• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

macro doortrekken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ajfhrl

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2008
ik zag hier op het forum een uitleg over een dropdownlist met datum. daar stond ook bij dat je de macro per cel moet doortrekken;maar hoe doe je dat???bedankt.

Beste ajfhrl ;)

Weet je nog welke topic het was ?

Groetjes Danny :thumb:

ik zag hier op het forum een uitleg over een dropdownlist met datum. daar stond ook bij dat je de macro per cel moet doortrekken;maar hoe doe je dat???bedankt.

Ga op een gevulde cel staan en klik erop. Je ziet dan een dikke rand om de cel met rechtonderin een nog dikker vierkantje. Ga met de muis op het vierkantje staan, klik rechts en houdt recht ingedrukt. Ga dan met de muis naar beneden en voila, je hebt de cel doorgetrokken

Werkt ook naar boven, links en rechts

Ron

datum met dropdownlist , die post is het. doortrekken lukt niet met rechtermuisknop ed

klopt, maar moet ik dan per cel een textbox aanmaken en die macro daar aan koppelen???

Beste ajfhrl ;)

Wat is eigenlijk je bedoeling met deze lijst ?
Met deze dropdownlist kan je maar 20 datums in de toekomst ingeven, tenzij je de code aanpast.

Groetjes Danny :thumb:

klopt, maar moet ik dan per cel een textbox aanmaken en die macro daar aan koppelen???

Dat lijkt me niet prettig werken.

Een alternatief is een event (gebeurtenis) macro te gebruiken waar je een kalender invoeg toepassing uit start.
b.v. Workbook_SheetBeforeDoubleClick
Daarvoor is er een mooie toepassing in deze link (engels)
mvg leo

heb de code idd aangepast. zal de calendar eens proberen.

thanks

Beste ajfhrl ;)

Zie bestandje waar je datum kan invoegen via een kalender.

Ga op de cel staan waar de datum moet inkomen.
Klik op de knop kalender en selecteer een datum.
Deze zal op de geactiveerde cel geplaatst worden.

Groetjes Danny. :thumb:

Bijlagen

ter aanvulling: het kan inderdaad met een knop.
Misschien werkt het echter prettiger door de macro in de genoemde beforedoubleclick te zetten.
Je bepaald dan eventueel met target.row de rij en target.column de kolom welke je actief wilt hebben.
Een dubbelklik op de juiste cel is dan voldoende om de kalender op te roepen. en de waarde vervolgens in die cel te krijgen.

Beste leofact ;)

Kan je dit in een bestandje gieten ?

Beste leofact ;)

Kan je dit in een bestandje gieten ?

Bij deze
Het is voldoende om de volgende code in de eventmacro te zetten.

Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
             If Target.Column = 1 Then Userform1.Show
End Sub

Dan met offsett de cursor in de volgende kolom zetten (anders blijft deze in de datum knipperen na de dubbelklik)
Code:
Private Sub Calendar1_Click()
    ActiveCell = Calendar1.Value
        ActiveCell.NumberFormat = "dd/mm/yy"
            ActiveCell.Offset(0, 1).Select
    Unload Me
End Sub

Bijlagen

Beste leofact ;)

Bedankt voor je reactie, maar bestaat er geen mogelijkheid dat men in alle cellen een datum kan plaatsen ?
In dit bestandje kan je enkel een datum plaatsen in kolom A.

Gewoon de regel
Code:
if target.column = 1 then
weghalen en alleen de userform1.show laten staan.

mvg leo

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan