user account template in AD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Juzzz

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2008
Hier moeten we regelmatig nieuwe users aanmaken voor verschillende afdelingen.
Die users hebben vaak de zelfde rechten en groepen per afdeling.

Ik hoorde dat je ook een "user account template" kon maken in Active Directory?
maar hoe?
En wat is het snelst om een nieuwe user aan te maken i.p.v. met de hand?

Maak een copy van een persoon van dezelfde afdeling. Je hoeft dan enkel wat basis dingen te hernoemen zoals profile directory en email adres. Even testen. Tijdsduur max 5 minuten.

Hmmm... kan dat dan ::rolleyes:
maar wat gelijk in me om kwam was de vraag: Hoe zit het dan met de e-mail?
de Primary DC is ook de e-mail server. dus als ik ene nieuwe user aanmaakt m.b.v. AD dan vraagt exchange ook gelijk of ik een mail box wil aanmaken voor de nieuwe user in de wizard.
Maar nu heb je de wizard niet meer dus hoe zit dan dan?

Je kunt de email wijzigen in het tabblad bij de nieuw aangemaakte user. Maak een map op de profile folder en geef de nieuwe user alle rechten tbv het roaming profile.

Ja, ik wete dat je de e-mail adressen kan veranderen maar maakt hij dan ook een nieuwe postvak aan?

Start > Programma's > Microsoft Exchange > system Manager.
en dan: Servers > "servernaam" > First Storage Group > Mailbox Storage > Mailboxes.

Euh daar moet je niet zijn. Vanuit daar verwijder je de mailboxen. Gewoon via AD.

Euh daar moet je niet zijn. Vanuit daar verwijder je de mailboxen. Gewoon via AD.

nee dat snap ik maar ik vraag word er dan een mailbox aangemaakt?
de source was waar de mailboxen staan ^^,

Indien je via AD een profiel kopieert, en de juiste instellingen instelt wordt er netjes een email adres aangemaakt. Even sncen en klaar

ok dat is mooi.
wat bedoel je precies met sncen? (synchroniseren? ..)

kan je in exchange in één overzicht ALLE e-mail adressen zien?

die snap ik niet helemaal.
je kopieerd een user, dan heb je 2 gelijken, je veranderd er één, en dan moet je synchroniseren..?

ps. en me andere vraag

In AD heb je een user met bepaalde rechten etc. Een nieuwe user met gelijkwaardige functie en dus ook rechten is gemakkelijker en sneller aangemaakt indien je een bestaand profiel kopieert. Tijden het kopieren zul je zien dat de wizard opent en aldaar voer je de gegevens in van de nieuwe user, zo ook email adres etc. Probeer het maar gewoon eens dan zul jet het zien. Indien je gebruik maakt van roaming profiles vergeet dan niet op de user folder handmatig een map aan te maken van de nieuwe user, geef de nieuwe user alle rechten op deze map zodat het profiel gevuld kan worden.

Doorloop alle tabbladen ijdens het kopieren. Als laatste bewaar je het nieuwe profiel, dan syncen, dan testen, nieuwe ww bedenken voor de user en account vrijgeven.

Standaard heb je het tabblad email adres niet, je moet dan exchange tools installeren dan heb je hem er pas bij of ad op de exchange server openen natuurlijk
Met een template kun je het beste een nieuw account aanmaken _template bv Bij profiel kun je gewoon \\server\profiles$\%username% invullen net als bij home drive, \\server\user$\%username% en wat je maar wilt als het user specifiek is %username% ingeven en als je hem wil gebruiken kies je copy dan moet je ene naam opegeven krijg je de vraag yes voor exchange e.d. maar hoef je de rest niet in te vullen als je hemm/haar ook lid wil maken van groepen kun je voor iedere afdeling een template aanmaken

Standaard heb je het tabblad email adres niet, je moet dan exchange tools installeren dan heb je hem er pas bij of ad op de exchange server openen natuurlijk
Met een template kun je het beste een nieuw account aanmaken _template bv Bij profiel kun je gewoon \\server\profiles$\%username% invullen net als bij home drive, \\server\user$\%username% en wat je maar wilt als het user specifiek is %username% ingeven en als je hem wil gebruiken kies je copy dan moet je ene naam opegeven krijg je de vraag yes voor exchange e.d. maar hoef je de rest niet in te vullen als je hemm/haar ook lid wil maken van groepen kun je voor iedere afdeling een template aanmaken

dus als ik het goed begrijp dan maak je eigelijk gewoon eenmalig een acount aan die noem je "_template" (btw mote die _ erbij? en waarom?) en dan ome drive %username% variabelen gebruiken. en dan per afdeling een template maken i.v.m. de vershcillende groepen.

als je dan een nieuwe user aan wilt maken dan kopier je de _template, rename je die en zet je er een paswoord op, en maar je de juiste e-mail adressen aan.

BTW. in de exchange e-mail policy's staan al e-mail adressen met variabelen bv.
%g@bedrijf.nl
als je dan een user aanmaakt dan pakt hij de naam (%g == voornaam) en dan @bedrijf.nl.
maar bij een template niet dus moet je nog handmatig al de e-mail adressen invulen.
ps. het bedrijf hier heeft 10 domeinen ^^, dat betekent dus 10 e-mail adressen,

Dat is niet noodzakelijk. Bij het aanmaken van een nieuwe user wordt er toch om gevraagd.

Ook bij kopieren. Bij kopieren neemt het eigenlijk de basis instellingen mee. Username en wachtwoord etc zul je handmatig moeten aanvullen als ook aangeven of er een mailadres aangemaakt moet worden. Probeer het maar eens. De mailbox kun je ook verwijderen, dat is al bij je bekend

ok bedankt voor alle informatie.
ik snap het nu helemaal

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan