Windows Exchange server

Status
Niet open voor verdere reacties.

87122270student

Gebruiker
Lid geworden
29 jan 2007
Berichten
175
Beste Helpmij'ers

ik ben bezig om Excangte server (2003) te installeren.

daarvoor heb ik de volgende handleiding gevonden.

de setup /forestprep en de setup /domainprep gaan zoals verwacht.

Maar zodra ik de setup uitvoer krijg ik de volgende foutmelding:

The component "Microsoft Exchange Messaging and Collaboration Service" cannot be assiggned the acton install because:
- The NNTP component of Microsoft Internet Information service (iis) is either not installed or disabled
- The SMTP component of Microsoft Internet Information service (iis) is either not installed or disabled

de Toepassingsserver is wel geïnstalleerd maar hier heb ik verder niks extra's mee gedaan.
.
 
Laatst bewerkt:
Wat je moet doen is het volgende:
Start het installatie programma
Kies voor Exchange Deployment Tools
Kies voor Deploy the first Exchange 2003 server
Kies New Exchange 2003 installation
Volg precies de stappen die daar staan. Je kunt ze afvinken ook ;) Je zult zien dat bij stap 2 staat:
Verify that the NNTP, SMTP and World Wide Web services are installed and enabled on the server. If you are running Windows 2003, verify that ASP.Net is installed.
Alvast een waarschuwing: Installeer NIET de standaard POP3 service, of deïnstalleer die als die momenteel geïnstalleerd staat, er wordt namelijk een Exchange variant geïnstalleerd.
Houd je dus precies aan hetgeen in stap 2 staat betreffende mail-services, niets meer en niets minder.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Dit werkt :thumb:

Nu kom ik het volgende probleem tegen:

Intern kan ik e-mailen versturen en ontvangen van iedereen.

Verzenden naar een ander adres werkt niet!.
Ontvangen van mail werkt wel.

Ik kan alleen mail ontvangen als ik in de firewalleen uitzondering zet bij (WAN TO LAN) van de SMTP.
Dit vindt ik raar want SMTP staat voor uitgaande e-mail volgens mij.

Wie kan mij hierbij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Er zijn 3 kanten aan mail (eerste twee slaan op je vraag):
1. Inkomende SMTP mail (komt op je server binnen op poort 25, dus moet daarvoor portforwarding én firewall goed staan. Dat is inderdaad WAN-to-LAN poort 25 TCP verkeer toestaan).
2. Uitgaande SMTP mail (is mail die vanuit je server wordt verstuurd naar de mailservers van de ontvangers. Dat is dus verkeer naar buiten je LAN, dus moet LAN-to-WAN poort 25 TCP verkeer zijn toegestaan).
3. POP3. Dit is puur het ophalen van de mail bij de server door POP3 clients. Er zijn ook andere manieren om de ingekomen mail te bekijken, zoals IMAP of OWA (=Outlook Web Access).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Heel Internet-mail is gebaseerd op SMTP, dus inderdaad zowel de inkomende als de uitgaande mail.

Tijs.
 
Na een kleine sessie 'op afstand' bleek het volgende:

Firewall regels stonden goed, maar omdat het hier geen zakelijk ADSL abonnement betreft, moest alle mail via een 'smart host' (=de SMTP-server van de provider) verstuurd worden.
In dit geval: smtp.telfort.nl
Na dit ingesteld te hebben in Exchange werden alle berichten afgeleverd.

Tijs.
 
Vanmorgen weer vroeg op om verder te knutselen na een uur zoeken en proberen wil ik toch nog even jullie hulp inschakelen.

Graag vol ik het volgende inlogscherm veranderen:
inloggen3.gif


Naar:
owa.gif
.

Wie kan mij hierbij helpen?
 
Laatst bewerkt:
Dit kun je aanpassen binnen de Exchange System Manager.
Ga in de System manager naar de server toe dan naar protocols, http en vraag de eigenschappen op van Exchange Virtual Server. Zet op het tabblad settings het vinkje aan bij "Enable forms based authentication".
 
Werkt bedankt :thumb:

Klopt, het kan zijn dat je certificaten moet aanmaken dit kan via deze Link

Daarnaast voor alle andere lezers een tip tussendoor:
Daarnaast moet je voor als je de mail vanaf buitenaf wil benaderen poort 443 forwarden in de router en eventueel toelaten bij WAN to LAN als de firewall aan staat.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels werkt alles :cool: :p :D

Maar ik moest elke keer /exchange toevoegen aan het adres.
Dit kun je oplossen door de volgende deze handleiding te volgen.

Bij deze wil ik Tijs (dnties) & dvanleur bedanken voor de leerzame tips en nodige hulp.
 
Laatst bewerkt:
Het is misschien wel aardig om ook eens te zeggen dat ik met veel plezier dit soort vragen en bijbehorende antwoorden volg. Al vele malen hebben de antwoorden van Tijs, alias dnties, vele zeer bruikbare tips, heldere uitleg, links en aanwijzingen opgeleverd. Ik leer daar altijd bijzonder veel van. Ik heb grote waardering voor de inbreng van dnties, die hiermee het helpmij forum wat mij betreft een meerwaarde geeft.
Ik vind dat dit best wel eens gezegd mag worden.
Het helpmij forum heeft veel kundige forumleden en dnties is er eentje van.
Hartelijke groet,
Nadir.
 
@Nadir: Bedankt voor je waarderende woorden! :)

Tijs.
 
Hallo,

Weet een van jullie hoelang het ongeveer duurt om een Exchange server te installeren?
 
@Messi: Het installeren kost bij een snelle computer, inclusief alle gevraagde stappen uit het lijstje van New Exchange 2003 installation (zie hier beneden) ongeveer 1.5 uur.
Daarna moet SP2 voor Exchange nog geïnstalleerd worden, en dat kost dan ongeveer 0.75 uur.

Wat je moet doen is het volgende:
Start het installatie programma
Kies voor Exchange Deployment Tools
Kies voor Deploy the first Exchange 2003 server
Kies New Exchange 2003 installation
Volg precies de stappen die daar staan. Je kunt ze afvinken ook

Succes,

Tijs.
 
Nog een vraagje,

Weet iemand toevallig ook hoe je van Exchange 2000 migratie moet doen van exchange 2000 naar exchange 2003????

Dus hoe je bijvoorbeeld de Active Directory van 2000 naar 2003 kunt overzetten?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Messi,

Een exchange 2000 naar 2003 upgrade staat los van een upgrade van je active directory. Je kunt Exchange 2003 gewoon in een een Windows 2000 domein installeren zolang je Domain controllers minimaal SP3 hebben.


Gr.

Dennis
 
Heey,

Ik heb een server 2000 met exchange 2000 erop. Wat ik nu wil doen is op een nieuwe server windows server 2003 installeren en exchange 2003.

Dus wat ik graag nu wil weten is hoe ik mijn Active Directory op server 2000 verplaats naar windows server 2003...

thnx
 
Beste,

Ik ben bezig geweest om mijn Server en OWA opnieuw te installeren dit werkt nu prima!
(Heel veel zelf gedaan, klein beetje hulp van Tijs (dnties)

Echter een klein vraagje:

Ik begreep uit een verhaal via via dat alle e-mail opgeslagen wordt in een soort van SQL database.
Als ik nou e-mail verwijder uit mijn mailbox (Exchange) dan wordt dit soort van de met SQL bestand niet klein deze wordt alleen groter (qua bestandsgrote).

Dit vind ik opzich een raar verhaal want je verwijdert toch iets?

Dit is waarschijnlijk één erg vaag verhaal, maar weet iemand wat ik bedoel?
Wie kan mij hierover iets meer vertellen hoe dit zit.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan