pc staat zomaar vast na overklok?

Status
Niet open voor verdere reacties.

merijntjuh

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2008
ik heb sinds gister mijn cpu naar 4 ghz gezet en de hele nacht laten draaien (stressen) met orthos aan.
en en ik liet hem automatisch na 10 uur uit gaan.
dus ik start hem vandaag op en ik ga gta 4 spelen en na 10 minuten staat het spel volledig vast
ik dacht. laat ik de voltage maar weer opschroeven. dus ik dat doen. gta weer opstarten doet hij het oppeens na 5 minuten al (vastlopen)
ik heb vervolgens de voltage opgeschroefd en tot nu nog geen spel meer gespeeld

dus waar licht dit aan?
kan het misschien aan het geheugen liggen? of is dit gewoon een fout van windows dat ik op een of andere manier wel weer kan verhelpen?
ik heb dit dus ook alleen maar met games. niet als ik gewoon zit te internetten

hij geeft geen blue screen of iets maar ik krijg gewoon het laatste beeld wat me pc weergeefde en dat blijft dus gewoon staan totdat ik op de reset knop druk

iemand een idee?:rolleyes:

EDIT: gelijk maar ff naar andere pc gelopen om dit te schrijfen. ik starte net me pc weer op en oppeens toen hij net klaar was met opstarten en toen ik net een liedje aan had gezet kreeg ik 1 sec een bluescreen (ik kon het niet eens lezen ik zag alleen maar blauw) en toen restarte me pc zich weer...
ik heb hem nu maar weer iets lager gezet totdat ik het probleem weet (draait nu 3.78ghz en ik wil hem om 4 ghz hebben..) en de voltage ook lager

ik hoop dat iemand me snel kan helpen want het is echt om te huilen dit

Laatst bewerkt:
ah.. eindelijk iemand:cool: op hwi reageert niemand:mad:

ik zal zometeen die testen ff draaien.

me koeler moet het makkelijk aankunnen. me idle temps waren op 4 ghz 42 graden en op load 55 graden.. en nu op 3.7 ghz is hij idle 40... en load 53 gradz:)

yup dan zou het daar niet aanliggen ja dan even kijken ;) duren best lang die testen

Welke CPU heb je en wat is de rest van je systeem? Kan gewoon dat 4GHZ te veel is voor jou systeem om op te kunnen draaien. Een overklok heeft ook een maximum en dat is verschillende per systeem.

kan ik trouwens ook gewoon een memtest draaien die ik bij ubuntu had gekregen? of moet ik persee een cd branden:mad:

Welke CPU heb je en wat is de rest van je systeem? Kan gewoon dat 4GHZ te veel is voor jou systeem om op te kunnen draaien. Een overklok heeft ook een maximum en dat is verschillende per systeem.

ik heb een E8400 batch Q81XXXX (x weet ik ff niet meer)
en ik heb corsair dominators op 1066mhz (4gig)
scythe mugen
9800gtx.

EDIT: al zou 4ghz het maximum zijn waarom geeft hij dan 9 van de 10 keer geen blue screen? want volgensmij kan hij het gewoon niet aan als hij bluescreen geeft
maar nu doet hij dat niet..

Laatst bewerkt:
ik heb een E8400 batch Q81XXXX (x weet ik ff niet meer)
en ik heb corsair dominators op 1066mhz (4gig)
scythe mugen
9800gtx.

EDIT: al zou 4ghz het maximum zijn waarom geeft hij dan 9 van de 10 keer geen blue screen? want volgensmij kan hij het gewoon niet aan als hij bluescreen geeft
maar nu doet hij dat niet..

BF Heroes :thumb: (Je handtekening)

Uberhaupt al gekeken welke melding je krijgt in de BSOD's?

Ja wat voor foutmeldingen worden er in de BSOD's gegeven. Daarmee kun je een hoop informatie opzoeken/verkrijgen.

ik zij toch al dat ik het maar echt 1 sec zag dus ik zag alleen maar blauw met wat witte strepen. ik ben er nu ook achter dat ik echt met een 4ghz barriere zit aangezien ik hem nu wel kompleet stabiel heb op lagere snelheden (3.8ghz) ik ga straks nog eventjes de 3.99 ghz proberen:eek:

maar alsnog vind ik het raar dat hij oppeens onstabiel word. ik draai nu zelfs maar met een voltage van 1.196:confused: dus maar 0.01 boven stock :rolleyes:

PC opstarten -> F8 in trommelen -> Nog een keer F8 als je in het veilige modus menu bent -> Druk op " Automatisch opnieuw opstarten bij een systeemcrash uitschakelen "

geavanceerdeopties.jpg

Dan even opstarten, dan wachten tot je de BSOD weer krijgt en dan ons de foutcode(s) geven. Want nu blijft de PC hangen op de BSOD (Schakelt niet meer uit na een 'systeemcrash')

ik heb nu al geen bsod meer. en op het randje van 4 gig trekt hij het ook niet:p ik draaide hem net even op 3996mhz :p
ik zal morge ochten ff proberen heb goed stabiel te krijgen op 3.8ghz:thumb:

Waarom wil je hem perse op 4 hebben? :)

Wat zijn de instellingen van je bios?
FSB
geheugen snelheid
cpu voltage
ram voltage
NB /SB voltage
Merk mobo.
etc..

We hebben meer info nodig om te helpen. (athans ik)

PS een overklok testen doe je niet in een ochtendje. laat prime of iets degelijks eerst naar eens een uurtje of 10 draaien
Test je overklokeen met prime95 of om heb echt op z'n ******* te geven intel burn test.
Deze laatste laat je cpu echt werken. Word zeker 20 graden warmer als bv orthos / prime

Laatst bewerkt:
Denkt toch dat de overklok gewoon te veel is, dan wat er met het systeem mogelijk is.:confused:

Het bordje + hardware moet het opzich wel aankunnen. (of hij heeft een "slecht"exemplaar cpu gekregen)

Maar ookal heb je A kwaliteit spul, de instellingen moeten goed zijn. :D
Dus graag wat meer info van TS. Kan evt. ook met foto's

@ TS Probeer ook eens een bios-update Laatste versie.
Las net dat er veel problemen waren / zijn met stroom toevoer van dit bordje.
Door een fout in de bios.

ik zal morgenavond is ff alles opschrijfen en eventueel nog wat fototjes maken:thumb:
en hoe kan ik het beste een bios update doen? usb stick op een bepaalde manier ofzo? cdtje branden?
kunnen jullie ander ff wat meer uitleg geven over bios update. (heb dit nog nooit gedaan eigenlijk) en wat zijn de risico's er eigenlijk van? en hoe kan ik er voor zorgen dat het zekerweten goed gaat?:)

ik ging net crysis nog ff spelen en toen oppeens restarte me pc zich:confused: dus ik dook maar gelijk die bios in en hier alle waardes:

____________________ 3.9 ghz__________________4.05ghz
cpu multiplier _________9 ________________________ 9
fsb freq.______________439 mhz_________________445mhz
pcie freq ddr 2 1055mhz_____________ddr 2 1069 mhz
timing control auto ______________________auto
cpu voltage - in bios 1.23125 cpu-z 1.184______bios 1.26250 cpu-z 1.236
dram voltage__________auto ______________________auto
northB voltage_________ auto ______________________auto
nb GTL ref.____________auto ______________________auto
sb volt _______________auto ______________________auto
pcie sata volt.__________auto ______________________auto
cpu spread spec._______auto ______________________auto
pcie "_______" ________-auto ______________________auto
load-line callibration_____auto ______________________auto

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is:rolleyes:

en ik hoop dan ook dat jullie me kunnen helpen:)

Laatste bios versie erop? => heel makkelijke met EZ-flash.
Laatste versie downloaden voor je moederbord via de site van asus.
ff rommetje uitpakken en op een usb stick zetten.
Via bios => tools => ez flash updaten, erg simpel.
Let er wel op dat je tijdens het flashen je de spanning niet perongeluk van de pc gooit

Maar ff wat aanpassingen.

Gooi ff je cpu voltage op 1,3V
(45nm cputje begint met debonden bij 1.35 dus zitten er ruim onder)
Waarschijnlijk ligt het hieraan. => wordt wel iets warmer dus ff in de gaten houden

Gooi je SB voltage op 1.4V
Dram voltage ff een vaste waarde invullen => 2,1V (standaard voor crossair)
Dram timings op 5-5-5-15
zie hieronder zijn als het goed is de eerste 4 waardes die je kunt veranderen.

CAS Latency (CL) 5
RAS-to-CAS-Delay (tRCD) 5
RAS-Precharge-Time (tRP) 5
Row-Active-Time (tRAS) 15
Command Rate (CMD) 2 T

Ff kijken of hij stabiel is

Is hij stabiel dan kun je stapje voor stapje de cpu voltage naar beneden draaien tot dat hij onstabiel word. Immers lagere spanning is minder warmte.

Zo niet kun je ook de pci termination voltage op 1.5V zetten.

ps je typt:

pcie freq ddr 2 1055mhz_____________ddr 2 1069 mhz
Dat is je Dram frequency.
Laat je PCI-E freq altijd op 100 staan!!!!! => hoger kan je videokaart niet tegen of gaat hieel brak presteren en gaat daarna kappot

Laatst bewerkt:
ik zal het straks is gaan proberen. maar hoe hoog staat de SB normaal dan? want 1.4 klinkt namelijk een beetje hoog:confused:

enneh.. typfouten moeten kunnen toch:p

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan