Vista start niet meer op nadat ik XP ernaast heb gezet

Status
Niet open voor verdere reacties.

BluRay

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
13 dec 2007
Hallo Helpmijers,
Ik zit met een probleem, mijn pc wil niet meer opstarten (vista) nadat ik een dualboot hebt gemaakt (vista stond er al op en ik heb XP erbij gezet).
XP start gewoon op als ik in de reparatie console "fixboot"zet maar vista werkt niet.
nu heb ik VistabootPro geprobeerd en easybcd maar niks werkt.....
ik kom wel in de vielig modus maar als ik normaal opstart geeft hij steeds een bsod bij het laden.
ik heb al op google gekeken en gezocht naar de fout melding van de bsod.
daar staat dat dit komt nadat je xp hebt geinstalleerd naast vista.
en ik heb ook al geprobeerd om de vista herstel de doen (ook een soort van bootfix)
dat hielp een klein beetje (?)want de bsod was weg maar als vista opstarten dan bleef nadat hij was geladen het beeld zwart dus ik kreeg geen scherm waar ik me kon aanmelden.
wie kan mij helpen want op mijn vista installatie staan echt al mijn bestanden .....
ik gebruik Vista ultimate 64bits
en Windows XP 32bits
EN ZE STAAN ALLE 2 OP EEN ANDERE SCHIJF GEINSTALLEERD!!!

Ikzelf heb nog geen ervaring met dualboot vista - xp maar ik zal je wel proberen te helpen.

Heb je met de vista herstel dvd als eens het command fix mbr gebruikt en daarna ook fixboot?

Of de harde schijf waarop xp staat afgekoppeld en dan proberen op te starten met je vista natuurlijk.

& de installatie van xp, is die probleemloos verlopen?
Heb je drivers moeten toevoegen of heb je de harde schijfdetectie (zo denk ik dat het heet) van AHCI naar IDE veranderd?

Krijg je trouwens die BSOD nog? Zoja, post deze ook even dan kan ik eventueel ook op zoek gaan naar een oplossing.

Maar aangezien je nog belangrijke bestanden hebt staan op die harde schijf zou ik eerst die bestanden ofhalen met een linux live cd of met een andere cd(ik denk wel dat jij daarvoor wel wat ideeën hebt want ik kan momenteel niet op een andere cd-naam komen)

Jelpot, Bedankt voor je reactie.
Ik heb de HDD al afgesloten maar hij deed het nog steeds niet het beeld bleef weer zwart en daarna maar uitgezet en weer aangezet en toen gaf hij weer een bsod (weer achterelkaar met alleen de hdd waar vista op staat aangesloten)
en ik loop nog een beetje achter kwa HDD want ze zijn alle 2 IDE :o

ik had "fixboot" al geprobeerd maar die command kent hij niet "fix mbr"die ga ik eens proberen.
De XP installatie is gewoon goed verlopen ik heb een versie waar SP3 en de laatste updates erin zitten maar die werkt op alle andere pc's hier goed (2pc's en 1 laptop en nog bij een paar vrienden geinstalleerd en daar werkt het ook lekker)
en de drivers installeren doe ik zowieso nadat ik een OS heb geinstalleerd :)
bestanden eraf halen gaat wel lukken hoor dat is geen probleem maar ik HAAT en dna ook echt het opnieuw installeren van een OS want ik heb al me programma's enz en dan moet ik ook weer update dat duurt ook weer zo lang, ik was eigenlijk van plan om in mei een reinstall te doen aangezien ik dan me pc ga upgrade en er dan S-ata schijven inkomen maar ja ik zie wel of het gefixt kan worden en anders zit er niks anders op
nogmaals bedankt voor je reactie ik ga het proberen.

niet gelukt heb ook bootrec.exe /fixmbr en fixboot geprobeerd maar werkt ook niet.
op dit moment ben ik bij een vriend en me pc staat nog steeds aan en vista start gewoon op maar het scherm is weer zwart, in veilige modus kom ik er wel gewoon in ....
en met veilig modus met netwerkmogelijkheden valt de pc uit bij crcdisk.sys....
en die bsod blijftn u niet 5 secondes staan maar het beeld is 1sec blauw en het is weg...
ik begin een beetje gek te worden :confused:

De bsod was volgensmij zoiets : 0xc00007b

Sorry voor de late reactie, ik weet dat het lastig is als je zo'n groot pc-probleem hebt dat hij niet opstart en niemand reageert :confused:
Maar het was Carnaval & ja, feesten dus :D

De bsod was volgensmij zoiets : 0xc00007b

Ja, met die BSOD kan ik niet veel aanvangen omdat het blijkbaar gaat over Internet Explorer of internetverbindingen en dat lijkt me wat vergezocht voor jouw probleem :P

Maar met een andere BSOD zou ik ook niet zoveel zijn vrees ik want het lijkt me zeer moeilijk op te lossen :S(of er zou iemand moeten zijn die exact hetzelfde heeft voorgehad als jij en er een oplossing heeft voor gevonden.

Ik heb trouwens ook echt geen ervaringen met dualboots zoals ik al vermeld had dacht ik & echt repareren van pc's heb ik nog niet gedaan(hier en daar wat familie verholpen maar daar blijft het ook bij momenteel, ben ook nog maar student hé ;) )
Wat ik dus wil zeggen dat ik helaas niet echt meer ideeën heb om je probleem op te lossen. :confused:
Misschien nog 1 ding wat je kan proberen: Met de vista dvd opstarten & dan zo proberen te repareren of dan eventueel een reparatieinstallatie uitvoeren.

Verder heb ik er gewoon niet genoeg ervaring mee, sorry.
Ik hoop dat je een manier vind om je probleem te fixen maar als je dan toch gaat opnieuw installeren zal je wel weten dat je best eerst xp moet gaan installeren en dan vista zodat er dan normaalgezien geen bootproblemen gaan onstaan die je dan moet corrigeren met vistabootpro

Succes :thumb:

Jelpot:D Bedankt voor je reactie,
ik denk dat ik maar een herstelinstallatie ga doen alleen die heb ik nog niet gevondne op de vista DVD hoe doe ik dat met vista ik heb dat nog nooit gedaan (alleen met XP een paar keer)
en netwerkkaart ..... me draadloze kaart van sitecom ga ik er eens uittrekken als dta de boos doener is ga ik hem zo dadelijk op straat mishandelen ik heb er eerder problemen mee gehad maar had geen zin om hem eruit te trekken.
Je hoort van me ik ga het nu proberen
Hartelijkbedankt voor je hulp :thumb:

Hallo ;)

Wel, een herstelinstallatie met vista heb ik ook nog nooit zelf gedaan :P (nog nooit nodig gehad tot nu toe)
Een vista dvd heb ik ook niet echt(toch niet origineel) maar deze heb ik nog nooit gebruikt omdat ik zit opgescheept met acer oem-troep.
Ik weet dus niet waar die herstelinstallatie te vinden is op de vista dvd maar je zal het wel vinden veronderstel ik ;)
(anders maak je even een nieuw topic aan daarover)

Ik weet wel dat je een herstelinstallatie kan uitvoeren als vista is opgestart, hoe het moet als vista niet is opgestart weet ik dus helaas niet...

Maar waarom zou je netwerkkaart de boosdoener zijn van je vista dat niet opstart?
Ik begrijp niet wat het opstarten met een netwerkkaart te maken heeft :confused:

Hopelijk lukt het je :thumb:

Hee jelpot,
Vista start weer op
De boosdoener is dit keer niet me draadloose netwerkkaart van SiteCom maar de On-Board ik heb hem uitgeschakeld in de bios nadat jij met de BSOD Netwerkkaart kwam ...
had eerst de draadloze eruit alleen toetsenbord en beeldscherm eraan aangesloten en tv kaart en alles eruit gehaald maar niks hielp.
dus ben ik in de bios USB, Geluid,E-sata,Firewire en Netwerk uit gaan doen en toen deed vista het moest weer activeren (heb geen legale versie :o) dus effe de crack erover heen toen deed hij het weer....
en in vielige modus wat tussen de opstart volgorde weggehaald maar dat was niet het probleem enz..
en toen ben ik de boosdoener gaan zoeken, eerst usb aan dan geluid toen Netwerk kaart en toen deed hij het niet meer en toen had ik hem ....
nu zit ik dus met de volgende vraag : is het een driver probleem want onder XP werkt de on-board wel oke .....
en ik wil me mobo zowieos niet rma sturen naar Azerty omdat ik hoor dat ze moederborden slopen (socket 775 de pinnetjes die erinzitten) als het moederbord stuk is ....
want dat is hij al 1x geweest.
ik wil je nogmaals bedankten voor je hulp en zal je laten weten hoe dit afloopt want ik ben nog lang niet klaar met die netwerkkaart:evil:

MVG,

Quincy (BluRay)

Super dat alles terug werkt :thumb:

nu ja, waarom xp wel opstart met die onboard netwerkkaart is me ook een raadsel, daar kan ik niet direct een antwoord opgeven :confused:
Wat het misschien wel zou kunnen oplossen is een bios update, ik hoor je al komen, niet helemaal zonder risico's inderdaad maar dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn.
(Ik heb ook altijd wel zien staan dat voor je begint aan een dualboot vista-xp je best eerst je bios gaat updaten naar de laatst nieuwe versie, dat heb jij niet gedaan denk ik hé ;) )

Maar ja goed, als je die onboard uitschakelt en je andere netwerkkaart terug inschakeld heb je toch geen probleem denk ik of kan je echt 2 netwerkkaarten tegelijk gebruiken?

Groet & de hulp is graag gedaan hoor, ik vind het btw erg leuk om jou te helpen, een enthousiast iemand ;)

Hoi Jelpot,
Ik heb vanochtend even goed doorgezocht en het probleem zat zo :
Ik heb onder XP de drivers geinstalleerd en in XP stond me vista schijf als C: en ze eigen heten E:
toen ik de drivers ging installeren heeft hij dat waarschijnelijk gedaan in C: en zaten er dus XP en Vista drivers op de partitie van vista en dat was dus waarschijnelijk het probleem
alles werkt nu de On-Board en de W-lan kaart gebruikte ik nooit dus die heb ik er ook meteen uitgelaten ....
deze veroorzaakte soms ook problemen heb de drivers toch al een tijdje geunstalleerd van de wlan kaart omdat deze voor bsod's zorgt, maargoed alles werkt weer en zit nu lekker te typen op de laptop en de game op de pc :thumb:
nogmaals bedankt en vraag gaat op opgelost.

Ik ben blij dat je je probleem dan eindelijk helemaal hebt kunnen oplossen :thumb:

en nogmaals, het was zeer graag gedaan hoor ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan