Windows XP home sluit niet af

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertini

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2000
Sinds kort sluit Windows XP niet meer af. Van het ene op het andere moment moet ik Windows afsluiten door op de powerknop te drukken en die 5 a 10 seconden ingedrukt te houden. Systeemherstel is niet mogelijk, omdat ik maar tot 21-12-2008 terug kan, en het probleem bestaat helaas enkele dagen langer. Alles werkt verder perfect en ook opstarten gebeurt zonder elkel probleem. Dus bij 'Windows wordt afgesloten...' loopt het vast!
Heeft iemand een suggestie? Die zou erg welkom zijn, vooral als die werkt!

Krijg je bij het opstarten geen meldingen ?

Het kan zijn dan windows zeg maar bij het afsluiten niet goed contact heeft met je bios. Het kan zijn dat je een bios update nodig hebt. Dat is wel heel drastisch dus daarom even de alternatieven proberen.

Als je hem in veilige modus opstarten kun je hem dan wel afsluiten. Als het wel kan dan heb ik goed nieuws voor je als hij daar ook zo doet heb ik minder leuk nieuws.

Krijg je bij het opstarten geen meldingen ?

Het kan zijn dan windows zeg maar bij het afsluiten niet goed contact heeft met je bios. Het kan zijn dat je een bios update nodig hebt. Dat is wel heel drastisch dus daarom even de alternatieven proberen.

Als je hem in veilige modus opstarten kun je hem dan wel afsluiten. Als het wel kan dan heb ik goed nieuws voor je als hij daar ook zo doet heb ik minder leuk nieuws.

Dat is de grootste kolder die ik gehoord heb!!!!
Bovendien, de pc heeft het goed gedaan dus zal het zeer waarschijnlijk iets in de software zijn.

@ gertini, als je op normale manier afsluit en het systeem blijft dan hangen, druk dan eenmaal op ctrl+alt+del en kijk dan eens of je een programma ziet wat 'blijft hangen'
Het kan ook nog een driver probleem zijn, heb je soms pas een driver update gedaan?

In veilige modus sluit Windows wel af

Dat is de grootste kolder die ik gehoord heb!!!!
Bovendien, de pc heeft het goed gedaan dus zal het zeer waarschijnlijk iets in de software zijn.

@ gertini, als je op normale manier afsluit en het systeem blijft dan hangen, druk dan eenmaal op ctrl+alt+del en kijk dan eens of je een programma ziet wat 'blijft hangen'
Het kan ook nog een driver probleem zijn, heb je soms pas een driver update gedaan?

Nou...hier is mijn antwoord:
In veilige modus wordt XP onmiddellijk afgesloten! Zonder oponthoud.
Als het een kwestie van het register is, dan heb ik een probleem, want mijn Windows XP is een DELL versie, en die repareert niet. Het blijft hangen bij 'Windows wordt afgesloten...'

Laatst bewerkt:
Nou...hier is mijn antwoord:
In veilige modus wordt XP onmiddellijk afgesloten! Zonder oponthoud.
Als het een kwestie van het register is, dan heb ik een probleem, want mijn Windows XP is een DELL versie, en die repareert niet. Het blijft hangen bij 'Windows wordt afgesloten...'

Een Dell kun je wel degelijk repareren hoor.
Maar goed, druk voor het afsluiten op ctrl+alt+del, je krijgt dan 'Windows Taakbeheer' te zien, ga daar naar het tabblad 'processen' en houdt dit goed in de gaten. In dat zelfde venster zie bovenin staan 'Afsluiten' kies daarvoor en dan voor 'Uitschakelen', als het goed is zie je hierna de processen één voor één verdwijnen uit het scherm.
Waarschijnlijk blijft er één over, dat is de boosdoener, als je daarop klikt en rechtsonder kiest voor 'proces beëindigen' sluit de PC dan wel af?

Probleem over

Maar goed, druk voor het afsluiten op ctrl+alt+del, je krijgt dan 'Windows Taakbeheer' te zien, ga daar naar het tabblad 'processen' en houdt dit goed in de gaten. In dat zelfde venster zie bovenin staan 'Afsluiten' kies daarvoor en dan voor 'Uitschakelen', als het goed is zie je hierna de processen één voor één verdwijnen uit het scherm.
Waarschijnlijk blijft er één over, dat is de boosdoener, als je daarop klikt en rechtsonder kiest voor 'proces beëindigen' sluit de PC dan wel af?

Hallo Maestro, toen ik dit las was het probleem al opgelost. In een boek van Menno Schoone vondt ik de volgende oplossing: In HKCU\ControlPanel\Desktop heb ik in de sleutel PowerOffActive de waarde 0 veranderd in 1. In HKLM\Software\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Winlogon heb ik de sleutel PowerdownAfterShutdown veranderd van 0 naar 1.
En dat was de oplossing.
Hartelijk dank voor de goede suggesties en het waardevolle advies over het venster Taakbeheer, ik wist dat niet!.
gertini

koffiedik

Hoi, heb sinds twee weken op beide computers hetzelfde probleem en ben er op eentje te werk gegaan zoals jij hier boven suggereert, ik krijg geen processen te zien die zich een voor een afsluiten (verdwijnen) de lijst met processen staat wel bomvol zag ik , maar goed, na het kiezen voor afsluiten in dat tabblad, zegt windows wel dat het afsluit, dat instellingen worden opgeslagen maar daarna start windows evenzo vrolijk weer op!
Schiet mij maar lek! Het probleem deed zich voor het eerst voor op de pc van mijn lieffie en twee dagen erna ook op die van mij, we hebben geen netwerk maar ieder een aparte aansluiting via de modem van providor (dit ter info) maar ikzelf vind dit zeer vreemd dat mijn pc twee dagen erna ook deze kuren vertoonde en vertoont.
Ik zal zo nog even verder gaan zoeken op het net voor een oplossing.
Kan het niet berederneren, begrijp er geen bal van.
Dacht ook nog dat we wellicht een virus zouden hebben, maar twee pc's die niet met elkaar verbonden zijn hetzelfde probleem (virus) lijkt me sterk.
Ik heb McAfee als beveiliging. Virussen worden automatisch verwijderd.
pfffff....zou willen dat ik het begreep.
Jij nog een eventueel scherp plan in je kennisvoorraad?
lieve groet en happy newyear!:)

hallo

probeer iets meer nadruk op het werkelijk probleem te leggen in je uitlegtekst , dat maakt het voor mensen makkelijker om een oplossing en/of een antwoord te vinden.

als ik het goed begrijp sluit je computer niet af maar start hij opnieuw op.

Begrijp ik het zo goed?

Iemand anders een oplossing????

vinhelper

hallo

probeer iets meer nadruk op het werkelijk probleem te leggen in je uitlegtekst , dat maakt het voor mensen makkelijker om een oplossing en/of een antwoord te vinden.

als ik het goed begrijp sluit je computer niet af maar start hij opnieuw op.

Begrijp ik het zo goed?

Iemand anders een oplossing????

vinhelper

iig bedankt voor je initiele reactie, op prijs gesteld door me:)
en idd, WinxpHomeprobleem met afsluiten. Niks aan de hand eerst en plotseling wel, ik ga naar start, klik op afsluiten, beeld wordt langzaam kleurloos dan de melding gegevens worden opgeslagen en vervolgens windows sluit af etc, het normale gebeuren, hij lijkt uit te gaan maar floep....hij start weer op!
Heel soms wil het nog wel eens gaan zoals het hoort, maar vaker niet dan wel, blijft sporadisch dat de pc zich "gewoon"afsluit en dus uit gaat. Probleem deed zich eerst voor bij de pc van mijn lief en twee dagen later ook mijn pc, beiden machines hebben McAfee als virusprogramma, beiden staan op auto-update voor windows.
Ik heb geen netwerk, dus ze zijn niet met elkaar verbonden.
Ik heb gelezen in dit onderwerp en andere onderwerpen dat er meer zijn die hier last van hebben, maar de suggestie zoals veranderingen in bios aanbrengen lijkt mij onverstandig, weet er wel wat van maar niet alles. Amateur met enige kennis als het ware.
Ik heb gekeken of de resetknop wellicht "vast"staat maar nee dus.
Het vreemde is dus dat beide pc's kuren hebben, want was het er bij 1 gebleden dan had ik wel meteen gegaan voor een system-restore en dus lijkt het me daar niet in te zitten of toch maar doen bij beide?
De aan en uitknop op de hardware gebruiken voor afsluiten werkt soms, regelmatig echter start de machine dan toch nog op, slechts lang indrukken van die knop resulteert in sluiten.
Ik hoop dat ik het nu duidelijker heb uitgelegd en zie reacties graag tegemoet, kan het niet begrijpen en het zit me dwars.
De machines moeten "draaien" zoals het hoort bij mij en problemen wil ik graag oplossen.
groet
Gondaleh

hallo

na een poos googelen heb ik nog weinig gevonden over je probleem, dus ik weet ook nog weinig oplossingen.

wat ik je aanraad is om de andere opties in het menu eens te proberen (links = stand-by = de oranje knop en rechts = opnieuw opstarten = groene knop)

probeer die knoppen eens uit en probeer daarna te beschrijven wat er gebeurt.
als die knoppen ook niet naar behoren werken dan heb je namelijk een meer algemeen probleem - namelijk dat je afsluitmenu niet goed werkt

want het is misschien belangrijker dat het probleem opgelost wordt, dan dat je gaat vissen hoe het komt

groet, succes en ik hoor wel van je,

vinhelper

hallo

na een poos googelen heb ik nog weinig gevonden over je probleem, dus ik weet ook nog weinig oplossingen.

wat ik je aanraad is om de andere opties in het menu eens te proberen (links = stand-by = de oranje knop en rechts = opnieuw opstarten = groene knop)

probeer die knoppen eens uit en probeer daarna te beschrijven wat er gebeurt.
als die knoppen ook niet naar behoren werken dan heb je namelijk een meer algemeen probleem - namelijk dat je afsluitmenu niet goed werkt

want het is misschien belangrijker dat het probleem opgelost wordt, dan dat je gaat vissen hoe het komt

groet, succes en ik hoor wel van je,

vinhelper

mee eens, kwil een oplossing als het efkes kan, geprobeerd wat je voorstelde en beide andere knoppen werken naar behoren, standby en herstart gaat goed dus.
overigens ben ik al een tikje verder met mijn kennis van zaken dan behoefte hebben aan een omschrijving van de drie knoppen ;) dit ter info en geschreven met een glimlach;)
Ikzelf google ook en vind niets hierover....ik denk toch te gaan kiezen voor een systeemherstel, kan geen kwaad, heb op beide machines geen hevige toevoegingen gedaan of zo en maak elke week back-up op mijn externe drives.
Ik laat je weten of dit heeft geholpen.
groet
Gondaleh

hallo

het is me volkomen onduidelijk waar nou de oorzaak van dit probleem ligt

grotere kans in de hardware* dan in de software

maar goed, als je toch back ups hebt doe dan maar systeemherstel misschien is dan het probleem wel verholpen

mocht het probleem zich ook bij de nieuwe installatie blijven opduiken ligt het aan je hardware* = *(onderdelen v d computer)
het kan dan namelijk goed zijn dat door een ''stroompiek'' in het electriciteitsnetwerk er iets is beschadigd/veranderd is wat het probleem veroorzaakt (hoogstwaarschijnlijk in de BIOS)

dit verklaart ook dat je het in twee verschillende, los van elkaar staande, computers hebt.

groet en ik hoor wel van de vorderingen,

vinhelper

Laatst bewerkt:
hallo

het is me volkomen onduidelijk waar nou de oorzaak van dit probleem ligt

grotere kans in de hardware* dan in de software

maar goed, als je toch back ups hebt doe dan maar systeemherstel misschien is dan het probleem wel verholpen

mocht het probleem zich ook bij de nieuwe installatie blijven opduiken ligt het aan je hardware* = *(onderdelen v d computer)
het kan dan namelijk goed zijn dat door een ''stroompiek'' in het electriciteitsnetwerk er iets is beschadigd/veranderd is wat het probleem veroorzaakt (hoogstwaarschijnlijk in de BIOS)

dit verklaart ook dat je het in twee verschillende, los van elkaar staande, computers hebt.

groet en ik hoor wel van de vorderingen,

vinhelper

na erg veel praten, denken en dukdalven besloot ik een systeemherstel te doen.

wat beide pc's absoluut "gemeen" hadden is de McAfeescanner, die kwam er nieuw op en daarna begonnen de problemen (niet op het idee gekomen dit te vermelden, in eerste instantie ging ik ervan uit dat de scanner "schoon " was binnen gekomen).

De McAfeeversie die ik kreeg van onze zoon zal absoluut vergezeld zijn geweest van een of ander bestand uit zijn pc (kreeg het via Skype omdat msn overdracht weigerde en mededeelde dat er wellicht een fout bestand aan vast zat), ik ben ervan overtuigd omdat dit het allerenigste was dat overeenkomst gaf plus het feit dat de problemen zijn begonnen na de installatie van die scanner.

Heb beide pc's teruggezet naar 15 december vorig jaar en ze werken na alle updates weer te hebben binnengehaald, uitstekend en sluiten zonder probleem af!

Voorts heb ik maar gekozen voor Antivir Free.;)

Probleem dus opgelost en ik wil je danken voor het meedenken en suggesties geven, toppie!:)

doei
Gondaleh

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan