OK, dan is het duidelijk waarom het niet werkt. Ik ging er in eerste instantie ook vanuit dat ik inkomend niets hoefde te doen om te kunnen versturen via de smarthost van Telfort. Normaal gesproken zonder smarthost hoeft dat ook niet, dat zijn de constructies die ik gewend was...
Daarnaast zat ik vroegah bij XS4ALL en die hebben ook gewoon hun uitgaande SMPT poort open staan.
Om te beginnen zal ik je een beeld proberen te geven hoe de inkomende mailstroom (via Exchange) in een simpele (thuis)situatie werkt:
1. Iemand stuurt een mail naar iemand@domein.nl
2. Het mailadres wordt door DNS op internet geresolved naar een IP adres
3. Dit resolven gebeurt door het MX record (mailextensie) en het A record (IP adres)
4. Via het IP adres komt de mail aan op de "buitenkant" van de router
5. De router ziet "ziet" communicatie op poort 25 (SMTP)
6. Via een portforward gedefinieerd op de router wordt de mail doorgestuurd naar een intern IP adres (mailserver)
7. Het SMTP protocol van de mailserver haalt de mail op en verwerkt deze
Uitgaand werkt het als volgt:
1. Jij stuurt een mail naar iemand@domein.nl
2. Via jouw eigen DNS wordt gekeken of het een intern of extern adres is
3a. Als het een intern adres wordt het intern afgehandeld en gaat er niets "naar buiten"
3b. Als het een extern adres is wordt via internet geresolved, de rest gaat als hierboven
Voor jou is de truuk als volgt:
1. Vervang het MX record met prioriteit 10 door bijv. mail.vxd.nl
2. Maak een A record aan met mail.vxd.nl en het externe IP adres van de router
3. Zorg dat er in jouw router een forward staat van port 25 naar intern IP adres van de mailserver
Let er wel op dat eventuele mailbezorging naar server9.firstfind.nl via bovengenoemde methode niet meer zal werken. De GFI ophaalmethode voor jouw vxd.nl adressen kun je laten vervallen. Deze kun je via Exchange ophalen, er vanuit gaande dat de mailserver altijd aanstaat. Zelf laat ik mijn familiedezwart.nl mails binnenkomen op Exchange, GFI gebruik ik nog om mijn Tiscali/Telfort boxen leeg te trekken.
Als de server niet altijd aanstaat (of in het geval van een storing) ben je onbereikbaar, in dat geval kun je nagaan of jouw hosting provider tevens fallback services aanbiedt. De mijne doet dat helaas niet, heeft iemand een tip voor Exchange fallback dan hou ik me aanbevolen...

Om te beginnen zal ik je een beeld proberen te geven hoe de inkomende mailstroom (via Exchange) in een simpele (thuis)situatie werkt:
1. Iemand stuurt een mail naar iemand@domein.nl
2. Het mailadres wordt door DNS op internet geresolved naar een IP adres
3. Dit resolven gebeurt door het MX record (mailextensie) en het A record (IP adres)
4. Via het IP adres komt de mail aan op de "buitenkant" van de router
5. De router ziet "ziet" communicatie op poort 25 (SMTP)
6. Via een portforward gedefinieerd op de router wordt de mail doorgestuurd naar een intern IP adres (mailserver)
7. Het SMTP protocol van de mailserver haalt de mail op en verwerkt deze
Uitgaand werkt het als volgt:
1. Jij stuurt een mail naar iemand@domein.nl
2. Via jouw eigen DNS wordt gekeken of het een intern of extern adres is
3a. Als het een intern adres wordt het intern afgehandeld en gaat er niets "naar buiten"
3b. Als het een extern adres is wordt via internet geresolved, de rest gaat als hierboven
Voor jou is de truuk als volgt:
1. Vervang het MX record met prioriteit 10 door bijv. mail.vxd.nl
2. Maak een A record aan met mail.vxd.nl en het externe IP adres van de router
3. Zorg dat er in jouw router een forward staat van port 25 naar intern IP adres van de mailserver
Let er wel op dat eventuele mailbezorging naar server9.firstfind.nl via bovengenoemde methode niet meer zal werken. De GFI ophaalmethode voor jouw vxd.nl adressen kun je laten vervallen. Deze kun je via Exchange ophalen, er vanuit gaande dat de mailserver altijd aanstaat. Zelf laat ik mijn familiedezwart.nl mails binnenkomen op Exchange, GFI gebruik ik nog om mijn Tiscali/Telfort boxen leeg te trekken.
Als de server niet altijd aanstaat (of in het geval van een storing) ben je onbereikbaar, in dat geval kun je nagaan of jouw hosting provider tevens fallback services aanbiedt. De mijne doet dat helaas niet, heeft iemand een tip voor Exchange fallback dan hou ik me aanbevolen...