• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

database aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

timetraveler

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2009
Hoi allen,

Ik wil zelf een database aanmaken door gebruik te maken van excel.
Ik wil daarin verscheidene velden vullen door een formulier waar ook een combibox in zit die zijn gegevens weer uit een ander bestand haalt.
dan moet ik dus een formulier maken waar ik nieuwe records in de database kan zetten, een formulier waar ik eventueel een bestaand record kan wijzigen en de mogelijkheid om een selectie te maken en deze selectie te exporteren naar een nieuw workbook.

Nu heb ik nog helemaal geen ervaring met het maken van databases en ben eigenlijk op zoek naar iemand die voor mij een soortgelijk programmatje heeft dat ik dan kan hebben om uit te vogelen hoe dat zo iets allemaal werkt.

het is wel de bedoeling dat de database gegevens in een db of zo iets opgeslagen worden, en het moet excel zijn, omdat ze hier geen access hebben.

Wie kan mij op weg helpen?

Welkom timetraveler.

Aller eerst zou ik je aanraden een voorbeeld te maken zoals denk dat je database zou moeten werken, nog zonder codes en andere fratsen.

Loop dan stap voor stap je database door:
Hoe ga je deze vullen met gegevens;
Hoe moeten deze gegevens worden weergegevens;
Moeten deze gegevens aangepast worden (deels of alle cellen);
Moeten deze verwijderd kunnen worden.

Heb je dit geheel op papier dan kan er gericht naar een oplossing worden gezocht.
Kan het met standaard formules of moet er geprogrammeerd worden mbv VBA.

Voor veel van jou gestelde vragen kan er op dit forum al redelijk antwoord worden gevonden. Maar een volledig wekent programma zal je hier niet snel vinden.

Succes en we horen nog van je.

opgelost

Ik heb de oplossing gevonden.:thumb:
Het is een database progje geworden die dus binnen excel draait op VBA.
Als iemand ooit een voorbeeldje ervan wil hebben, hoor ik het graag:o.
Ik moet het dan wel eerst even aanpassen dat de gevoelige bedrijfsgegevens er uit gefilterd zijn:(

Ik heb de oplossing gevonden.:thumb:
Het is een database progje geworden die dus binnen excel draait op VBA.
Als iemand ooit een voorbeeldje ervan wil hebben, hoor ik het graag:o.
Ik moet het dan wel eerst even aanpassen dat de gevoelige bedrijfsgegevens er uit gefilterd zijn:(

Ik zou zeggen " toon ons wat je bereikt hebt " ;)kunnen we kijken en jaloers worden .
Ik heb er ll ook nog eentje gepost omdat ik in de knoei zat met de datum ( opgelost door Rudi)
Kan altijd handig zijn als voorbeeld voor andere (TS)

viel mee, komt ie al aan......
wel de bestanden ff uitpakken in c:\temp.
het openen van een attachment werkt nog niet zoals ik gedacht had, maar daar kom ik (misschien met wat hulp) nog wel een keer uit.
feedback is altijd welkom.

Bijlagen

@timetraveler:thumb:
Ik heb vlug , vlug eens gekeken , een aanroep buttom vanaf je tabbladen om je userform aan te roepen .
Alvast bedankt voor de posting

@timetraveler:thumb:
Ik heb vlug , vlug eens gekeken , een aanroep buttom vanaf je tabbladen om je userform aan te roepen .
Alvast bedankt voor de posting
je bedoelt dat die er een op zou moeten komen? bij mij start de macro bij het openen van het workbook, daarom heb ik die er niet op staan.

kleine opmerking:
als je overal in je code de regel

Code:
C:\temp\

vervangt door:
Code:
ActiveWorkbook.Path & "\"

Dan kan je deze mappen overal neer zetten waar je maar wilt en ben je niet gebonden aan c:\temp folder. Handig als je geen aanmaak rechten heb op bepaalde locatie. zo kan je hem ook op de server kwijt in je prive map. Staat het progje ten minste nog gebackupped.

kleine opmerking:
als je overal in je code de regel

Code:
C:\temp\

vervangt door:
Code:
ActiveWorkbook.Path & "\"

Dan kan je deze mappen overal neer zetten waar je maar wilt en ben je niet gebonden aan c:\temp folder. Handig als je geen aanmaak rechten heb op bepaalde locatie. zo kan je hem ook op de server kwijt in je prive map. Staat het progje ten minste nog gebackupped.

Geldt dat ook voor als je zo'n moeilijke servernaam hebt zoals bv.
\\Dcrc001\data$\Kennismanagement of iets van die strekking?

Probeer en leer :).

Code pakt het volledige pad, dus het zou moeten werken.

maakt eerst eens een test file:

Code:
sub test_pad ()
dim pad as string

pad = ActiveWorkbook.Path
msgbox pad

end sub

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan