• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Rekenopgaven met afronding

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartjuh02

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2008
Mensen,

Het volgende: Ik ben hier bezig met een bestand maken met daarin rekenopgaven, echter heb ik nu een rekenopgaven wat mij zo niet gaat lukken.
Er moet namelijk iets berekend worden maar als de uitkomst van iets op ..,5 uitkomt moet dit naar boven EN beneden afgerond worden dus bijv. 1,5 moet 1 en 2 worden.
Vervolgens moet er met die uitkomsten ook nog gerekend worden.
Formule:

X= (trap -5/2) (afronding) *140+425
Trappen: 6,7,8,9
dus bij 8 moet er komen:
(8-5/2)= 1,5 --> 1 en 2
1*140+425= 565
2*140+425= 705

Maar als er dus bijv 9 word ingevuld krijg je maar 1 uitkomst dit omdat er bij (trap -5/2) 2 uitkomt hoeft er niet worden afgerond.

Hoe kan ik deze rekenopgaven het makkelijkst in excel zetten??

Alvast bedankt!
Bart

"Rekenopgaven" riekt naar huiswerk.:confused:

Wat heb je tot nu toe geschreven?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

haha nee het is voor mijn stage..

dit heb ik tot nu toe maar daar zit die afronding niet in:

=(INDEX(INPUT!B20:B45,MATCH(INPUT!B9,PUMPTYPE,0))*(INPUT!B10-5)+425)

Mensen,

Het volgende: Ik ben hier bezig met een bestand maken met daarin rekenopgaven, echter heb ik nu een rekenopgaven wat mij zo niet gaat lukken.
Er moet namelijk iets berekend worden maar als de uitkomst van iets op ..,5 uitkomt moet dit naar boven EN beneden afgerond worden dus bijv. 1,5 moet 1 en 2 worden.
Vervolgens moet er met die uitkomsten ook nog gerekend worden.

Hoe moet ik dit zien.
2 Cellen met in 1 cel 1 en in de andere cel 2?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hoe moet ik dit zien.
2 Cellen met in 1 cel 1 en in de andere cel 2?

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Als je het bestandje van Danny bekijkt begrijp je het wel, dit is de bedoeling echter wil ik het nog wat gemakkelijker, minder cellen, maar ik weet niet of dit mogelijk is

Als je het bestandje van Danny bekijkt begrijp je het wel, dit is de bedoeling echter wil ik het nog wat gemakkelijker, minder cellen, maar ik weet niet of dit mogelijk is

Dan schat mij te hoog in:D
Ik heb wel de formule in 1 cel gekregen:
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN((C2-5)/2;0)*E2+F2
en...
Code:
=AFRONDEN.NAAR.BOVEN((C2-5)/2;0)*E2+F2

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug