• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gewerkte uren sorteren - groeperen

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Ik heb een bestand waarin ik kan zien waar iemand heeft gewerkt.

Korte omschrijving

a1 b1 c1
Naam gewerkte uren plaats
Piet 10 Rotterdam
Piet 1000 Sliedrecht
Piet 500 Papendrecht

Ik wil in mijn overzicht alleen 1 regel zien van Piet
Piet 1000 Sliedrecht

In werkelijkheid heb ik een bestand met ongeveer 800 mensen en heel veel detail regels

Ik heb een bestand waarin ik kan zien waar iemand heeft gewerkt.

Korte omschrijving

a1 b1 c1
Naam gewerkte uren plaats
Piet 10 Rotterdam
Piet 1000 Sliedrecht
Piet 500 Papendrecht

Ik wil in mijn overzicht alleen 1 regel zien van Piet
Piet 1000 Sliedrecht

In werkelijkheid heb ik een bestand met ongeveer 800 mensen en heel veel detail regels

Waarom per sé die regel?
Kan je een voorbeeld sturen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bij deze heb ik ook een voobeeld bestand geplaatst.

In plaats van het veld plaats heb ik een veld job no.

Aan de hand van dit overzicht willen wij kunnen zien op welk project(job) iemand het meest gewerkt heeft.

Vandaar dat ik van iedereen maar 1 regel wil zien

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bij deze heb ik ook een voobeeld bestand geplaatst.

In plaats van het veld plaats heb ik een veld job no.

Aan de hand van dit overzicht willen wij kunnen zien op welk project(job) iemand het meest gewerkt heeft.

Vandaar dat ik van iedereen maar 1 regel wil zien

Wat wil je precies hebben?
En hoe wil je dat hebben?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Roncancio,

Ik heb het voorbeeld weer aangepast.

In kolom H en I staat wat ik uiteindelijk wil zien.

Dit bestand is slecht een voorbeeld bestand. In werkelijk ga ik straks als dit gaat lukken via JetReports de gegevens uit ons ERP pakket halen.

Maar het doel blijft het zelfde van ieder resourcenummer wil ik weten op welke job hij gewerkt heeft.

Het verschil met de praktijk is dat ik nu de gegevens via kopieren en plakken in Excel heb gezet.

Bijlagen

Ik heb het op een andere manier benaderd, door gebruik te maken van Access.
Daarin kan ik via een query groeperen.

Je kan ook door te gaan werken met Microsoft Query (zit in Excel) de gegevens rechtstreeks uit jullie ERP systeem te halen.
Als dit via ODBC te benaderen is het heel gemakkelijk om de nodige queries te maken in Excel.

Zie bijlage. (is nu gemaakt met Access).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
RaymondC,

Hier kom ik helaas nog niet uit.

Ik verbaas steeds meer dat mensen zoveel weten van Excel. Terwijl ik er toch ook iedere dag mee werk.

Maar in uw voorbeeld zie ik nog niet hoe ik 1 regel per persoon krijg.

Ik kan voor dit overzicht ook geen gebruik maken van Access.

Tot nu toe lukt het mij nog niet. Maar ik ga er zo weer mee verder. Het is wel lastig als dat zaagsel van mijn hoofdkamer zo moet kraken voor Excel.:)

Ik denk dat je je kunt gaan verdiepen in de wondere wereld van de pivottable.
1. Selecteer alle brondata (de hele tabel inclusief koppen)
2. Data --> Draaitabelrapport
3. doorloop menutje.
4. Sleep de velden naar de juiste plek in de draaitable. De data in het datagebiedt moet je samenvatten door Sum, Max, Min etc...

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Maar met een draaitabel zie ik nog steeds meer projecten bij 1 persoon staan.

Wim,

Even terug komen op de data in te lezen vanuit het ERP systeem.
Ik heb nu het xls sheet gebruikt om de data gegroepeerd te krijgen.

Dit kan je ook rechtstreeks doen vanuit het ERP systeem (wel de mogelijkheid hebben om de tabellen te benaderen).

Dit zit op de volgende plek in excel:

Data - Import Data - New Database Query ==> en dan via ODBC de tabellen binnen halen die je nodig hebt.
En dan queries maken die voldoen aan jou verwachtingen.

Een andere oplossing is:

Data vanuit ERP systeem inlezen in Access ===> query maken ===> data exporteren naar Excel.

Ok,

je wil maar één lijn per resource nummer, en dat is dan het jobnr waar men het meest op werkte.
Dat had ik mijn eerste post niet correct begrepen.

Een omweg via MS Query is inderdaad een goede mogelijkheid, zoals Raymond C voorstelde.

Mits wat hulpkolommen en wat gerommel met formules lukt het ook wel, maar een "mooie" oplossing is het imho niet geworden.

Vooreerst zeggen dat sommige stappen ook anders kunnen, ben ik me helemaal van bewust, maar deze poging was meer een "proof-of-concept" dan te zoeken naar de beste formule in deze situatie.

Je oorspronkelijke gegevens staan in kolom A tot E.
Hulpkolom 1: In kolom F koppel je de resource no en de job no tot 1 veld.
Hulpkolom 2: In kolom G bereken je met de aantal.als formule hoe vaak elk record in kolom F voorkomt in de gehele kolom
Hulpkolom 3: In kolom H koppel je het resource no met het aantal in kolom G tot 1 veld.
Hulpkolom 4: In kolom I herhaal je het job no (hier gedaan om in een latere fase te kunnen werken met de vert. zoeken formule).

Nu maak je een draaitabel van kolom A tem kolom G. In de rijlabels zet je het resource no. In het waarde veld die waarde van kolom G (heb ik even Aantal code genoemd), en zet daar dat je er het maximum van wilt nemen (aanpassen in waardeinstellingen).
Nu heb je een lijst met alle unieke resource no en het max. aantal keren dat deze gekoppeld is aan een job no. vervolgens zet je NAAST de draaitabel een vert.zoeken formule die de combinatie van beide gegevens als zoekveld heeft en deze gaat vergelijken met de records in hulpkolom H van je oorspronkelijke data en dan de gegevens in kolom I teruggeeft (= het job no)

Bijgevoegd het voorbeeldbestandje.

Nogmaals, deze oplossing verdient helemaal geen schoonheidsprijs, maar geeft wel aan dat het mogelijk is door enkel te werken met Excel.

Bijlagen

Finch,

Dit is super dit ga ik echt uitproberen met het orginele bestand.

M.vr.gr.
Wim

Finch,

Zou u mij nog een keer kunnen helpen.

Ik heb nu mijn orginele bestand gepost.

Ik krijg het toch nog niet zo makkelijk voor elkaar om de waarden uniek te maken.

In mijn bestand wil ik dus alleen de geel gemarkeerde regel zien is dit mogelijk?

Er zijn nu dus 3 velden van belang resournr - bu - en 100%

Bijlagen

Het is me nu niet helemaal duidelijk wat je wil bereiken.
Kan je de structuur van de data even toelichten en wat je precies wil bereiken?

Finch,

Ik wil per resourcenr zien op welke bu hij de meeste uren gemaakt heeft

Als de uren gelijk zijn dan wil ik de eerste twee zien.

In mijn voorbeeld heb ik de uitkomst geel gemarkeerd in de draaitabel.

Deze moet ik op 1 regelniveau zien te krijgen.

Resultaat

RSnr Naam BUEMP BU Totaal

M.vr.gr.
Wim

Bijlagen

Bijgevoegd je bestand met de gevraagde info.

Ben nog steeds niet wild van de werkwijze, maar het lukt wel.

Bijlagen

Finch,

Het werkt nu voorlopig goed.

Ik ga morgen proberen om het aantal regels te verminderen vanuit mijn database.

Maar ik ben u heel dankbaar.

M.vr.gr.
Wim

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan