Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je tijdzone is Europa/Amsterdam
Die kan je bij de opstartwizard onder de kaart instellen.
Als je al voorbij de opstandwizard bent kan je in het menu Berwerken->Voorkeuren kiezen
Links selecteer je Agenda & Taken
Daar kan je je tijdzone instellen.
cat /proc/partitions
cat /boot/grub/menu.lst
Je had 2 winxp installaties en nu nog maar 1 het opstartmenu. Het kan zijn dat je nu de oude xp installatie boot.
Dit kunnen we aanpassen in het bestand /boot/grub/menu.lst in ubuntu.
Daarvoor moet je hetvolgende in ubuntu doen:
Tik alt+F2 en tik daar gnome-terminal en doe in die terminal hetvolgende
kun je output daarvan hier copy+paste posten?Code:cat /proc/partitions
en ook van hetvolgende:
Code:cat /boot/grub/menu.lst
Dan kan ik je zeggen hoe en wat je moet aanpassen
Als je windows herinstalleert na ubuntu zal windows de mbr overschijven en is het bye bye ubuntu.
De bootloader van windows kan geen andere systemen dan windows opstarten.
De oplossing is misschien heel eenvoudig, ik moet alleen even weten welke partities je hebt en welke in de grub configuratie gebruikt worden.
Daarvoor heb ik dus de voorgaande informatie even nodig
Als je windows herinstalleert na ubuntu zal windows de mbr overschijven en is het bye bye ubuntu.
De bootloader van windows kan geen andere systemen dan windows opstarten.
De oplossing is misschien heel eenvoudig, ik moet alleen even weten welke partities je hebt en welke in de grub configuratie gebruikt worden.
Daarvoor heb ik dus de voorgaande informatie even nodig
Hoi Dropl,
Ik heb jou oplossing op geschreven. Ik heb inmiddels een mail verzonden aan de plaatselijke pc shop hier in het dorp. Hij mag van mij hetgeen jij adviseerd uitvoeren want ik heb daar uiteraard geen kaas van want via de achterdeur een programma in is niks voor mij dat gaat alleen maar fout! ( Als ik dit kon dan had ik ook niet naar Den-Haag hoeven komen) Ik laat jou wel weten wanneer XP weer in de lucht is. ( Ik heb een veel scherper beeld met Ubuntu dan met XP en heb dan ook absoluut geen spijt van de installatie ervan. En de rest gaat ook wel weer lopen ben er niet bang voor)
Groet,
Reindert de Ubuntu ontdekker
Hoi Dropl,
Ik heb jou oplossing op geschreven. Ik heb inmiddels een mail verzonden aan de plaatselijke pc shop hier in het dorp. Hij mag van mij hetgeen jij adviseerd uitvoeren want ik heb daar uiteraard geen kaas van want via de achterdeur een programma in is niks voor mij dat gaat alleen maar fout! ( Als ik dit kon dan had ik ook niet naar Den-Haag hoeven komen) Ik laat jou wel weten wanneer XP weer in de lucht is. ( Ik heb een veel scherper beeld met Ubuntu dan met XP en heb dan ook absoluut geen spijt van de installatie ervan. En de rest gaat ook wel weer lopen ben er niet bang voor)
Groet,
Reindert de Ubuntu ontdekker
ja 1 spatie ertussen
cat /proc/partitions
cat /boot/grub/menu.lst
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title Microsoft Windows XP Home Edition
rootnoverify (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS
# on /dev/sda1
title Microsoft Windows XP Home Edition
rootnoverify (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1
In /boot/grub/menu.lst staat bij jou op het laatst:
Code:# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/sda1 title Microsoft Windows XP Home Edition rootnoverify (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1
De regel met rootnoverify moet je aanpassen. Deze vertelt grub waar hij windows kan vinden. Op dit moment staat hij op hd0,0 dwz harddisk 0 (aangezien je maar 1 harddisk in je laptop hebt een logische keuze) en daarvan partitie 0. Linux noemt deze partitie 1. Het is maar waar je begint met tellen.
Nou weet ik niet precies waar windows de bootloader van de partitie laat. Ik denk zelf dat het op de partitie boot record van de extended partition is.
Voer de volgende commando's uit:
Druk alt+F2 en tik
gnome-terminal
Tik daar:
Code:sudo gedit /boot/grub/menu.lst
Vervang in het onderstaande stuk, aan het eind van het bestand hetvolgende:
Code:# This entry automatically added by the Debian installer for a non-linux OS # on /dev/sda1 title Microsoft Windows XP Home Edition rootnoverify (hd0,0) savedefault makeactive chainloader +1
maak van de regel
rootnoverify (hd0,0)
hetvolgende
rootnoverify (hd0,4)
sla op, sluit af en herstart
met een beetje geluk heb je dan je ouwe windows xp terug
Werkt dat niet doe dan hetzelfde maar probeer eens:
rootnoverify (hd0,1)
of
rootnoverify (hd0,5)
sudo gedit /boot/grub/menu.lst
+nog 1 spatie
nou is hd(0,04) vaak hetzelfde als hd(0,4) maar als je een error krijgt moet je toch echt:
rootnoverify (hd0,4)
proberen
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.