Trage XP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rijsk001

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2008
Mijn laptop is ontzettend traag, alles duurt lang.
Zelfs het afspelen van de Windows open tune gaat in horten en stoten
volgens de task manager is de CPU druk bezig (tot 160 % zie bijlage)
System Idle Process = 82% en CPU Usage = 86% ?????
Heeft iemand een idee ?

Bijlagen

• taskmgr2.JPG
    taskmgr2.JPG
    90,4 KB · Weergaven: 64
Mijn laptop is ontzettend traag, alles duurt lang.
Zelfs het afspelen van de Windows open tune gaat in horten en stoten
volgens de task manager is de CPU druk bezig (tot 160 % zie bijlage)
System Idle Process = 82% en CPU Usage = 86% ?????
Heeft iemand een idee ?

Tja,, heb je de D of de C of de F bijna helemaal vol staan? doe rechtermuisknop kijk en als er heel veel gebruikt is gooi iets van spellen of doe Schijfopruiming.:thumb:

Download het programma ccleaner en schoon daar de boel eens mee op.

op mijn harde schijf was/is 36 van de 74 Gb vrij en heb dat zo gelaten.
ik heb wel de reg opgeschoond, het mocht niet baten, jammer

op mijn harde schijf was/is 36 van de 74 Gb vrij en heb dat zo gelaten.
ik heb wel de reg opgeschoond, het mocht niet baten, jammer

ik heb hetzelfde probleempje... nouja.. uhmm ik denkk dat je dan tog wat moet weggooien.
:confused:

ik heb hetzelfde probleempje... nouja.. uhmm ik denkk dat je dan tog wat moet weggooien.
:confused:

ik heb ccleaner gedraaid maar nog geen goed resultaat,
ik denk idd dat ik nog meer moet weggooien, nl de harde schijf.

Niemand schijnt het vreemd te vinden dat de CPU voor meer dan 80% gebruikt wordt terwijl het system Idle process ook ruim 80 % van de tijd bezig is ?

System Idle is juist dat de computer (in jouw geval) 80% van de tijd niets aan het doen is (oftewel: 'idle' is).
Netto wordt dus momenteel 20% van de computer tijd gebruikt.
Als dat is zonder dat programma's geopend zijn (spelletjes, tekstverwerking, internet-browser etc.), dan is dat veel.
Tijdens het gebruik van genoemde programma's is het acceptabel/goed.

Is het inderdaad dat er geen programma's open staan op dat moment, dan zou je eens moeten gaan kijken naar de individuele processen die in dat tabblad van Taakbeheer genoemd worden (die dus voor die 20% belasting verantwoordelijk zijn), en uitzoeken welke je daarvan wel en niet nodig hebt voor een goede werking van de pc.

Succes,

Tijs.

Wat heb je allemaal gedaan met ccleaner?

Ook onder register gescant naar problemen?

En scan ook eens op virussen en mallware met:

http://www.idealsoftware.nl/MBAM/

http://www.superantispyware.com/down...NTISPYWAREFREE

Installeren, updaten en scannen.

Ik heb met ccleaner eerst met analyze gekeken wat er zou gebeuren bij
schijfopruimen omdat dit maar 82MB op leverde heb ik dat achter wege gelaten
Toen heb ik gekeken welke problemen er in REG zaten en dat laten corrigeren
In tweede instantie heb ik dan toch maar de schijf laten opruimen (82MB)

wat betreft virussen en spyware
Mijn laptop is beschermd met Norton 360 dus ik verwacht geen infecties

ik heb een (oud) benchmark programma losgelaten op de harde schijf en
daar kwam uit dat de schrijf prestaties 1 / 30e van de lees prestaties zijn.
meestal ligt dat in dezelfde ordegrootte dus ik ben bang dat mijn HD het gehad heeft,

blijft nog steeds het raadsel van de meer dan 100% CPU bezetting

System Idle is juist dat de computer (in jouw geval) 80% van de tijd niets aan het doen is (oftewel: 'idle' is).
Netto wordt dus momenteel 20% van de computer tijd gebruikt.
Als dat is zonder dat programma's geopend zijn (spelletjes, tekstverwerking, internet-browser etc.), dan is dat veel.
Tijdens het gebruik van genoemde programma's is het acceptabel/goed.

Is het inderdaad dat er geen programma's open staan op dat moment, dan zou je eens moeten gaan kijken naar de individuele processen die in dat tabblad van Taakbeheer genoemd worden (die dus voor die 20% belasting verantwoordelijk zijn), en uitzoeken welke je daarvan wel en niet nodig hebt voor een goede werking van de pc.

Succes,

Tijs.

het plaatje heb ik bij het inleggen van de vraag al bijgesloten (zie bovenaan)

Met alle respect, maar je denkt toch niet dat wij hier kunnen zien welke processen er wel of niet bij jou uitgeschakeld kunnen worden? Dat hangt helemaal ervan af waar je je computer voor gebruikt.

Overigens zie ik Outlook.exe staan met 9% computer-belasting. Dat is dus zo'n gebruikersprogramma. Betekent dus netto dat je 11% computer-belasting kwijt bent aan achtergrondprocessen zoals de automatische updates van Windows etc. Dat is behoorlijk wat, maar je toont natuurlijk maar een momentopname.

Samenvattend: Hier kunnen we je niet direct mee helpen.
Kijk even vanaf deze webpagina voor beslissingen die je kunt nemen om standaard Windows-achtergrondprocessen wel of niet uit te schakelen.

Succes,

Tijs.

Met alle respect, maar je denkt toch niet dat wij hier kunnen zien welke processen er wel of niet bij jou uitgeschakeld kunnen worden? Dat hangt helemaal ervan af waar je je computer voor gebruikt.

Overigens zie ik Outlook.exe staan met 9% computer-belasting. Dat is dus zo'n gebruikersprogramma. Betekent dus netto dat je 11% computer-belasting kwijt bent aan achtergrondprocessen zoals de automatische updates van Windows etc. Dat is behoorlijk wat, maar je toont natuurlijk maar een momentopname.

Samenvattend: Hier kunnen we je niet direct mee helpen.
Kijk even vanaf deze webpagina voor beslissingen die je kunt nemen om standaard Windows-achtergrondprocessen wel of niet uit te schakelen.

Succes,

Tijs.

Ik kan me natuurlijk vergissen maar mijn interpretatie van die lijst is dat er geen achtergrond processen zijn die 20% van de cpu-capciteit verbruiken en daarom moeten worden uitgeschakeld (behoudens enkele, staat, met de grootste boven, alles op 0%)
Verder denk ik dat het CPU gebruiks percentage in de statusbalk onderin het plaatje/window niet wordt berekend door het percentage System Idle activiteit af te trekken van 100; jammer genoeg weet ik niet hoe dan wel, want dan wist ik wellicht de oorzaak van het traag zijn. Voorals nog houd ik het op de HD daarvan brandt het lichtje nagenoeg continu en als het uit is functioneert de laptop op normale snelheid.

Volgens de handleiding zou je deze configuratie hebben (processor is afhankelijk wat je aangeschaft hebt).

AMD Mobile Athlon 64 4000, 3800, 3500, or 320
processors, or Mobile AMD Sempron 3200 or 30
processors, varying by notebook model

256-MB DDR synchronous DRAM (SDRAM) at 333 MHz,
expandable to 2.0 GB

Het is dus geen snelheidsmonster van nature (apparaat sinds 2005 in de handel, alleen DDR geheugen (en dan nog maar 256 MB ook), mogelijk trage processor).

Zo een paar mogelijkheden voor versnelling:
1. Andere processor (afhankelijk van wat er nu in je computer zit, zie boven voor de mogelijkheden).
2. Meer geheugen (kan tot 2 GB; je gebruikt nu 400 MB vlgs. je schermafdruk, incl. een deel v.h. wisselbestand). Dit sluit aan bij je verhaal over dat de harde schijf de hele tijd activiteit vertoond.

Inbouw/vervang/onderhoudsinstructies (Engels): hier
Vervangen geheugen (kan totaal maar 1 module in): hier, hoofdstuk 8.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan