problemen met verschillende browsers

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker45

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Ik heb mijn website gemaakt in Arachnophilia en altijd alleen getest in IE7. Daar ziet hij er goed uit. Nu probeer ik een uitklapmenu te maken en nu kom ik er door veel lezen achter dat mijn website niet in de (onlangs ook maar geïnstalleerde) browsers FF en Opera werkt.

Ik heb een container-div met daarin de echte inhoud. De kop en het horizontale menu komen er goed in, maar de inhoud die ook in divjes staat komt er onder. Ook is de opmaak in Opera helemaal raar.

Ik begreep juist uit al die stukken dat IE de problemen geeft en aanpassingen nodig heeft in CSS, maar het lijkt bij mij meer andersom te werken.

Heeft iemand suggesties? Ik heb al doc-types veranderd (HTML of XHTML), maar dat maakt niet uit. Ik wil als het enigszins kan wel het uiterlijk zo houden als nu, maar misschien moet ik de CSS/HTML opbouw helemaal anders doen?
Voorheen had ik alles in een tabel, maar omdat de meeste tekst daar ook in staat wil ik dat niet vanwege de het zoeken door zoekmachines.

Ik heb beide bestanden toegevoegd.

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen:confused:
Alvast dank, Marie

Het is ook zo dat IE de grootse problemen geeft, maar als je alleen maar test in IE dan stop je er juist rare dingen in die in normale browsers niet werken. Meestal terecht. Maargoed, als je een link naar je pagina geeft kunnen we er naar kijken. :)

Je moet naar:
http://validator.w3.org/
gaan, en je url invoeren, of direct de code.
Dit is voor je html deel.
Ook kun je de css laten testen:
http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Maar:
vermits je content eronder komt,
zou het kunnen zijn, dat je nut hebt bij het gebruik
van clear en float.
Of de width is onjuist (te breed), vermits IE en FF de width anders interpreteren.

Evenwel zonder de code of url is het een beetje moeilijk te beoordelen.

:cool:

Het is ook zo dat IE de grootse problemen geeft, maar als je alleen maar test in IE dan stop je er juist rare dingen in die in normale browsers niet werken. Meestal terecht. Maargoed, als je een link naar je pagina geeft kunnen we er naar kijken. :)

Ik heb hierbij een bestandje met beide files erin bijgevoegd.

Ik heb ondertussen al een klein probleempje opgelost door alle <p> netjes af te sluiten met </p> (ooit gelezen dat dat niet nodig is). Dit lost het opmaak-probleem in Opera wel op, maar nog niet het 'container-probleem'.

het gaat om www.bijtjebezig.nl/nacht.html

Alvast weer dank.
Marie

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, dit komt inderdaad doordat je de elementen float. Na elk aparte set van floating elementen moet je een <div style="clear:both"></div> zetten (of een ander element met clear:both). Wat IE hier doet is dus eigenlijk fout.

Laatst bewerkt:
Dan zul je toch aan de hand van w3org de fouten moeten fixen.
Result: 24 Errors, 1 warning(s)

En...
je plaatjes zijn veel te groot: 84 kb en 100 kb
hierdoor duurt het inladen van de pagina te lang.
Maar er thumbnails van van ca 5 kb.

Dan zul je toch aan de hand van w3org de fouten moeten fixen.
Result: 24 Errors, 1 warning(s)

En...
je plaatjes zijn veel te groot: 84 kb en 100 kb
hierdoor duurt het inladen van de pagina te lang.
Maar er thumbnails van van ca 5 kb.

Ok, ik ga daar eens lezen.

Ik probeer thumbnails te maken in zowel Gimp als IrfanView, maar het lukt me nog niet.
In Gimp kan je aanvinken "Thumbnails maken', maar ik vind ze nergens terug. Als ik de plaatjes gewoon kleiner maar, via scale in Gimp zien ze er niet uit. Is hiervoor nog een ander programma?
Ik heb het gevoel te vragen naar de bekende weg, maar ik kan hem niet vinden....:(

In irfanview
plaatjes kies je uit met Ctrl en muis klik
dan via File
"save selected thumbs as html file"
Dan krijg je Create html file,
en zie je de destination folder, bij mij C:\temp\
Dus die kun je daarna openen.
Of gewoon de plaatjes_t.jpg
naar je homepagemap kopiëren
en verder in je pagina verwerken.

In irfanview
plaatjes kies je uit met Ctrl en muis klik
dan via File
"save selected thumbs as html file"
Dan krijg je Create html file,
en zie je de destination folder, bij mij C:\temp\
Dus die kun je daarna openen.
Of gewoon de plaatjes_t.jpg
naar je homepagemap kopiëren
en verder in je pagina verwerken.

Dank, dat is gelukt! Nu even kijken of ik dat met de divs krijg opgelost :)

Ah, dit komt inderdaad doordat je de elementen float. Na elk aparte set van floating elementen moet je een <div style="clear:both"></div> zetten (of een ander element met clear:both). Wat IE hier doet is dus eigenlijk fout.

Probleem opgelost. Ik heb de footer nu 'clear: both' meegegeven. Dank!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan