gedeeld videogeheugen en photoshop

Status
Niet open voor verdere reacties.

impala

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Ik heb net een nieuwe laptop gekocht maar ik durf hem nog niet in gebruik te nemen omdat ik opeens twijfels krijg over het videogeheugen. Hij heeft nl alleen een gedeeld videogeheugen Intel Graphics Media Accelerator 4500M
Grafisch geheugen tot : 384 MB
Hij heeft wel 3G intern geheugen (Toshiba Satellite L300-1AY), met core 2 duo T5800.
Prijs: 599.

Kan ik hier lekker mee photoshoppen en wat avonturenspellen mee spelen?
Of kan ik hem beter terugbrengen en iets meer uitgeven voor een laptop met een 'echte' videokaart ?

Bv de ASUS
Type X56TR-AP039C
Processor AMD Turion™ 64 X2 RM-70
mett ATI Mobility Radeon HD3470
Dedicated Video geheugen 256 MB
4 Gb intern geheugen, 700 euro

of evt de
ASUS , Type F5SL-AP128E
Processor Intel Core 2 Duo T5750 (2.0 GHz)
met ATI Mobility Radeon HD3470
Dedicated Video geheugen 256 MB
deze heeft maar 2gb intern geheugen maar kost 659

Ik heb echt geen idee hoeveel langzamer zo'n gedeeld geheugen is.
kan iemand me vertellen of je dat gaat merken bv bij openen en photoshoppen van fotos ?
En evt zwaardere programmas als Adobe Indesign?
Ik doe geen videobewerking.

Percentages kan ik niet noemen, ik heb daarvoor niet de tools. Mogelijk dat benchmarks daarover meer kunnen "vertellen".

Wat ik je 100% kan garanderen is dat machines met dedicated (toegewezen / eigen / privé) videogeheugen op de kaart zelf, theoretisch altijd sneller zijn dan machines met een onboard videochip.

Die vlieger gaat natuurlijk weer niet op als er tussen de kwaliteit van de onboardchip en de externe kaart zodanig veel verschil zit (en dan bedoel ik in dit geval verschil in het voordeel van de onboard chip) dat de onboardchip "moderner" / sneller is dan de extern geplaatste videokaart.

De vuistregel is echter bij laptopjes in ongeveer dezelfde prijsklasse die je nu overal aantreft, dat het laptopje met dedicated geheugen in de meeste gevallen een snellere videoaansturing heeft.

Soms is het ook lastig vergelijken, want de fabrikant legt op een ander stukje hardware dan soms weer wat toe. (Bijvoolrbeeld de processor en / of de hoeveelheid RAM)

De twee voorbeelden die je plaatst zijn daar een prima voorbeeld van. De ene met meer werkgeheugen, de ander weer met minder, de één met een Intel, de ander met een AMD.

Indien wenselijk, kan ik wel even voor je gaan kijken welke processor de beste resultaten biedt voor wat jij met het ding wil gaan doen. Ook dát kan bepalend zijn voor de keuze: Wát wil de user met de laptop gaan dien. Afhankelijk van het antwoord kan het linksom of rechtsom gaan v.w.b. processor / geheugengrootte en / of videokaart / chipkeuze.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je snelle reactie.
het gaat me met name om snelheid bij openen en bewerken van fotos.

Ik kan zo 1,2,3 geen benchmark vinden voor notebook processors, maar wel voor de desktop processors. Klik Deze test is een maand of 5 oud. Je zou heel voorzichtig aan mogen nemen dat de parallel naar mobile processors doorgetrokken mag worden.

Alleen, waar hébben we het over. Kijk naar het verschil in secondes tussen de snelste Intel en de 1e AMD : 3,3 seconden. In percentages wordt het "ernstiger". De snelste AMD deed het in dit testje ongeveer 33,33% langzamer dan de snelste Intel.

Staar je echter niet blind op één onderdeel van de hardware. Uit de door jou geplaatste configuraties zou ik de Asus met de Intel processor nemen en eventueel bij de fabrikant 1 giga geheugen erbij ritselen voor een paar tientjes.

Laatst bewerkt:
. Uit de door jou geplaatste configuraties zou ik de Asus met de Intel processor nemen en eventueel bij de fabrikant 1 giga geheugen erbij ritselen voor een paar tientjes.

In elk geval de laptop met gedeeld geheugen terugbrengen dus ?

Als dat nog kan zou dat wel mijn keuze zijn ja.

Ja het kan, ik heb hem nog niet uitgepakt omdat de twijfel toesloeg. Ik had me een beetje blindgestaard op de 3 gig werkgeheugen en onvoldoende gelet op videogeheugen. gelukkig ben ik nog even gaan googelen.

Bedankt voor je advies Pasja!

Ik ga hem morgen terugbrengen, als iemand er nog anders over denkt, of deze keus kan bevestigen hoor ik het nog graag...

Laatst bewerkt:
Er lopen in mijn eigen ogen twee zaken door elkaar.
De snelheid van de processors (waar Pasje een chart van linkt) en de vraag over dedicated video geheugen.
Voor 2d applicaties als photoshop en windows maakte tot voor kort weinig uit.
Bij 3d vielen (en vallen) de onboard chips door de mand.
Vista en nu ook de nieuwste photoshop maken wel gebruik van het geheugen van de videokaart. In hoeverre dat scheelt, kan ik helaas niet zeggen
Wel kun je stellen dat als je photoshop cs2 of eerder gebruikt het nauwelijks uitmaakt of je wel of geen onboard video hebt.
mvg leo

Er lopen in mijn eigen ogen twee zaken door elkaar.
De snelheid van de processors (waar Pasje een chart van linkt) en de vraag over dedicated video geheugen.
Voor 2d applicaties als photoshop en windows maakte tot voor kort weinig uit.
Bij 3d vielen (en vallen) de onboard chips door de mand.
Vista en nu ook de nieuwste photoshop maken wel gebruik van het geheugen van de videokaart. In hoeverre dat scheelt, kan ik helaas niet zeggen
Wel kun je stellen dat als je photoshop cs2 of eerder gebruikt het nauwelijks uitmaakt of je wel of geen onboard video hebt.
mvg leo

Ik begreep uit pasjas reactie dat hij het gedeelde geheugen sowieso zou terugbrengen en het dan alleen nog de vraag was welk alternatief t beste was.
Ik zit helaas wel aan Vista vast - ik heb geen 'losse' XP liggen en alle nieuwe laptops die ik gezien heb en in aanmerking komen zijn met Vista. Downgraden kan wel maar is op eigen risico, zeggen alle verkopers.

Ja, dat klopt. Uit de geplaatste configuraties, valt de machine met het shared videogeheugen voor mij als 1e af.

Dat "eigen risico" verhaal vind ik vreemd / l*lkoek van die verkopers. Als er drivers zijn voor de hardware binnen XP dan is er geen risico. Als ze met het eigen risicoverhaal bedoelen dat je dat eerst lekker zelf uit mag zoeken, dan vind ik het een slechte zaak / winkel.

Laatst bewerkt:
Ja, dat klopt. Uit de geplaatste configuraties, valt de machine met het shared videogeheugen voor mij als 1e af.

Dat "eigen risico" verhaal vind ik vreemd / l*lkoek van die verkopers. Als er drivers zijn voor de hardware binnen XP dan is er geen risico. Als ze met het eigen risicoverhaal bedoelen dat je dat eerst lekker zelf uit mag zoeken, dan vind ik het een slechte zaak / winkel.

Ja dat bedoelen ze. Je kunt Xp krijgen maar moet Vista er zelf afslopen en Xp installeren. Ik vind dat eng en weet niet of recovery-cds dan nog werken bv.

Dat vind ik minder fraai van ze. Kijk, dat "eraf slopen" is natuurlijk een forse kreet die nergens op slaat. Een formatteer opdracht met een bootcd en Windows is fietsen. Dat daarmee mogelijk ook de recovery wordt gewist is kwalijker, dat zou betekenen dat je nooit meer terug kunt naar Vista (zonder kosten te maken).

Een ander aspect speelt hierbij ook een rol: een winkel móet de CD van het besturings systeem met de machine meeleveren. Dat kan op 2 manieren : óf op een losse CD (heeft verreweg de voorkeur) óf bij het aanzetten van de pc moet de gebruiker zélf een lege CD pakken en wordt de configuratie op CD gebrand.

Echte risico's loop je dus niet.

Van belang zou wel zijn om vooraf te checken of voor alle componenten in de laptop wel drivers voor XP bestaan. Zijn die er niet, dan houdt het op en hoef je geen XP te installeren.

Mocht je al een antwoord aan het typen zijn, dan verschijnt dit berichtje weer na jouw bericht, anders staan er twee van mij onder elkaar:

áls ze in de winkel bedoelen dat Vista is geïnstalleerd en dat je zelf een reserve kopie mag / moet maken na de 1e opstart én zij zijn bereid om je een losse XP CD mee te geven, dan moet je dat altijd doen. Dan heb je 2 OS'sen voor één prijs.

Het zou betekenen dat je na een installatie van XP altijd weer terugkan naar Vista, omdat je daarvan ook een CD hebt meegekregen danwel zelf een installatie CD hebt gemaakt toen je de machine voor het eerst aanzette.

Dat vind ik minder fraai van ze. Kijk, dat "eraf slopen" is natuurlijk een forse kreet die nergens op slaat. Een formatteer opdracht met een bootcd en Windows is fietsen. Dat daarmee mogelijk ook de recovery wordt gewist is kwalijker, dat zou betekenen dat je nooit meer terug kunt naar Vista (zonder kosten te maken).

Een ander aspect speelt hierbij ook een rol: een winkel móet de CD van het besturings systeem met de machine meeleveren. Dat kan op 2 manieren : óf op een losse CD (heeft verreweg de voorkeur) óf bij het aanzetten van de pc moet de gebruiker zélf een lege CD pakken en wordt de configuratie op CD gebrand.

Echte risico's loop je dus niet.

Van belang zou wel zijn om vooraf te checken of voor alle componenten in de laptop wel drivers voor XP bestaan. Zijn die er niet, dan houdt het op en hoef je geen XP te installeren.

er is me gezegd dat je de Vista licentie kwijtraakt dus terug naar Vista er er niet bij.
Ik had liever gewoon Xp, kon ik ook met simpelere laptop toe. Maar dat is natuurlijk de bedoeling, dat je een duurdere koopt.

[...]
áls ze in de winkel bedoelen dat Vista is geïnstalleerd en dat je zelf een reserve kopie mag / moet maken na de 1e opstart én zij zijn bereid om je een losse XP CD mee te geven, dan moet je dat altijd doen. Dan heb je 2 OS'sen voor één prijs.[...]

Een XP CD is geen XP licentie hè. Je betaalt voor de XP licentie. Een XP CD'tje is eigenlijk maar een cent of 30 waard... Als de winkel je die meegeeft kun je die nog niet installeren zonder licentie/productcode.

er is me gezegd dat je de Vista licentie kwijtraakt dus terug naar Vista er er niet bij.
Ik had liever gewoon Xp, kon ik ook met simpelere laptop toe. Maar dat is natuurlijk de bedoeling, dat je een duurdere koopt.

Op de meeste laptops kun je nog gewoon XP installeren, zij het soms met wat moeite. En nee, dan raak je de Vista licentie niet kwijt. Als je partities veranderd kan het wel zijn dan je de recovery DVD niet kan gebruiken. Maar met een kopietje van een Vista DVD kun je hem dan gewoon weer (legaal) installeren met de licentie/productcode op de onderkant van de laptop.

Een XP CD is geen XP licentie hè. Je betaalt voor de XP licentie. Een XP CD'tje is eigenlijk maar een cent of 30 waard... Als de winkel je die meegeeft kun je die nog niet installeren zonder licentie/productcode.

Ehh, ja, maar als ik schrijf dat een winkel je een CD meegeeft dan bedoel ik natuurlijk ook dat dat een verpakking is waarbij óók de key zit.

er is me gezegd dat je de Vista licentie kwijtraakt dus terug naar Vista er er niet bij.Ik had liever gewoon Xp, kon ik ook met simpelere laptop toe. Maar dat is natuurlijk de bedoeling, dat je een duurdere koopt.
Het zou kunnen dat ze bedoelen dat je vooraf een keuze moet maken: de laptop met Vista dan wel XP. Dan kun je niet meer naar Vista nee. Mogelijk bedoelen ze zelfs dat de machine werkplaats af met Vista wordt geleverd en dat je een CD (met key ;) :D ) meekrijgt van XP.
Ik kan het mij bijna niet voorstellen deze gang van zaken, want het zou tevens betekenen dat je dan niet beschikt over een Vista key en dat lijkt mij curieus wanneer het OS wél op de hdd van een nieuwe machine zit.

Ehh, ja, maar als ik schrijf dat een winkel je een CD meegeeft dan bedoel ik natuurlijk ook dat dat een verpakking is waarbij óók de key zit.

Ah, ok :)

Maar een winkel zal echt geen XP licentie gratis meegeven. Soms is dat meer waard dan de marge op de laptop... Een kopietje van een Windows CD kun je bij veel PC shops wel krijgen voor een paar euro (zonder licentie).

Ja, nee, helder, maar da's mogelijk minder zinvol, zo'n CDtje download je ook op de eerste en de beste website.

We zitten mogelijk ook niet zover meer af van "gratis" XP.
XP is ook al weer een jaar of 6 of 7 op de markt en wordt dagelijks "waardelozer".

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan