja.
Ik hou alleen niet zo van try/catch als het niet hoeft en het zonder al te veel tijdverlies met een andere functie opgelost kan worden

Is ook een mogelijkheid ja.
Ik hou alleen niet zo van try/catch als het niet hoeft en het zonder al te veel tijdverlies met een andere functie opgelost kan worden

True, maar om nou zelf zo'n functie (met bijbehorende arrays) te maken én daarmee het wiel opnieuw uit te vinden.. ik ben meer iemand van (her) gebruik van (bestaande) functies :)

Is voor beide wat te zeggen, de TS kan zelf uitzoeken / bedenken / maken hoe hij t wil hebben (zijn op internet vast nog meer oplossingen te vinden).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan