• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch waardes vergroten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ernst2

Gebruiker
Lid geworden
23 apr 2009
Hallo allemaal, ik hoop dat jullie me kunnen helpen met mun probleempje
(eerste post, ik kon geen soort gelijk thread vinden hier dus hopelijk geen doublepost)

Wat ik graag zou willen is dat excel automatisch een waarde voor mij vergroot als deze onder een bepaalde grens ligt.

voorbeeld;

Ik heb een kolom met daarin 5 waardes

50
100
150
200
250

Wat ik wil is dat excel alle waardes onder de 170 vergroot met een factor 1,25 (dit mag in een kolom ernaast komen te staan, of gelijk in de eerste kolom aangepast)

Ook wil ik dat, wanneer ik de waarde 100 verander naar 180, dat excel zelf herkent dat hier niet de factor 1,25 over moet en dit dan ook niet doet.

Is dit mogelijk?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ernst

(Als mijn probleem niet duidelijk is, gooi ik er morgen even een bestandje bij!)

Wow, dat was snel!

thx a bunch man, ik had het idee dat het niet ingewikkeld kon zijn, maar het lukte maar niet.

bedankt!

Ernst

Hey, ik heb de vraag weer even teruggezet op "niet opgelost" want mun probleem is iets lastiger geworden

De factoren moeten gecontroleerd worden op meer eigenschappen

voorbeeld;

kolom 1

waarde

In kolom 2 moet het volgende gebeuren

Als kolom 1<10; dan kolom 1*1,25
Als 10<kolom 1<25; dan kolom 1=25
Als kolom 1>25; dan blijft het de waarde van kolom 1

Kan dit in 1 cel worden samengevoegd?

alvast bedankt!

gr. Ernst

zelf denken..

Als de waarde in cel A1 kleiner is dan 10 dan moet de waarde van cel B1 gelijk zijn aan de waarde van cel A1 maal 1.25 ...anders..

Als de waarde in cel A1 groter is dan 10 en kleiner dan 25 dan moet de waarde in cel B1 gelijk zijn aan 25...anders

Als de waarde van cel A1 groter is dan 25 dan is de waarde van cel B1 gelijk aan A1

Ga naar de spreasdsheet en doe eerst de eerste regel vertalen in een formule
Gebruik de help van Excel
Als dat lukt neem je regel 2 erbij enz
de formule staat in cel B1
de notatie is (als;dan;anders)
huiswerk voor dit weekend...;-))

Hey, ik heb de vraag weer even teruggezet op "niet opgelost" want mun probleem is iets lastiger geworden

In kolom 2 moet het volgende gebeuren

Als kolom 1<10; dan kolom 1*1,25
Als 10<kolom 1<25; dan kolom 1=25
Als kolom 1>25; dan blijft het de waarde van kolom 1

Kan dit in 1 cel worden samengevoegd?

alvast bedankt!

gr. Ernst

Alles staat voor je klaar , je mag de formule zelf samenvoegen , ik heb er wel een <= ingezet de = kan je der zonder probleem uithalen kijk ook wat het verschil is .

Bijlagen

jongens, met jullie beide hulp heb ik het tot dit gebracht

A10=oorspronkelijke waarde

Cel ernaast

=ALS(A10<=10;A10*1,25;ALS(A10<=25;25;A10)))

Volgens mij doet die zo dus eerst kijken of A10<=10, zo ja A10*1.25, zo nee, dan kijk die of A10<25, zo ja dan maakt hij er 25 van, zo niet, dan blijft het A10.

Ik denk dat dit hem dus is, als jullie er nog fouten in zien, dan graag nog tips (ik ben echt een beginner, dus alle hulp is welkom :thumb:)

Heel erg bedankt!!!

Code:
=ALS(A10<=10;A10*1.25;ALS(EN(A10>10;A10<=25);25;A10))

Mvg

Rudi

Je kan er op diverse manieren komen , trouwens in cel F10 stond ook een werkende formule .
@ Ernst2 jouw formule ?
Code:
=ALS(A10<=10;A10*1,25;ALS(A10<=25;25;A10))[COLOR="Red"])[/COLOR]
@Rudi 1.25 >> 1,25

Gewoonte, ik gebruik punt als scheidingsteken:)

Mvg

Rudi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan