Wil zelf PC bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ziet er op zich leuk uit. Twee vraagjes komen bij toch wel een beetje bovendrijven: waarom een "budget" moederbord en waarom Vista Ultimate aanraden? Ultimate heeft weliswaar "bijzondere" functies, maar daar moet je maar net gebruik van willen gaan maken.

zie de startpost daar staat windows home ultimate 64bit, en dat moederbord is inderdaad niet goed voor dit systeem en is veranderd:thumb:

Hallo

Ik heb het nu zelf via die site gemaakt en een screenshot gemaakt,

zou deze configuratie bij elkaar passen, geen problemen opleveren en zou de voeding het aankunnen?

Met vriendelijke groet,

Edit: hmm er zitten wel 2 coolers in het lijstje, heb ik een foutje gemaakt of is er 1 voor de processor en 1 voor de kast zelf?
Edit2: welke kast is goedkoper en is ook aan te raden? (Kan dit moederbord in elke ATX vormfactor behuizing) ?

Richard

Bijlagen

• PC_zelf_bouwen.jpg
    PC_zelf_bouwen.jpg
    77,7 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:
Ik zie aan het totaalbedrag dat je er best veel geld aan wilt besteden.
Ben je op de hoogte van het feit dat Intel komende maand zijn nieuwe processor-reeks op de markt brengt, de I7, met tevens een nieuw voetje (dus nieuw moederbord nodig) en alleen ondersteuning voor DDR3.
Zeker niet goedkoop.
Denk aan 650-800 euro voor geheugen, moederbord en processor (jij geeft nu voor dezelfde onderdelen maar 331 euro uit). Best veel geld. Maar deze presteert dan ook stukken beter.

Misschien een idee om nog eventjes te wachten?
Natuurlijk een maand tot de processors op de markt komen en daarna nog een maand om de prijzen ietswat te laten normaliseren. (250 euro vvoor een moederbord vind ik wat idioot...)

Ik wilde het vooral gezegd hebben, zodat je straks niet zoiets hebt als 'had ik nu maar gewacht...'

Ik vind het een mooi systeem, alleen ik zou bij zo'n priijskaartje en een videokaart van meer dan 400,- euro die E8400 veranderen in een E8500. Scheelt 2 tientjes voor heel wat meer performance

Over het laatst samengestelde systeem:

neem dit moederbord: http://tweakers.net/pricewatch/221821/asus-p5q-pro.html
Nieuwere, betere chipset.

Neem de E8500-processor

Neem Vista Premium 64bits (scheelt 80 euro eigenlijk zonder enig verschhil)

Voeding: neem een van de volgende:
http://www.azerty.nl/8-52-90497/modxstream-pro-.html
http://www.azerty.nl/8-52-68471/earthwatts.html

Videokaart:
Bedenk of je wel een 4870X2 nodig hebt: Alleen doen bij een 22 inch scherm of groter en dus groter willen gamen dan 1280x1024-resolutie.

Neem Vista Premium 64bits (scheelt 80 euro eigenlijk zonder enig verschhil)
Je mag van mij van alles beweren, maar zeggen dat Premium weinig verschilt van Ultimate,............. nee da's één van mijn stokpaardjes. Tussen Premium en Ultimate zit een WERELD van verschil.

Laatst bewerkt:
Je mag van mij van alles beweren, maar zeggen dat Premium weinig verschilt van Ultimate,............. nee da's één van mijn stokpaardjes. Tussen Premium en Ultimate zit een WERELD van verschil.
Hmm voor de gemiddelde gebruiker maakt het weinig verschil.
Maar goed.... ik ben al helemaal geen voorstander van Vista. Ik heb het voor bepaalde spellen, die ik verder nooit speel: ik start liever op in XP.

Hmm voor de gemiddelde gebruiker maakt het weinig verschil.
Daar sla je de spijker op zijn kop.
Geef svp eens antwoord op de volgende vraag:
jouw systeem wordt getroffen door de een of andere ramp (maakt even niet uit welke) maar wel een zodanige ramp dat je niet anders kunt dan opnieuw Windows installeren.
Hoe lang schat jij in dat je nodig hebt om de machine weer te krijgen zoals die op DIT moment is?

Daar sla je de spijker op zijn kop.
Geef svp eens antwoord op de volgende vraag:
jouw systeem wordt getroffen door de een of andere ramp (maakt even niet uit welke) maar wel een zodanige ramp dat je niet anders kunt dan opnieuw Windows installeren.
Hoe lang schat jij in dat je nodig hebt om de machine weer te krijgen zoals die op DIT moment is?
Excl hardware herstelling?
Ehmm uitgaande van XP een paar uur.

Tuurlijk. Ik ben mijn saved games en dergelijke kwijt. En het duurt iets langer om al mijn spellen opnieuw te installeren. Maar mijn dagelijke te gebruiken programma's en spellen kan ik binnen een paar uur wel goed krijgen.

Maar goed. Vraag het aan mijn collega's en ze zullen zeggen een paar weken :D

http://techgage.com/article/should_you_buy_vista_ultimate/

Er zijn pluspunten. Geloof ik best. Maar voor iemand met een privecomputer nauwelijks echt interessant.

Excl hardware herstelling?
Ehmm uitgaande van XP een paar uur.

Tuurlijk. Ik ben mijn saved games en dergelijke kwijt. En het duurt iets langer om al mijn spellen opnieuw te installeren. Maar mijn dagelijke te gebruiken programma's en spellen kan ik binnen een paar uur wel goed krijgen.

Maar goed. Vraag het aan mijn collega's en ze zullen zeggen een paar weken :D

http://techgage.com/article/should_you_buy_vista_ultimate/

Er zijn pluspunten. Geloof ik best. Maar voor iemand met een privecomputer nauwelijks echt interessant.

Ok, alle rode items maar op een hoop gooiend: je bent dus een paar avonden kwijt om de machine exact zo te krijgen als deze nú is. (tot en met élk klein tweakje en update van elk progje / stukje hardware).

Weet je hoe lang ik kwijt ben? 25 minuten. Hoe dat komt? Door Ultimate's complete systeembackup.
Ik spreek uit 100% eigen ervaring. Eén van mijn Raid0 hdd's crashte in april. Na montage van de nieuwe was de machine 25 minuten later weer 100% de oude.

Laatst bewerkt:
Ok, alle rode items maar op een hoop gooiend: je bent dus een paar avonden kwijt om de machine exact zo te krijgen (tot en met élk klein tweakje en update van elk progje / stukje hardware).

Weet je hoe lang ik kwijt ben? 25 minuten. Hoe dat komt? Door Ultimate's complete systeembackup.
En hoe vaak heb jij in de afgelopen jaren zoiets nodig gehad?
En zit er een robotje in het ultimate-pakket die een moederbord kan plaatsen, processor kan plaatsen e.d.?
Want dat bedoel ik met hardware herstellen.

En is dat een 2x zo hoge prijs waard?
Ik zeg absoluut NIET.

En hoe kan ultimate jouw systeem herstellen als je harde schijf kapot is gegaan?
Om maar eens iets te noemen...

Ik heb in de casus niet over een hardwaredefect zoals een processor o.i.d. gesproken, maar over een algemene niet nader te noemen crash die herinstallatie van Windows nodig maakt. (Dat had je kunnen lezen als je de casus goed gelezen had)

Ik heb dat de afgelopen jaren 3x nodig gehad, de laatste keer in april van dit jaar. Jij bent waarschijnlijk iets jonger dan ik, dus wellicht heb jij ook geen "zakelijke" bestanden en software op je pc staan. Als je alleen Windows, Office en paar games op je machine hebt staan, dan ben je idd. in twee avondjes klaar. (Ik trouwens nog steeds in 25 minuten.....)

Vista t.o.v. Premium heeft meer verschillen dus de cumulatie van verschillen is de €80 100% waard.

Tot slot schrijf je:
En hoe kan ultimate jouw systeem herstellen als je harde schijf kapot is gegaan?

Jammer, ik dacht nu toch écht even dat je mijn bericht goed gelezen had. Dús niet! Lees het nog eens en lees dan het antwoord op de vraag die je stelt.

Laatst bewerkt:
Sorry. Ik had de zin niet helemaal gelezen:
jouw systeem wordt getroffen door de een of andere ramp
Toen was ik gestopt.
Maar goed.
Ik heb nog nooit windows XP opnieuw moeten installeren, zonder echte hardware crash.
Ik heb overigens weinig echt zakelijke bestanden: die heb ik op mn werk.
Maar wel genoeg halfzakelijke programma's.

Ik heb in de casus niet over ene hardwaredefect gesproken, maar over een crash die herinstallatie van Windows nodig maakt. (Dat had je kunnen lezen als je de casus goed gelezen had)

Ik heb dat de afgelopen jaren 3x nodig gehad, de laatste keer in april van dit jaar. Jij bent waarschijnlijk iets jonger dan ik, dus wellicht heb jij ook geen "zakelijke" bestanden en software op je pc staan. Als je alleen Windows, Office en paar games op je machine hebt staan, dan ben je idd. in twee avondjes klaar. (Ik trouwens nog steeds in 25 minuten.....)

Vista t.o.v. Premium heeft meer verschillen dus de cumulatie van verschillen is de %80 100% waard.

Tot slot schrijf je:

Jammer, ik dacht nu toch écht even dat je mijn bericht goed gelezen had. Dús niet! Lees het nog eens en lees dan het antwoord op de vraag die je stelt.
Tja. Zoals ik al zei: ik heb nog nooit mijn systeem opnieuw moeten installeren omdat het niet opstart.
Onee. Dat is niet waar.
Ik heb een keer een probleem gehad na het net vrijwillig opnieuw installeren van mijn pc. Toen deed ik iets fout waardoor ik opnieuw moest beginnen. Maar goed... Ik had feitelijk geen zin om te proberen te voorkomen om opnieuw te installeren. Anders was het vast ook wel gelukt.....

ps. aub niet te snel oordelen over mensen die je niet kent. Dat is namelijk niet zo netjes.

Ok, de reden dat Vista mijn systeem kan herstellen na een kapotte hdd, stond in mijn bericht, want ik schreef namelijk dat één van de in Raid0 staande schijven kapot ging. Als je dan de schijf vervangt voor dezelfde (uiteraard een nieuwe) dan is er voor Windows geen tierelier veranderd en zet het de schaduwsysteemkopie zó terug.

Dat geldt evenzo als je maar 1 schijf in je systeem hebt. Windows zet net zo snel de backup terug, als het dataverkeer toegestaan wordt door de systeemspecs. In mijn geval moest er 103 giga worden teruggepompt en dat kostte 25 minuten.

Lees de startvraag! Hij wil er zelf één bouwen, dus ik denk dat álle hardware / software discussies één of meerdere punten bevat waaraan hij mogelijk wat heeft.

Lees de startvraag! Hij wil er zelf één bouwen, dus ik denk dat álle hardware / software discussies één of meerdere punten bevat waaraan hij mogelijk wat heeft.

nouja als jij het zo goed weet dan ga je em toch lekker alleen helpen. Sorry dat ik iets heb gezegd ....:rolleyes:

Jij wil maar niet bevatten dat er op dit forum zo nu en dan lekker gediscussieerd wordt. Als je dan stampvoetend en met de knuistjes gebald wegrent, prima!

Topicstarter plaatst hardware vragen en een softwarevraag. Kijk nu eens hoe simpel jij daarop soms reageert:

Neem Vista Premium 64bits (scheelt 80 euro eigenlijk zonder enig verschhil"

Da's gewoon niet wáár. Jij vindt dat, maar daarom is het nog niet zo, sterker nog, het is kul. Er zitten qua backup en beveilingsmogelijkheden werelden van verschil tussen die 2. Echter, dat JIJ daar niets mee doet / van begrijpt, wil nog niet zeggen dat ze gelijk zijn.

Topicstarter kan zich aan de hand van deze discussie (nou ja, discussie!!!) in ieder geval een aardig beeld vormen omtrent de soort Vista hij zal willen hebben.

Heel goed mogelijk dát hij de relatief simpeler versie wil hebben, maar zonder uit te leggen wat die andere kan, is het lastig kiezen. En da's nu wat jij best wel vaak doet -> wat roepen zonder het toe te lichten of alternatieven te benoemen.

Jij wil maar niet bevatten dat er op dit forum zo nu en dan lekker gediscussieerd wordt. Als je dan stampvoetend en met de knuistjes gebald wegrent, prima!

Topicstarter plaatst hardware vragen en een softwarevraag. Kijk nu eens hoe simpel jij daarop soms reageert:

Neem Vista Premium 64bits (scheelt 80 euro eigenlijk zonder enig verschhil"

Da's gewoon niet wáár. Jij vindt dat, maar daarom is het nog niet zo, sterker nog, het is kul. Er zitten qua backup en beveilingsmogelijkheden werelden van verschil tussen die 2. Echter, dat JIJ daar niets mee doet / van begrijpt, wil nog niet zeggen dat ze gelijk zijn.
Ik ga uit van de gemiddelde gebruiker. Ik heb niets in dit draadje gelezen waaruit blijkft dat hij/zij zoveel bijzondere dingen doet op zn pc.
En voor de gemiddelde gebruiker is er gewoon niet zoveel meerwaarde.

Voor jou wel. Nu fijn. Maar jij bent volgens mij niet de gemiddelde gebruiker.
Het is hetzelfde als XP Home vs. prof. Ik heb zelf al tijden de professionele versie. Natuurlijk gebruik(te) ik wel eens wat, wat ik in de home-versie niet kon.
Maar tegelijk had ik er niet zonder gekund.

Topicstarter kan zich aan de hand van deze discussie (nou ja, discussie!!!) in ieder geval een aardig beeld vormen omtrent de soort Vista hij zal willen hebben.

Heel goed mogelijk dát hij de relatief simpeler versie wil hebben, maar zonder uit te leggen wat die andere kan, is het lastig kiezen. En da's nu wat jij best wel vaak doet -> wat roepen zonder het toe te lichten of alternatieven te benoemen.
Je had toch ook gewoon uit kunnen leggen wat Vista Ultimate nu zo fantastisch maakt?
Ipv raadselje te plaatsen, waaruit ik kan zelf de conclusie zou moeten trekken dat Vista Ultimate echt onmisbaar is.

Geef gewoon de pluspunten aan. Doe niet alsof je zelf de computer hebt ontworpen en gefabriceerd hebt....

Wat een kemphanengevecht hier :eek:

Geef gewoon die verschillen aan voor die €80 dan kan de TS zelf kiezen wat die doet :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan