CD van Dell voor herinstallatie XP wordt geweigerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bartelo

Gebruiker
Lid geworden
23 nov 2007
Ik probeer Windows XP home edition te herinstalleren.
Het betreft een Dell pc met bijgeleverde Dell herinstallatie cd Windows XP Home Edition met Service Pack 1a.

Installatie is niet mogelijk door de volgende reden:
SetUp kan niet worden voortgezet omdat de versie van Windows op de computer nieuwer is dan de versie op de cd.

Ik kan alleen nog maar op annuleren drukken of op Details. Maar bij de laatste zie ik geen info over wat ik verder kan doen.

Ik heb geprobeerd om ServicePack2 eraf te halen via het configuratiescherm, maar ik zie m niet in het lijstje staan. :confused:

Kan iemand me me helpen hoe ik toch XP er opnieuw op kan krijgen?

Bijlagen

• 02 Melding Dell CD.jpg
    02 Melding Dell CD.jpg
    41 KB · Weergaven: 47
Dan moet je opstarten vanaf de cd en niet de setup starten vanuit de huidige windows installatie

Je kunt het beste in de bios aangeven vanaf CD-rom te starten , en dat ook te doen. Dan zul je die foutmelding niet krijgen. Zoals Ellasar hierboven al gezegd heeft.

nee de pc heeft geen diskettestation.

Ik heb al geprobeerd vanaf de cd op te starten maar dan krijg ik hetzelfde schermpje te zien (zie bijlage).
ik heb dan op setup.exe geklikt en ook het bestandje WINNT32.exe

Moet ik een ander bestandje gebruiken?

Bijlagen

• 01 opties Dell CD.jpg
    01 opties Dell CD.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 61
Wat mij het makkelijkst lijkt ,

Je laat je CD in de cdrom speler. Je start je computer op en gaat naar de bios. Daar kom je meestal door direct te drukken op F2 , F1 , F12 of DEL

Als je daar bent moet je zoeken naar iets wat lijkt op Advanced Bios Features . Daar moet je dan zoeken naar boot device priority of wat daar op lijkt. Daar stel je CDrom als eerst op in , als 2e je hardeschijf en de rest op disabled.

Dan sla je het op dmv de F11 toets of ergens bij EXIT en dan Save & Exit setup.

Dan start de computer opnieuw op , er komt als het goed is vanzelf de tekst in beeld : Druk op een toets om de computer vanaf een CD/DVD te starten. Klik op een willekeurige toets.

Dan gaat de setup door zonder enige foutmelding over dat je OS nieuwer is.

Vanzelfsprekend ging / ga ik er vanuit dat in het bios de CD / DVD als 1e bootoptie staat vermeld. Staat deze niet als 1e dan moet dan idd. veranderd worden.

Dat staat overigens NIET bij advanced biosfeatures.

Na het veranderen druk je op F10 waarna de pc aan je vraagt: save and exit? Hierop antwoord je dan Y.

Dat staat overigens NIET bij advanced biosfeatures.

Niet ? Ik dacht van wel. Bij mij tenminste wel , en bij de meeste computers volgens mij. Bij Dell misschien niet dan.

EDIT : Ik zie dat er bij sommige een kopje BOOT is. Daar kun je dan het beste eerst kijken ,als je die ziet.

Laatst bewerkt:
ok dus toch aanpassen in de BIOS zoals ik vroeg.
Zoals ik al vermoedde lukt het niet middels optie 4 opstarten vanaf IDE CD-Rom, na heropstart van de pc.
Dan slaat ie de cd gewoon over en start dan gewoon op.

Kan ik nog wel in de BIOS komen als ik e.e.a. zoals jullie me uitleggen, heb veranderd? Ook als de cd-rom nog steeds niet pakt?

Dan moet ik mijn vorige bericht herstellen,

zorg dat in het bios het diskettestatation als 1e en de CD / DVD als 2e bootoptie staat vermeld, that's all.

Laatst bewerkt:
ok dus toch aanpassen in de BIOS zoals ik vroeg.
Zoals ik al vermoedde lukt het niet middels optie 4 opstarten vanaf IDE CD-Rom, na heropstart van de pc.
Dan slaat ie de cd gewoon over en start dan gewoon op.

Kan ik nog wel in de BIOS komen als ik e.e.a. zoals jullie me uitleggen, heb veranderd? Ook als de cd-rom nog steeds niet pakt?

Ja je kunt nog gewoon in de BIOS komen als hij de CD rom niet pakt. Dan kun je alsnog alles instellen dat je op de HDD komt.

ik zit in de BIOS maar ik heb echt geen idee waar ik wat moet veranderen,

Is dat bij Boot Sequence?
of Drive Configuration

ok, daar staat de volgende volgorde, en die is volgens mij correct weergegeven zoals jullie me hebben uitgelegd.

1. IDE cd-rom
2. hard-disk drive C?

Ze staan allebei aangevinkt.

Moet ik anders optie 2 afvinken?

Het staat goed zo, (ik was overigens even in de war met een machine in een ander topic waar wél een diskette station in zit) Als de IDE CD als 1e staat vermeld dat moet het goed gaan, mits je heel snel ná het opstarten op een willekeurige toets drukt. Doe je dat niet, dan wordt alsnog van hdd gestart en dan gaat het mis.

klopt dat je snel moet zijn :-) maar dat lukt me wel.

Ik heb zelfs geprobeerd op te starten door Drive C: af te vinken zodat ie wordt herkend.

Maar dan krijg ik een foutmelding dat de (re)boot niet kan plaatsvinden en kan ik alleen nog terug naar de setup menu

Wat nu?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan