• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Met welke formule kan ik in twee delen van een lijst laten zoeken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Tip: om samengevoegde cellen te vermijden, kan je gebruik maak van de uilijning: "centreren over selectie". Dus eerst de selectie van cellen maken en dan pas uitlijnen.

Het is waar wat collega's hierboven stellen, dat samengevoegde cellen voor problemen kan zorgen.

Als je eens goed in eigen tekst opgeeft wanneer er wat moet verschijnen in je sheetje (blad instructie, cel F18), dan kan iemand hier je waarschijnlijk wel verder helpen.

Hoe zit het bijvoorbeeld met die datums?
QUOTE]

Ik ben met een project bezig waarin de gregoriaanse kalender wordt vergeleken met de Maya kalender. Deze laatste bestaat uit 260 dagen, en elke dag daarvan wordt aangegeven door een getal, genoemd KIN. Bovendien wordt in die Maya kalender geen rekening gehouden met een schrikkeldag. Dus 29 februari wordt gewoon overgeslagen.

In cel F18 moet iemand kunnen zien welke de eerstvolgende datum is met hetzelfde KIN-getal als hij bij zijn geboorte had. Binnen de Maya-cultuur telt dat als een verjaardag.
In cel E14 staat het KIN-getal van de geboorte.

Zegt dit voldoende over de datums? De eerste datum bovenaan het blad kalender is altijd de huidige datum. Er hoeft nl alleen maar vooruit gezocht te worden.

Ik hoop dat dit voldoende duidelijk is.
Marij

Tip: om samengevoegde cellen te vermijden, kan je gebruik maak van de uilijning: "centreren over selectie". Dus eerst de selectie van cellen maken en dan pas uitlijnen.

Het is waar wat collega's hierboven stellen, dat samengevoegde cellen voor problemen kan zorgen.

Ja, dat heb ik gemerkt. Het heeft me ook al heel wat tijd gekost om ze op sommige plekken weer ongedaan gemaakt te krijgen:(

Marij

Als je eens goed in eigen tekst opgeeft wanneer er wat moet verschijnen in je sheetje (blad instructie, cel F18), QUOTE]

Misschien was ik nog niet helemaal duidelijk genoeg. In F18 staat dus steeds de eerstvolgende datum dat het nummer terugkomt. Als die datum eenmaal voorbij is, moet er de volgende datum komen staan dat dit nummer terugkomt.

Ik geloof niet dat ik het beter kan vertellen:)
Marij

Ik heb me eerst maar (een klein beetje) verdiept in de maya (Tzolkin) kalender.
Als ik kijk bij bestaande calander converters tellen ze de schrikkeldagen gewoon mee (zie b.v. hier: http://users.hartwick.edu/hartleyc/mayacalendar/mayacalendar.html#top. Het zou ook erg raar zijn als de maya's een dag zouden overslaan omdat die dag bij ons bekand zou staan als 29feb. De maya's telden gewoon door in hun cyclus.

Een volgende verjaardag volgens de Tzolkin kalender kan je simpel berekenen door:

cel A1: geboorte datum.

de formule voor de volgende verjaardag is dan:
=A1+AFRONDEN.NAAR.BOVEN((VANDAAG()-A1)/260;0)*260

Ik heb dit getest met verschillende datums, waarbij ik steeds dezelfde Tzolkin datum krijg.

Of denk ik te simpel???

Ik heb me eerst maar (een klein beetje) verdiept in de maya (Tzolkin) kalender.
Als ik kijk bij bestaande calander converters tellen ze de schrikkeldagen gewoon mee (zie b.v. hier: http://users.hartwick.edu/hartleyc/mayacalendar/mayacalendar.html#top. Het zou ook erg raar zijn als de maya's een dag zouden overslaan omdat die dag bij ons bekand zou staan als 29feb. De maya's telden gewoon door in hun cyclus.
QUOTE]

Ik vind het ontzettend aardig dat je de moeite hebt genomen om informatie over de Maya kalender op te zoeken. De site die je aangeeft is vlg mij echter niet geschikt voor de berekening die ik nodig heb. Kijk liever op http://www.pan-holland.nl/PAN-Holland.html onder het kopje "Decodeer een datum". Sommige sites geven 29 febr. 2008 hetzelfde KIN-getal als 28 febr. 2008, anderen die van 1 maart 2008. Hoe het werkelijk moet is nog een discussie apart. Welke KIN moet iemand gebruiken die zelf op 29 febr. is geboren? :-)

Het heeft ook niets te maken met het overslaan van een dag, maar met het op een totaal andere wijze van omgaan met de tijd.

Direct zal ik eens gaan kijken naar je formules.
Alvast hartelijk bedankt.
Marij

Beste Marij,

Ik zie dat de calander converter via pan-holland inderdaad 29feb niet apart telt.
Ik heb nu een berekening gemaakt (zie bijlage) die het aantal schrikkeldagen telt tussen de geboortedatum en de volgende verjaardag, zodat volgens mij de omrekening weer klopt.

Zo hoef je dus niet te werken met lijstjes en dergelijke.

Bijlagen

Beste Marij,

Ik zie dat de calander converter via pan-holland inderdaad 29feb niet apart telt.
Ik heb nu een berekening gemaakt (zie bijlage) die het aantal schrikkeldagen telt tussen de geboortedatum en de volgende verjaardag, zodat volgens mij de omrekening weer klopt.

Zo hoef je dus niet te werken met lijstjes en dergelijke.

Paul dit is helemaal geweldig. Knap van je bedacht.
Vind je het goed als ik dit sheet zo overneem in mijn project?

Groet Marij

Paul dit is helemaal geweldig. Knap van je bedacht.
Vind je het goed als ik dit sheet zo overneem in mijn project?

Groet Marij
Ik vind het prima hoor.

p.s. jouw sheetje werkt volgens mij ook. Ik zou alleen in cel F18 zetten:
=VERT.ZOEKEN(E14;Kalender!A:B;2;ONWAAR).
en het wat opschonen (macro's verwijderen, cel opmaak goed zetten e.d.)

Beste Marij,

Daar je het bestandje wilt gaag gebruiken heb ik er nog even goed naar gekeken .
Er zaten nog enkele kleine foutjes in, die ik er uitgehaald heb. Zo kon hij b.v. fout gaan lopen wanneer de huidige datum in een schrikkeldag kwam.
Ik heb het bestandje verder wat opgeschoont, en voorzien van een werkblad beveiliging zonder wachtwoord.

Bijlagen

p.s. jouw sheetje werkt volgens mij ook. Ik zou alleen in cel F18 zetten:
=VERT.ZOEKEN(E14;Kalender!A:B;2;ONWAAR).
en het wat opschonen (macro's verwijderen, cel opmaak goed zetten e.d.)

Deze formule doet het inderdaad goed voor zover ik het nu kan bekijken.

Er zit maar een macro in het sheet, en die is ook nodig.
Wat ik gestuurd heb was slechts een klein deel van het bestand.

Bedankt weer. Marij

Een volgende verjaardag volgens de Tzolkin kalender kan je simpel berekenen door:

cel A1: geboorte datum.

de formule voor de volgende verjaardag is dan:
=A1+AFRONDEN.NAAR.BOVEN((VANDAAG()-A1)/260;0)*260

Ik heb dit getest met verschillende datums, waarbij ik steeds dezelfde Tzolkin datum krijg.

Of denk ik te simpel???

Ik zie dit niet gebeuren. Of ik doe iets verkeerd.
Vul ik op A1 in 28-05-1945, dan krijg ik met de formule te zien: 18-01-2008
De nieuwe Tzolkindatum moet zijn 02-02-2008 !?!
En ook andere datums die ik probeer gaan fout.
Marij

Ik zie dit niet gebeuren. Of ik doe iets verkeerd.
Vul ik op A1 in 28-05-1945, dan krijg ik met de formule te zien: 18-01-2008
De nieuwe Tzolkindatum moet zijn 02-02-2008 !?!
En ook andere datums die ik probeer gaan fout.
Marij

Die hield inderdaad geen rekening met schrikkeldagen, wat wel schijnt te moeten.

Het bestandje in mijn vorige post (19.31uur) werkt volgens mij wel.

Beste Marij,

Daar je het bestandje wilt gaag gebruiken heb ik er nog even goed naar gekeken .
Er zaten nog enkele kleine foutjes in, die ik er uitgehaald heb. Zo kon hij b.v. fout gaan lopen wanneer de huidige datum in een schrikkeldag kwam.
Ik heb het bestandje verder wat opgeschoont, en voorzien van een werkblad beveiliging zonder wachtwoord.

Heel erg bedankt dat je zoveel moeite voor me doet.
Ik waardeer het zeer.

Toch gaat het niet elke keer goed Paul.
Probeer 01-07-1944; geeft 09-08-2008; moet zijn 10-08-2008
En 21-09-1945; geeft 28-05-2008; moet zijn 29-05-2008
Reken ze maar eens na in zo'n calculator.

Gr. Marij

Heel erg bedankt dat je zoveel moeite voor me doet.
Ik waardeer het zeer.

Toch gaat het niet elke keer goed Paul.
Probeer 01-07-1944; geeft 09-08-2008; moet zijn 10-08-2008
En 21-09-1945; geeft 28-05-2008; moet zijn 29-05-2008
Reken ze maar eens na in zo'n calculator.

Gr. Marij

Graag gedaan hoor, het is voor mij nu ook een uitdaging geworden. Dat die schrikkeldagen nog zo lastig zijn zeg pffff:confused:

De fout zat volgens mij in de ALS functie van de laatste schrikkeldag correctie cel G16.
De volgende formule werkt volgens mij wel:
Code:
=ALS(OF(EN(G15>F6;G13>=G15);EN(G15=F6;G6=0;G13>=G15));1;0)
Deze regel kan je kopieeren >> plakken. Let je dan wel op de ; en ,

Ik zal hem de komende tijd nog wel eens testen met diversen datums.
Als hij nu nog niet goed werkt zal ik er na de kerst eens goed voor gaan zitten.

Graag gedaan hoor, het is voor mij nu ook een uitdaging geworden. Dat die schrikkeldagen nog zo lastig zijn zeg pffff:confused:

De fout zat volgens mij in de ALS functie van de laatste schrikkeldag correctie cel G16.
De volgende formule werkt volgens mij wel:
Code:
Deze regel kan je kopieeren >> plakken. Let je dan wel op de ; en ,

Ik zal hem de komende tijd nog wel eens testen met diversen datums.
Als hij nu nog niet goed werkt zal ik er na de kerst eens goed voor gaan zitten.

Ik vind het heel vervelend om te moeten zeggen Paul. Maar nu gaat het goed bij de datums 01-07-1944 en 21-09-1945, maar fout bij de datum 28-05-1945. Die geeft nu 03-02-2008 als resultaat. Maar ik herken de drang om te blijven proberen en niet willen opgeven;)

Ga jij maar fijn Kerstmis vieren. Ik ben allang blij met je tweede oplossing. Voor zover ik die heb uitgeprobeerd gaat het steeds goed.

Bedankt voor alle moeite.
Marij

Ik vind het heel vervelend om te moeten zeggen Paul. Maar nu gaat het goed bij de datums 01-07-1944 en 21-09-1945, maar fout bij de datum 28-05-1945. Die geeft nu 03-02-2008 als resultaat. Maar ik herken de drang om te blijven proberen en niet willen opgeven;)

Ga jij maar fijn Kerstmis vieren. Ik ben allang blij met je tweede oplossing. Voor zover ik die heb uitgeprobeerd gaat het steeds goed.

Bedankt voor alle moeite.
Marij

Heb je die formule in cel G16 al aangepast in:
??
Ik krijg namelijk als uitkomst 2-2-2008, wat klopt.

Heb je die formule in cel G16 al aangepast in:
??
Ik krijg namelijk als uitkomst 2-2-2008, wat klopt.

Oei, ik heb het verkeerde Tzolkinsheet gebruikt:o
Ik dacht dat cel G16 een tikfout was omdat die kolom niet voorkwam, en C16 moest zijn.
Nu zie ik dat het 2e exemplaar verborgen kolommen heeft.
Ik ga het opnieuw proberen. Je zult vast gelijk hebben.
Groet marij

Al gedaan. Het werkt perfect.
Je hebt me geweldig geholpen. Ik zou er zelf nooit zijn uitgekomen, en ik had deze oplossing hard nodig.
Als ik ooit iets voor je terug kan doen, dan roep maar. Liefst geen auto wassen :-))

Laatst bewerkt:
Hallo Paul, zoals ik al schreef geeft jouw laatste sheet nu het gewenste resultaat.

Ik heb dit sheet in zijn geheel overgenomen in mijn project. Ik wil het echter niet zichtbaar laten zijn, maar op het instructieblad alleen gebruik maken van de berekende Tzolkin verjaardag. En dan loop ik tegen een probleem aan, en ondanks een aantal pogingen, kan ik de oplossing niet gevonden krijgen.

De geboortedatum op het instructieblad wordt ingegeven in drie cellen: dag, maand en jaar. Dit is nodig om het KIN-getal te laten berekenen. Nu wil ik deze datum overnemen op jouw blad, maar dan moet het in een cel. Daarvoor heb ik de inhoud van de drie cellen samengevoegd, en de celeigenschap op datum gezet.
De door mij gebruikte functie: =TEKST.SAMENVOEGEN(E11;"-";F11;"-";G11)
Deze datum laat ik dan overnemen als geboortedatum in jouw sheet. Maar dat werkt niet altijd goed uit. Op deze manier krijg ik soms toch weer een dag verschil in de Tzolkin-verjaardag.

Ik veronderstel dat in de formule moet worden aangegeven dat het om een DATUM gaat. Ik heb van alles geprobeerd, en ook bij ZOEKEN op jullie forum gezocht, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Heb jij een idee hoe ik dat zou moeten doen?
Alvast bedankt Marij

PS Even een voorbeeld:
Geboortedata 1 juli 1944 en 15 aug. 1951 hebben allebei KIN 174.
De 1e geeft de KIN-verjaardag op 10 aug. 2008, en 2e op 9 aug. 2008 !!

Laatst bewerkt:
Ik ben weer terug.... ik ben blij dat je zo blij bent.

Als ik jou een tip mag geven zou ik wat algemene excel basis dingen gaan leren, b.v. via de site www.excellerend.nl :thumb:.

Dan kom je er b.v. achter dat je een ingegeven datum makkelijk kan splitsen in jaar, maand en dag.
Als in A1 een datum staat krijg je het jaar van die datum door:
Code:
=JAAR(A1)
hetzelfde kan je doen met maand en dag.

Het samenvoegen van een jaar, maand en dag kan je doen door
Code:
=DATUM(cel met jaar;cel met maand;cel met dag)
Met het samenvoegen wat jij probeerde krijg je tekst die er uit ziet als de datum. Ook al zet je de eigenschappen op datum, het blijft altijd tekst, waar niet (goed) mee gerekend kan worden.
Als je een woord invult en de eigenschappen op getal zet kan het ook nooit een getal worden.

Als je de basis beheerst zal je zien dat er erg veel kan met excel (en nog veel meer met VBA). Pas wel op voor het excel virus, het schijnt zeer besmettelijk te zijn.

Ik hoop dat je er uitkomt. Met de hulp van excellerend moet het denk ik wel lukken.
Je leert natuurlijk het meeste wanneer je het zelf probeert/doet. Als je er niet uitkomt lees ik het wel weer.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan