• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met welke formule kan ik in twee delen van een lijst laten zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mfranken

Gebruiker
Lid geworden
19 nov 2007
Ik heb een probleem met het samenstellen van een goede zoek-formule.
Bijgaand een voorbeeld-sheet.

Kolom A bevat de datums van 1 jan 2008 t/m 31 jan 2008.
Kolom B bevat getallen. Bovenaan 8 t/m 15, daarna 1 t/m 23.
In cel E7 staat een getal dat opgezocht is in de tabel D1 t/m E4.
In het voorbeeld is dat getal 10.
In cel E10 moet de datum komen staan die hoort bij getal 10 in kolom B.
Dat getal komt echter twee maal voor. Ik krijg de datum van de 2e keer dat het voorkomt.

1) Waarom krijg ik niet de datum dat het de eerste keer voorkomt?

2) Met welke formule kan ik eerst laten zoeken in B1 t/m B8, en als het daarin niet voorkomt dan pas in B9 t/m B23?

Vriendelijke groet
Marij

=ALS(AANTAL.ALS(B1:B8;E7)>0;zoekfunctie voor B1:B8;zelfde zoekfunctie maar voor B9:B23)

Wigi

=ALS(AANTAL.ALS(B1:B8;E7)>0;zoekfunctie voor B1:B8;zelfde zoekfunctie maar voor B9:B23)

Wigi

Heb ik geprobeerd. Mijn formule ziet er dan zo uit:
=ALS(AANTAL.ALS(B1:B8;E7>0;ZOEKEN(E7,B1:B8,A1:A8;ZOEKEN(E7,B9:B31,A9:A31))))
Maar ik krijg bijgaande foutmelding.
Heb je een idee wat ik verkeerd doe?

Is er trouwens bij mijn vraag een sheet toegevoegd?
Ik heb dat wel gedaan, maar zie het niet terug.
Misschien is daarmee iets fout gegaan.

Marij

Bijlagen

• Melding_formule.jpg
    Melding_formule.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 52
Laatst bewerkt:
De AANTAL.ALS functie moet je nog afsluiten, ) ontbreekt.

Zelfde geldt voor de eerste ZOEKEN functie. Kijk anders in mijn voorbeeldformule.

De AANTAL.ALS functie moet je nog afsluiten, ) ontbreekt.

Zelfde geldt voor de eerste ZOEKEN functie. Kijk anders in mijn voorbeeldformule.

Ik krijg nog steeds dezelfde melding. De plaats die aangewezen wordt, geeft die de fout aan? (zie bijgaande afb.)

Bij de oorspronkelijke vraag ga ik proberen het sheet toe te voegen.
Ik denk nl dat ik ben vergeten op "uploaden" te drukken :o

Marij

Bijlagen

• Melding_formule_2.jpg
    Melding_formule_2.jpg
    28,9 KB · Weergaven: 49
Je gebruikt blijkbaar ook , en ; als scheidingsteken ... :confused:

=als(aantal.als(b1:b8;e7)>0;zoeken(e7;b1:b8;a1:a8);zoeken(e7;b9:b31;a9:a31))

=als(aantal.als(b1:b8;e7)>0;zoeken(e7;b1:b8;a1:a8);zoeken(e7;b9:b31;a9:a31))

Deze formule werkt goed.
Ik heb alleen de punt-komma's moeten veranderen in komma's.
Ik weet niet waarom dat is, maar ik ben dit al eerder tegen gekomen.

Bedankt Wigi en Paul.
Ik zal de vraag afsluiten.
Marij

Dat hangt van de instellingen af.

Maar ze door elkaar gebruiken zoals eerder, dat gaat niet werken ;)

Dat hangt van de instellingen af.

Maar ze door elkaar gebruiken zoals eerder, dat gaat niet werken ;)

Nee, je hebt gelijk. Maar iets snap ik dan toch nog niet. Ik tik de formule niet handmatig in, maar doe alles via functies. Hoe zou het komen dat er dan verkeerde tekens in komen staan? Lijkt me onlogisch :-)
Marij

PS Moet deze thread (of topic?) direct nog eens worden afgesloten?

Hoe bedoel je? Wat doe je precies?

In een cel tik ik "=", en klik dan bijv. op de functie "ZOEKEN" en wijs in een invulscherm als dit de benodigde cel(len) aan. (Zie bijgaande afb.)
Marij

Bijlagen

• zoekfunctie.jpg
    zoekfunctie.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 48
En dan komen er , als scheidingsteken? En zijn er dan andere functies waarbij er ; komen?

En dan komen er , als scheidingsteken? En zijn er dan andere functies waarbij er ; komen?

Dan komen er komma's als scheidingsteken.
Ik besef nu dat het verkeerd ging doordat ik jouw formule, met punt-komma's, heb gekopieerd. Dat werkt dan natuurlijk niet :o
Marij

Wigi

Sorry dat ik hier op terug kom. Ik heb de vorige keer een eenvoudig sheet gemaakt om mijn probleem uit te leggen. Daarin klopte deze functie wel.
In het sheet van mijn project zit het wat ingewikkelder in elkaar. Daarop kwam ik in een nieuwe vraag hierop terug, maar dat werd niet toegestaan. Ik moet blijkbaar nog veel leren:o
Mag ik er hier nog eens op terugkomen?

Bijgaand nog eens het sheet. Nu komen de nrs 1 t/m 260 slechts een keer voor, maar niet gesorteerd. Als de bovenste datum van blad Kalender gelijk bleef zou deze functie wel werken. Maar die datum schuift elke dag op, en dan is deze formule zo niet bruikbaar. Dus blijf ik toch nog met een probleem zitten.

Marij

Bijlagen

Als je eens goed in eigen tekst opgeeft wanneer er wat moet verschijnen in je sheetje (blad instructie, cel F18), dan kan iemand hier je waarschijnlijk wel verder helpen.

In jouw laatste sheetje gebruikje een als en aantal.als functie, die hier totaal overbodig is geworden omdat er in kolom A van blad kalender geen dubbele getallen voorkomen.

Hoe zit het bijvoorbeeld met die datums?

Verder zie ik vrij veel getalen die als tekst zijn weggeschreven en (laat het Wigi niet zien;)) samengevoegde cellen.

... en (laat het Wigi niet zien;)) samengevoegde cellen.

Te laat ... :eek::D

Marij probeer die echt te vermijden, het schept (op termijn) over het algemeen meer problemen dan het oplost.

Heb nog geen tijd gehad om naar de vraag te kijken, maar doe eerst maar eens wat Paul hierboven aangaf. Dan wordt het voor elke mogelijke helper wat beter verstaanbaar en ga je sneller een antwoord krijgen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan