Ik heb een bestand waarin op basis van het aantal verstrekte pagina's tekst een prijs berekend moet worden. De berekening is dat er bij 10 of minder pagina's een vast bedrag van € 6,71 wordt berekend, bij meer dan 10 pagina's laat ik er een formule op los die de prijs berekent.
De formule werkt prima en ziet er als volgt uit:
=ALS(E10>10;6+0,71+(E10-10)*0,6;"6,71")
Het nadeel begint achteraf als er totalen moeten worden berekend. Excel herkent de waarde "6,71" niet als valuta (de waarde die de formule berekent bij meer dan 10 pagina's wel!), zelfs niet als ik nadien de hele kolom of alle cellen in deze kolom opmaak als valuta. Hierdoor is de som van de kolom uiteraard ook onjuist.
Ik moet nu achteraf alle cellen met de waarde 6,71 verwijderen, opniew vullen en opmaken als valuta.
Dat moet handiger kunnen, lijkt mij.
De formule werkt prima en ziet er als volgt uit:
=ALS(E10>10;6+0,71+(E10-10)*0,6;"6,71")
Het nadeel begint achteraf als er totalen moeten worden berekend. Excel herkent de waarde "6,71" niet als valuta (de waarde die de formule berekent bij meer dan 10 pagina's wel!), zelfs niet als ik nadien de hele kolom of alle cellen in deze kolom opmaak als valuta. Hierdoor is de som van de kolom uiteraard ook onjuist.
Ik moet nu achteraf alle cellen met de waarde 6,71 verwijderen, opniew vullen en opmaken als valuta.
Dat moet handiger kunnen, lijkt mij.