Nieuwe Harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

ericvanbelgie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 apr 2002
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht en correct in de laptop geplaatst ata 160 GB , maar nu bij het plaatsen van de windows XP CD doe ik alle instructies maar de PC herkend de schijf niet, welke stappen of wat moet ik downloaden ( van mijn 2e PC) om dit probleem op te lossen ?

Ik heb een HP G5040

Heb je al in het bios gekeken of de juiste schijf gedeclareerd wordt?

Hoi !

Wordt de schijf wel herkent in het bios ?

Zo nee, aansluitings-fout/jumper verkeerd.

Greetz,

Harry.

ja

Momenteel is er dus geen besturingsysteem geinstalleerd maar wanneer ik naar de bios ga naar SELF TEST HD, dan detecteerd hij de HD en krijg ik ook melding bij de HD self Test na een 10 tal minuten dat hij ok is.

Probleem wanneer ik opstart via de CD van XP ,

Krijg ik na een tijd opties A B C waaronder formateer enz maar dan krijg ik uiteindelijk melding zorg dat er een HD is of dat die ten minste correct aangesloten zijn dus het gaat niet.

In de BIOS heb ik enkel menu van :

1 MAIN SECURITY SYSTEM CONFIGURATION DIAGNOSTICS EXIT dus weinig mogelijkheden ... , ik wil gewoon XP krijgen op de HD geinstalleerd...

Laatst bewerkt:
Hoi !

Volgens mijn informatie komt de HP G5040 af fabriek met een 80 Gig SATA-schijf !!

Dus: klopt je informatie wel ?

Greetz,

Harry.

ik heb de oude harde schijf eruit gehaald er stond op SERIAL AT DISC DRIVE 80GB en ik heb vandaag een nieuwe gekocht in de winkel die perfect de zelfde gleuven heeft en ook ATA maar nu 160 GB , hopelijk is alles ok ?
ze hebben gekeken of zit ik mis in de benaming ?

Laatst bewerkt:
Hoi !

Tja, je hebt het dus over een Sata-schijf !

Dan heb je dus Sata-drivers nodig !

Kijk es op de site van HP of die te vinden zijn.

Zo ja...het beste slipstream je de XP-CD met de Satadrivers, met behulp van nLite: http://nlite.nl.malavida.com/d792-gratis-downloaden-windows

Je kunt de drivers ook op een floppy zetten, maar daar zal je HP wel niet over beschikken.

Greetz,

Harry.

ok

ok voor de benaming ! , nee ik heb geen discette station, hoe moet ik dan tewerk gaan, moet de PC eerst zonder de windows XP cd opgestart worden door BV een lege CD met de drivers of programma op de laptop te doen laden ?

Hoi !

XP-CD slipstreamen met de Sata-drivers, bij het begin van de XP-installatie op F6 trommelen, en de aanwijzingen op het scherm volgen.

Dit is de eenvoudigste oplossing in jouw geval.

Greetz,

Harry.

Ik heb dit gedaan en nu krijg ik op het scherm:

Setup kan het type van één of meer in het systeem geinstalleerde apparaten voor massa opslag niet vaststellen, of je hebt ervoor gekozen zelf een adapter op te geven ...

geen

2 opties

Druk op E als u een extra adapter SCSI adapters ,cd rom -stations of speciale schijfcontrollers voor gebruik van windows wilt opgeven ....

of

Druk op ENter als ugeen ondersteuningsdiskettes van de fabrikant apparaten beheer voor massa opslag hebt ...

Ik heb optie 1 getest = setup kan geen diskettestations op deze pc vinden .... druk op ESC of F3 als u wilt afsluiten

En optie 2 is om terug te keren naar installatie zonder resultaat

Laatst bewerkt:
PS, ik heb een USB sleutel van 1 GB , is het niet mogelijk op te starten via een programma die ik daar moet opzetten voor de laptop want de USB werkt bij de laptop ... op de site van HP geen sata drivers te vinden ...

Volgens mij kan XP geen drivers vanaf USB lezen, alleen vanaf floppy (heel vreemd, maar zo is het nu eenmaal). Voor EUR 20-25 heb je natuurlijk wel een externe USB floppy drive, is het ook opgelost (als je de SATA drivers tenminste hebt)

Weet jij waar ik die sata drivers kan vinden, ps ik heb ook nog een externe harde schijf ook wel USB of de sleutel , is er dan werkelijk geen enkelle oplossing ?

Volgens mij kan XP geen drivers vanaf USB lezen, alleen vanaf floppy (heel vreemd, maar zo is het nu eenmaal). Voor EUR 20-25 heb je natuurlijk wel een externe USB floppy drive, is het ook opgelost (als je de SATA drivers tenminste hebt)
De ellende is dat het systeem hardnekkig naar een A: drive kijkt, en je externe USB floppy heeft beslist een andere letter. Mij lukte het zo in ieder geval zeker niet.

Mijn externe USB floppy heet netjes A: hoor. Een USB key zal zeker een andere letter krijgen ja.

Weet jij waar ik die sata drivers kan vinden, ps ik heb ook nog een externe harde schijf ook wel USB of de sleutel , is er dan werkelijk geen enkelle oplossing ?

Soms is het mogelijk om in de BIOS je harddisk in IDE Compatible mode te zetten, zodat de installatie toch gewoon kan doorgaan en de schijf als IDE schijf gezien wordt.
Dit is het geval bij mijn Asus laptop.

Ik heb eens getest met de USB key en bij het opstarten van de PC kom er

ongeldige partitietabel , wat betekend dit ???

Bij mijn defecte harde schijf gebeurd het volgende, de PC start op, er komt windows XP op het scherm maar na 5 seconden, krijg ik een 1 seconde blauw scherm en de PC start opnieuw op enz ..... dus niks te doen.

PS als ik een floppy USB drive koop met diskette waar kan ik dan de drivers van downloaden op op disket te zetten want HP heeft ze niet op de site ?

Laatst bewerkt:
Gewoon eraan gehangen en 1e keer opgestart met dos floppy van win98. Hierbij even screenshotje

Bijlagen

• USB-Flop.gif
    USB-Flop.gif
    13,2 KB · Weergaven: 32
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan