• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

rekenen met cellen in een bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bridelance

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2007
hallo allemaal :)

ik ben nu al een tijdje aan het zoeken, maar ik kom er niet uit:

ik zou graag een nieuwe functie maken in excel, zodat ik niet duizend keer dezelfde formule moet ingeven.

het zou gaan over een functie waarbij je een bereik moet selecteren. Vervolgens zou elke waarde, van elke cel die zich in dit beriek bevindt, moeten worden gekwadrateerd. Vervolgens al deze gekwadrateerde waarden bij elkaar opgeteld worden. Tenslotte volgt nog een worteltrekking uit dit getal, en worden ingevuld.

voorbeeldje:
ik moet dit doen voor 4 cellen (cel A1,B3,C17 en D22) en de berekende waarde moet in cel C20 komen te staan.
Dan moest ik nu in de cel C20 de volgende formule invoegen: "=WORTEL(A1^2+B3^2+C17^2+D22^2)

Aangezien ik deze formule redelijk vele moet invullen, zou het handig zijn dan ik een functie zou hebben die automatisch alles voor mij uitrekend.

Voor de mensen die na bovenstaand probleem nog zin hebben om nog iets helpen te ontwerpen, lees dan gerust door.:thumb: Bovenstaande probleem is slecht een kleiner deel van het totale doel dat ik wilde bereiken:
het gaat hier namelijk over foutbereking bij fysica.
Zal het uitleggen a.d.h.v. een gemakkelijk voorbeeld: de oppervlakte berekenen van een vierkant via de formule: oppervlakte (A) = basis (b) * hoogte (h)

stel dat de basis 5cm met een mogelijke fout van 0.5cm en de hoogte 10cm met ook een foutenmarge van 0.5cm.

Eerst moet de oppervlakte worden bepaald zonder rekening te houden met de fouten. Dus de oppervlakte A is gelijk aan 50cm²

Nu moet de oppervlakte bepaald worden met de fout op de basis erbij opgeteld. Dan wordt de oppervlakte Ababis = (basis + fout op basis) * hoogte = (5 +0.5) * 10 = 55cm²

We doen hetzelfde voor de hoogte:
oppervlakte Ahoogte = basis * (hoogte + fout op hoogte) = 5 * (10 + 0.5) = 52.5cm²

Nu moeten de waarden waarin de fout werd meegeteld, vergeleken worden met de oppervlakte zonder de fout:
A - Abasis = 50-55 = -5
A - Ahoogt = 50-52.5 = -2.5

Op deze laatste 2 waarden wordt nu de formule van het eerste probleem toegepast:
Code:
=wortel( (-5)^2 + (-2.5)^2) = 5.59...

Voor de geintereseerden: deze laatste waarde is de fout op de oppervlakte van 50cm²

Nu zou ik iets moeten hebben (een functie), waarin je eerst de formule invult, gevolgd door de waarden en met de bijhorende fout op die waarde.

Is dit mogelijk. Ik heb misschien nog een programmaatje staan die dat ook kon op de rekenmachine. Is dit misschien handig voor jullie? Helaas heb ik dat nu niet bij mij, vanavond wel:)

Alvast bedankt :thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Zou jij mij de file eens kunnen bezorgen waarin je de formule hebt staan. Misschien dat ik door proberen er achter kan kome wat er fout is.

euhm, over welke file heb jij het ??

ik moet nog beginnen aan die functie te schrijven. Ik heb wel het een en het ander opgezocht en geprobeert. Maar ik kom er niet uit :(

Mijn grootste probleem is eigenlijk hoe ik elke cel uit een geselecteerd bereik appart moet nemen en met die cellen dan gaan rekenen :confused:

Ik heb een file gemaakt maar ik kan hem niet uploaden.
Dan had je eens kunnen kijken of dit de bedoeling was.

Gr Henk

Eerst ZIPPEN of RARREN misschien ?

XLS files kun je hier niet uploaden !

zou je nogmaals willen proberen om hem hierop te zetten. Ik zou wel graag eens willen bekijken wat je gemaakt hebt :o

Formule

Hoi Bridelance,

Hier is hij dan, het is een begin, maar ik denk dat hij toch nog verder uitgebreid moet worden.

Groeten Henk

Bijlagen

Sorry, maar dit is niet echt wat ik mijn hoofd had

Hetgene wat jij nu doet, doe ik nu ook. Ik wil dit echter volledig automatisch doen mbv visual basis.

Toch bedankt voor je tijd erin te stoppen :o

Nogmaals sorry dat de vraag blijkbaar niet helemaal duidelijk was voor jou :(

Deze functie doet hetzelfde, neemt 4 argumenten aan.

Code:
Function Fout(Basis As Double, _
              FoutBasis As Double, _
              Hoogte As Double, _
              FoutHoogte As Double) As Double

Dim A As Double
    Dim Abasis As Double
    Dim Ahoogte As Double

A = Basis * Hoogte

Abasis = (Basis + FoutBasis) * Hoogte
    Ahoogte = Basis * (Hoogte + FoutHoogte)

Fout = Sqr(Application.SumSq(A - Abasis, A - Ahoogte))

End Function

Wigi

Laatst bewerkt:
Nogmaals zal ik je moeten teleurstellen :o

het is nog steeds niet wat ik zocht:confused:

das is idd de formule voor het berekenen van de fout op een oppervlakte, maar ik zou een formule nodig hebben die de fout kan berekenen op alle formules.

Dus stel je moet met de formule het volume uitrekenen, dan je zou iets moeten hebben in de aard van "=FOUT(b*h*l;50;2;40;3;15;2)"

In woorden vertaalt: in de excel formule zou als eerste de formule komen te staan die een bepaalde fysische grootheid uitrekenend (bv: de oppervlakte (basis x hoogte) of het volume (basis x hoogte x lengte) of ...), gevolgt door de getallen die in die formule moet worden ingevuld, met hun correspondeerdende fout.

Misschien is dit wel onmogelijk in VBA :(

Plaats dan maar een slotje op dit topic ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan