• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

4 kolomen naar 2 kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

silverster

Gebruiker
Lid geworden
12 dec 2007
Hallo allemaal

wie kan mij helpen?

ik heb 4 kolommen met x en y coordinaten.
nu wil ik hiervan 2 kolommen maken door het als volgende te verdelen

A1, B1, C1 en D1
C1 en D1 moet gaan worden C2 en D2

nu staat er dus op C2 en D2 ook gegevens en deze zouden dus weer een rij lager moeten

iemand enig idee

Bijlagen

Silvester, WAT is nou precies je bedoeling? Als je alleen maar wilt dat de cellen C1 en D1 verschoven worden naar de cellen C2 en D2 dan zou ik voorstellen om de cellen C1 en D1 te selecteren en op insert (shift down) te klikken. Hierdoor zet je de hele tabel in de kolommen C en D 1 regel naar onderen. Maar waarschijnlijk bedoel je iets anders...:rolleyes:
Je hebt het over het maken van 2 kolommen. Is het soms de bedoeling dat de inhoud van C1 en D1 onder A1 en B1 terecht komt (en zo verder met C2 en D2 naar A4 en B4; enz...)?

Groet, Leo

Silvester, WAT is nou precies je bedoeling? Als je alleen maar wilt dat de cellen C1 en D1 verschoven worden naar de cellen C2 en D2 dan zou ik voorstellen om de cellen C1 en D1 te selecteren en op insert (shift down) te klikken. Hierdoor zet je de hele tabel in de kolommen C en D 1 regel naar onderen. Maar waarschijnlijk bedoel je iets anders...:rolleyes:
Je hebt het over het maken van 2 kolommen. Is het soms de bedoeling dat de inhoud van C1 en D1 onder A1 en B1 terecht komt (en zo verder met C2 en D2 naar A4 en B4; enz...)?

Groet, Leo

ja dat is inderdaad wat ik bedoel ja maar als ik dat met shift moet doen dat betekent dus dat ik alles met de hand moet gaan doen?

Silverster, Da's nou jammer... Nou weet ik nog niet PRECIES wat je wilt...

Wil je:
Optie 1
Als je alleen maar wilt dat de cellen C1 en D1 verschoven worden naar de cellen C2 en D2 dan zou ik voorstellen om de cellen C1 en D1 te selecteren en op insert (shift down) te klikken. Hierdoor zet je de hele tabel in de kolommen C en D 1 regel naar onderen

Of Optie 2
Is het soms de bedoeling dat de inhoud van C1 en D1 onder A1 en B1 terecht komt (en zo verder met C2 en D2 naar A4 en B4; enz...)?

Groet, Leo

Als het om optie 2 gaat, heb ik de volgende workaround.
  • Plak je tabel in een excelsheet (of open het textbestandje in excel)
  • Je hebt dan 4 kolommen (A, B, C en D)
  • Voeg een hele kolom in op A (tabel start nu dus op B)
  • Voeg een hele kolom in op D (je hebt nu 2 gevulde kolommen in B en C en dan in E en F)
  • Zet in cel A1 het getal 1
  • Zet in cel A2 de formule =A1+2 en copieer deze formule helemaal naar het einde van je tabel (er staat dan 1,3,5, enz...)
  • Zet in cel D1 het getal 2
  • Zet in cel D2 de formule =D1+2 en copieer deze formule helemaal naar het einde van je tabel (er staat dan 2,4,6, enz...)
  • Copieer kolom A en plak deze op dezelfde plek terug als text
  • Copieer kolom D en plak deze op dezelfde plek terug als text
  • Knip het tabelgedeelte van de kolommen D:F en plak deze onder het tabelgedeelte van de kolommen A:C
  • Sorteer vervolgens op kolom A.....

Kan je hier iets mee?

Groet, Leo

Als het om optie 2 gaat, heb ik de volgende workaround.
  • Plak je tabel in een excelsheet (of open het textbestandje in excel)
  • Je hebt dan 4 kolommen (A, B, C en D)
  • Voeg een hele kolom in op A (tabel start nu dus op B)
  • Voeg een hele kolom in op D (je hebt nu 2 gevulde kolommen in B en C en dan in E en F)
  • Zet in cel A1 het getal 1
  • Zet in cel A2 de formule =A1+2 en copieer deze formule helemaal naar het einde van je tabel (er staat dan 1,3,5, enz...)
  • Zet in cel D1 het getal 2
  • Zet in cel D2 de formule =D1+2 en copieer deze formule helemaal naar het einde van je tabel (er staat dan 2,4,6, enz...)
  • Copieer kolom A en plak deze op dezelfde plek terug als text
  • Copieer kolom D en plak deze op dezelfde plek terug als text
  • Knip het tabelgedeelte van de kolommen D:F en plak deze onder het tabelgedeelte van de kolommen A:C
  • Sorteer vervolgens op kolom A.....

Kan je hier iets mee?

Groet, Leo

stom van me maar het ging inderdaad over optie 2
maar goed hoe plak ik kolom A weer terug opdezelfde plek als text?

en hoe sorteer ik vervolgens op kolok A?

silverster zei:
stom van me maar het ging inderdaad over optie 2
:D:D:D
silverster zei:
maar goed hoe plak ik kolom A weer terug opdezelfde plek als text?
Selecteer kolom A; druk in Ctrl + C; Klik op de knoppenbalk op het knopje Paste Special (Plakken Speciaal) en dan op Values (Waarden). Doe deze actie óók voor kolom D...
silverster zei:
en hoe sorteer ik vervolgens op kolok A?
Ehhhh... Sorteren is toch niet zo moeilijk??? Data > Sort (Sorteren) en dan kiezen voor No header row (geen kopregel??) en sorteren op kolom A en als laatste OK....

Groet, Leo

:D:D:D
Selecteer kolom A; druk in Ctrl + C; Klik op de knoppenbalk op het knopje Paste Special (Plakken Speciaal) en dan op Values (Waarden). Doe deze actie óók voor kolom D...
Ehhhh... Sorteren is toch niet zo moeilijk??? Data > Sort (Sorteren) en dan kiezen voor No header row (geen kopregel??) en sorteren op kolom A en als laatste OK....

Groet, Leo

arghh

het sorteren lukt dus niet bij mij ik selecteer gewoon alle waarde's neem ik aan en dan sorteer ik op kolom A? en dan vervolgens op kolom B?

en no header row (geen kopregel) kom ik nergens tegen. ik werk trouwens met excel 2003 de nederlandse versie

alvast en nog bedankt voor de moeite die je doet

Silverster, Ik begrijp niet waarom het sorteren niet lukt... :confused: Je hoeft alleen maar op kolom A te sorteren. Daar heb je namelijk als het goed is, eerst alle oneven cijfers en daarna alle even cijfers. Door nu op kolom A te sorteren zullen de cijfers in een logische reeks (1,2,3,4,5,6,... enz) gezet worden en heb je het op je gewenste volgorde.
Druk anders in Excel 'ns op F1 voor Excel-Help en zoek op 'sorteren'. Je krijgt dan vast een goede uitleg.

Groet, Leo

P.s.
silverster zei:
nog bedankt voor de moeite die je doet
...Geen probleem, doe ik graag!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan