Wat te doen om mijn PC sneller te maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

2pacca

Gebruiker
Lid geworden
26 nov 2007
Hallo allemaal,

Ik wil mijn PC zo gaan verbouwen dat hij een stuk sneller wordt. Ik wil er spellen op kunnen spelen zonder haperen of vertraging. Ook wil dat mijn PC heel stil wordt, nu lijkt het vaak als een spel aan het spelen ben of hij gaat opstijgen. Ik heb er best wat voor over, maar ik ben maar een arme student, dus er moet op de centjes gelet worden :p. Ik dacht aan een budget van 200 euro, is daar wat mee mogelijk?

Dit is de huidige staat van mijn PC (met EVEREST):

Computer:

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4, 3066 MHz (23 x 133)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset ATI Radeon Xpress 200
Systeemgeheugen 768 MB (DDR2-533 DDR SDRAM)
BIOS Type AMI (06/02/0)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart ATI RADEON XPRESS 200 Series (256 MB)
Video kaart ATI RADEON XPRESS 200 Series (256 MB)
3D-Versneller ATI Radeon Xpress 200 (RC410)
Monitor Plug en Play-monitor [NoDB] (625012D04010)

Multimedia:
Geluidskaart ULi/ALi M5461 High Definition Audio Controller

Ik ben er zelf al gedeeltelijk ingedoken en had gevonden dat ik een "onboard" videokaart heb wat voor de herrie en vertraging zou kunnen zorgen. Een externe videokaart zou beter zijn, maar welke dan goed is of wat, daar kan ik dan weer geen wijs uit worden. Ook las ik dat het belangrijk is om te kijken of het PCI is of PCI-E of nog iets anders was en dat de voeding ook van belang is.

Verder leek het mij handig om mijn geheugen te verdubbelen, twee kaarten van 1GB. Alleen welke ik dan weer moet hebben, ik begrijp het niet.

Ik zit dus dringend verlegen om advies en hoop dat iemand mij wil helpen.

Alvast heel erg bedankt, 2pacca

Hoi,

Het zou toch wat makkelijker zijn als je het type en merk van het moederbord weet.

Modag

Hoi,

Het zou toch wat makkelijker zijn als je het type en merk van het moederbord weet.

Modag

Ja ik heb mij scheel gezocht en dat programma EVEREST ken het niet vinden. Is het wat als ik vertel type pc ik heb? Dit is de Acer Aspire T650 en is nu ruim een jaartje oud. Kan ik dat type en merk misschien in mijn computer opzoeken?

2pacca

Hoi,

Modag

ik ben wel het volgende te weten gekomen via internet:

Moederbord
CPU Type Intel Pentium 4 524, 3066 MHz (23 x 133)
Moederbordnaam ECS RC410-M2 (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 2 DDR2 DIMM, Audio, Video, LAN)
Moederbord Chipset ATI Radeon Xpress 200

Die had ik ook al geprobeerd, maar mocht ook niet baten :s

Mainboard : ACER ERC410Mÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿÿ

En wat ik op internet had gevonden was niet goed?

Een snelheidsmonster zal het niet gaan worden, maar als je alleen al een andere videokaart (PCI-e) er in stopt dan zal het al een stuk vlotter gaan.
Je intern geheugen zal dan hoogstwaarschijnlijk 1Gb zijn (er wordt nu 256mb afgehaald voor de onboard video) Als je met XP draait is 1 Gb intern geheugen voldoende.
Het mooiste zou dan een 256bit's videokaart (Nvidia 8800 serie) zijn, maar dan ga je al over je budget heen een mooie vervanger zou dan de Nvidia 8600 serie zijn.

Dus als ik het goed begrijp is het enige nuttige om te doen een videokaart kopen? Mijn intern geheugen uitbreiden is zinloos? Ik heb nu idd 1G intern geheugen.

Als je Xp draait zal een uitbreiding naar 2Gb nauwelijks een merkbaar verschil opleveren, een goede videokaart zal zeker wel een merkbaar verschil geven.

en aan welk type denkt u dan en waarom aangezien je meerdere hebt in die serie en ik er totaal geen verstand van heb? en hoe zit het met de voeding en het moederbord trekt die dit ook?

niet helemaal mee eens. Als ik jou was zou ik bij het begin beginnen. Mocht je moederbord het ondersteunen, zou ik eerst voor een nieuwe cpu gaan. De E6750 is dan een goeie keus, mocht die neit passen kun je gaan kijken bij een E6600.

Als je echt een leuk en snel systeem wilt heb je echt een nieuwe videokaart, cpu en extra geheugen nodig. Hoeft alles bij elkaar niet superveel te kosten, maar een eurootje of 400 ben je wel kwijt denk ik.

Waarom niet eerst een videokaart? Omdat je CPU niet alleen spelletjes sneller laat lopen, maar ook windows zelf en veel andere applicaties. B.v. het quickparren van een DVD film kost me nu nog maar 2 minuten. Op mijn oude systeem (vergelijkbare specs met dat van jou nu) deed ik hier maar liefst 15 - 20 minuten over. Je grafische kaart zal hierin geen verschil maken.

Mocht je na het upgraden van je cpu nog een grafische kaart willen, dan kan dat altijd. Houd er echter wel rekening mee dat je waarschijnlijk een AGP kaart nodig hebt terwijl alle nieuwe kaarten praktisch alleen nog maar voor PCI Express gemaakt worden. In een eventueel nieuw systeem heb je daar dus niets aan..

Geheugenmodule 1 x 1GB = 25 € dus dat kan altijd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan