• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

3 Als formules door elkaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

allardvw

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2007
Omdat mijn coördinator op het werk weg gaat moet ik binnenkort beginnen met het maken van de dienstlijst, dit wordt bij ons nog erg ouderwets met de hand gedaan en dus de uren worden ook los opgeteld etc.
Het leek mij dus handig om in elk geval de helft ervan digitaal te doen, het optellen dus.
Ik ben al zover dat als ik de diensten bovenin invoer er onderin een getal wordt ingevoerd die bij de dienst hoort en er later helemaal rechts alle uren bij elkaar optelt, hier wil ik een ander spreadsheet aan koppelen waan de hoeveelheid te werken uren op staat zodat dat er weer vanaf getrokken wordt. Dit lukt allemaal wel.

Ik heb eigenlijk 2 problemen:
1. Er zijn in de weekenden bij dezelfde code (bijv. LX) een ander getal, dus eigenlijk wil ik dat de formule naast het herkennen van de code bij zeg C5 ook kijkt of er bij C2 “ma” of “zo” ofzo staat en dan de keuze maakt tussen de formule die erbij hoort. Ik heb geprobeerd dit op dezelfde manier als de huidige formule te doen maar ik krijg steeds een foutmelding dus het lukt niet, weet iemand raad?
2. De andere is nog iets ingewikkelder, wat mooi zou zijn is dat bij een lx of een vlx (wat beide slaapdiensten zijn) de x bij de volgende dag ingevuld kan worden, dus bij C5 komt een slaapdienst LX, dit betekend dat er in totaal 13 uur gewerkt wordt. De L=7 en de X=6. Dit is niet zo moeilijk ware het niet dat je nu een afwijking hebt in de losse L, want die is 8 en geen 7. De formule moet dus gaan zien dat als er bij D5 een “X” staat hij de “L” 7 maakt ipv 8. Hopelijk weet iemand ook hiervoor raad.

zie ook de bijlage

Bijlagen

of er bij C2 “ma” of “zo” ofzo staat

Wat is "ofzo", daar kunnen we niet veel mee.:confused:
Tussen welke formules moet ie dan kiezen.

Laatst bewerkt:
Omdat mijn coördinator op het werk weg gaat moet ik binnenkort beginnen met het maken van de dienstlijst, dit wordt bij ons nog erg ouderwets met de hand gedaan en dus de uren worden ook los opgeteld etc.
Het leek mij dus handig om in elk geval de helft ervan digitaal te doen, het optellen dus.
Ik ben al zover dat als ik de diensten bovenin invoer er onderin een getal wordt ingevoerd die bij de dienst hoort en er later helemaal rechts alle uren bij elkaar optelt, hier wil ik een ander spreadsheet aan koppelen waan de hoeveelheid te werken uren op staat zodat dat er weer vanaf getrokken wordt. Dit lukt allemaal wel.

Ik heb eigenlijk 2 problemen:
1. Er zijn in de weekenden bij dezelfde code (bijv. LX) een ander getal, dus eigenlijk wil ik dat de formule naast het herkennen van de code bij zeg C5 ook kijkt of er bij C2 “ma” of “zo” ofzo staat en dan de keuze maakt tussen de formule die erbij hoort. Ik heb geprobeerd dit op dezelfde manier als de huidige formule te doen maar ik krijg steeds een foutmelding dus het lukt niet, weet iemand raad?
2. De andere is nog iets ingewikkelder, wat mooi zou zijn is dat bij een lx of een vlx (wat beide slaapdiensten zijn) de x bij de volgende dag ingevuld kan worden, dus bij C5 komt een slaapdienst LX, dit betekend dat er in totaal 13 uur gewerkt wordt. De L=7 en de X=6. Dit is niet zo moeilijk ware het niet dat je nu een afwijking hebt in de losse L, want die is 8 en geen 7. De formule moet dus gaan zien dat als er bij D5 een “X” staat hij de “L” 7 maakt ipv 8. Hopelijk weet iemand ook hiervoor raad.

zie ook de bijlage

Hallo Allard,

de functie ALS kun je in een vernesting maar 7 maal gebruiken. Dus bij de 8ste maal (in jouw geval dus) komt er een foutmelding.

Voor het probleem van de 2 verschillende waarden voor een L kun je de volegende formule gebruiken: ALS(EN(C5="L";D5="x");7;8) of ipv een 8 weer een ALS....

mvg,

Aat

Er zijn in de weekenden bij dezelfde code (bijv. LX) een ander getal

Welke waarde hoort er bij LX

En komt er altijd een L na een LX of een VLX

Laatst bewerkt:
Hallo Allard,

de functie ALS kun je in een vernesting maar 7 maal gebruiken. Dus bij de 8ste maal (in jouw geval dus) komt er een foutmelding.

Voor het probleem van de 2 verschillende waarden voor een L kun je de volegende formule gebruiken: ALS(EN(C5="L";D5="x");7;8) of ipv een 8 weer een ALS....

mvg,

Aat

hoi Aat,

bedankt voor je reactie, das alvast iets in de richting.
weet je of je met dit soort formule ook een macro kan maken en zo op kan lossen dat er meer dan 7 functies beschreven worden?

Allard

Hier heb je al iets om over na te denken.:)

hallo Ad,

das wel een mooie instelling, maar als ik het door de max 7 mijn formule niet in een kan maken moet ik op ma t/m do en op vrijdag en op zaterdag en op zondag een andere formule maken. veranderen deze dan ook mee als je een ander jaar of maand kiest? of kan dat gemaakt worden?

op deze dagen wijken de slaapdiensten (LX) af in tijd doordat we langen "moeten" slapen en dus minder uren maken.

groetjes Allard

Hier heb je al iets om over na te denken.:)

hallo Ad,

ik ben wat aan het puzzelen met jouw maaksel, maar ik kom er niet uit hoe ik meerdere jaren kan toevoegen. op het datablad heb ik jaren toegevoegd door ze te benoemen zoals jij gedaan hebt maar bij blad 1 zijn ze niet zichtbaar. hoe moet dat aangepast worden?

groetjes Allard

hoi Aat,

bedankt voor je reactie, das alvast iets in de richting.
weet je of je met dit soort formule ook een macro kan maken en zo op kan lossen dat er meer dan 7 functies beschreven worden?

Allard

Dat zal best wel, maar ik ben niet zo thuis in marco's.
Ik denk dat de oplossing van Ad :thumb: de lading wel zal dekken. Leuk zoals hij een aantal functionaliteiten, zoals de kalender, toegevoegd heeft aan jouw sheet.

mvg,

Aat

Dat zal best wel, maar ik ben niet zo thuis in marco's.
Ik denk dat de oplossing van Ad :thumb: de lading wel zal dekken. Leuk zoals hij een aantal functionaliteiten, zoals de kalender, toegevoegd heeft aan jouw sheet.

mvg,

Aat

inderdaad ziet dat er heel best uit, ik ben er alleen nog niet uit hoe ik de instellingen kan veranderen en door voeren zodat ze bij blad ook verwerkt zijn, weet jij dat?

groetjes Allard

Allard,

Op het Blad "data" zie je drie jaren staan, als je nu op N2 gaat staan zie je een formule staan. dit heeft tot gevolg, dat in je validtie lijst altijd het huidige jaar in het midden staat.
Dus in het jaar 2008 staat in N1 2007, N2 2008 en in N3 2009.
De weekenden dat is op te lossen, maar welke waarde hoort er bij LX

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Allard,

Op het Blad "data" zie je drie jaren staan, als je nu op N2 gaat staan zie je een formule staan. dit heeft tot gevolg, dat in je validtie lijst altijd het huidige jaar in het midden staat.
Dus in het jaar 2008 staat in N1 2007, N2 2008 en in N3 2009.
De weekenden dat is op te lossen, maar welke waarde hoort er bij LX

Hallo Ad,

bij LX hoort 13 en in het weekend 12,75.

ik heb de L en de VLX en de LX los gekoppeld zodat bij de ene dag L en de volgende dag X kan ingevuld worden zodat het samen LX wordt.
en idem bij VL en X.
nu klopt het zowel in het weekend als doordeweek, alleen neemt de formule de wijziging niet mee. vooral die van het week end (zie bijlage)
hoe kan dit worden aangepast?

in rij B klopt de formule niet, hier is het weekend formule nog niet doorgevoerd, dus als de maand in het weekend begind klopt het niet.

wat ik me ook nog bedacht is dat de vakanties ook nog ingevoerd moesten worden, ik heb hiervoor een bereik "vak" gemaakt met "V" codes en de percentage daguren erbij. maar zoals je begrijpt krijg ik deze ook niet in de formule opgenomen. wel even als bijlage erbij gedaan

hopenlijk kan je het allemaal nog volgen?

groetjes Allard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bij LX hoort 13 en in het weekend 12,75.

ik heb de L en de VLX en de LX los gekoppeld zodat bij de ene dag L en de volgende dag X kan ingevuld worden zodat het samen LX wordt.
en idem bij VL en X.

Ik stel voor dat je eerst eens voor jezelf duidelijk gaat maken wat je precies wilt, LX of L en X.

De VLX was eerst één code, nu maak je daar ook 2 codes van.
Zo verplaats je codes die eerst op een weekdag moesten naar het weekend, als je dan de selecties niet aanpast gaat het ook mis.

Op deze manier blijven we natuurlijk aan de gang.

Ik stel voor dat je eerst eens voor jezelf duidelijk gaat maken wat je precies wilt, LX of L en X.

De VLX was eerst één code, nu maak je daar ook 2 codes van.
Zo verplaats je codes die eerst op een weekdag moesten naar het weekend, als je dan de selecties niet aanpast gaat het ook mis.

Op deze manier blijven we natuurlijk aan de gang.

hallo Ad,

ik begrijp dat je een beetje moedeloos van me wordt, ik denk dat dat komt doordat het in het begin al niet helemaal duidelijk was. alle diensten komen namelijk en in het weekend en doordeweek voor. door ze nu los te koppelen en apparte waardes te geven in het weekend (zoals ik nu had gedaan) zit de formule helemaal goed.
inprincipe is de LX en de VLX dezelfde dienst alleen start de VLX eerder maar is dus ook een slaap dienst. om er voor te zorgen dat de uren in het weekend kloppen moest de X van beide losgekoppeld worden.

kan de formule gewoon aangepast worden en dan gekopiëerd en geplakt of werkt dat zo niet. ik probeer het gewoon te begrijpen.

hopenlijk wil je me nog helpen

groetjes Allard

Bijlagen

Allard,

Zet hier eens 2 lijstjes neer:
1 met de codes en de waardes voor de weekdag, en 1 met de codes en waarden voor in de weekenden.

Allard,

Zet hier eens 2 lijstjes neer:
1 met de codes en de waardes voor de weekdag, en 1 met de codes en waarden voor in de weekenden.

hallo Ad,

maandag t/m donderdag:
L 8
LX 13
O 2,5
D 8
VLX 15
S 8
KL 6

vrijdag:
D 8
KL 6
L 8
LX 12.75
VLX 14.75

Zaterdag:
D 8
KL 6
LX 12.75

Zondag:
D 8
KL 6
LX 13

vakantiedagen maandag t/m vrijdag
7,2 = 100%
6,84 = 95%
6,48 = 90%
6,12 = 85%
5,76 = 80%
5,4 = 75%
5,04 = 70%
4,68 = 65%
4,32 = 60%
3,6 = 50%
3,24 = 45%
2,88 = 40%
2,52 = 35%
2,16 = 30%

groetjes Allard

Sorry hoor beste man, maar nu komt er weer een nieuw fenomeen om de hoek kijken.
"vakantiedagen"
Ik ben bang dat je nu toch maar eens moest gaan uitkijken naar een proffesioneel programma. Hier houd het voor mij op.

Sorry hoor beste man, maar nu komt er weer een nieuw fenomeen om de hoek kijken.
"vakantiedagen"
Ik ben bang dat je nu toch maar eens moest gaan uitkijken naar een proffesioneel programma. Hier houd het voor mij op.

hoi Ad,

in elk geval bedankt voor je hulp :thumb::D

fijne jaarwisseling

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan