Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik neem aan dat je dit: link niet gelezen hebt?
Daar staat namelijk in dat wij niet even voor jou je huiswerkvragen gaan oplossen. Dus, zou je ons eens kunnen laten zien wat je al geprobeerd hebt?
Het heeft zeker nu om te posten. Ik wil je in ieder geval wel helpen. Maar het is niet de bedoeling dat ik van scratch een heel script voor je ga schrijven.
Als je je script post, kunnen we je tips / code snippets geven om functionaliteit toe toe voegen.
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en">
<head>
</head>
<body>
<form action="calc.php" method="POST">
kapitaal: <input type="text" name="kapitaal" />
inzet: <input type="text" name="inzet" />
aantal keer gooien?: <input type="text" name="aantal" />
<input type="submit" value ="Gooi!" />
</form>
</body>
</html>
<?php
$kapitaal = $_POST[ 'kapitaal' ];
$n = ( ctype_digit ( $_POST[ 'aantal' ] ) ) ? $_POST[ 'aantal' ] : 1;
for ( $i = 1; $i <= $n; $i++ ) {
$val1 = rand ( 1 , 6 );
$val2 = rand ( 1 , 6 );
echo 'Dobbelsteen 1: ', $val1, '<br />';
echo 'Dobbelsteen 2: ', $val2, '<br />';
echo 'Totaal: ', ( $val1 + $val2 ), '<br />';
echo 'Je kapitaal was: ', $_POST[ 'kapitaal' ] , '<br />';
echo 'Je inzet was: ', $_POST[ 'inzet' ], '<br />';
$kapitaal = ( ( $val1 + $val2 ) >= 7 ) ? ( $kapitaal + $_POST[ 'inzet' ] ) : ( $kapitaal - $_POST[ 'inzet' ] );
$message = ( ( $val1 + $val2 ) >= 7 ) ? 'Hoger dan 7! Je hebt gewonnen!' : 'Helaas, niet gewonnen';
echo $message, '<br />';
echo 'Je nieuwe kapitaal is:', $kapitaal, '<br />';
}
?>
Je pagina is niet compleet, er mist een HTML-tag en een doctype:
HTML:<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" lang="en"> <head> </head> <body> <form action="calc.php" method="POST"> kapitaal: <input type="text" name="kapitaal" /> inzet: <input type="text" name="inzet" /> aantal keer gooien?: <input type="text" name="aantal" /> <input type="submit" value ="Gooi!" /> </form> </body> </html>
PHP:<?php $kapitaal = $_POST[ 'kapitaal' ]; $n = ( ctype_digit ( $_POST[ 'aantal' ] ) ) ? $_POST[ 'aantal' ] : 1; for ( $i = 1; $i <= $n; $i++ ) { $val1 = rand ( 1 , 6 ); $val2 = rand ( 1 , 6 ); echo 'Dobbelsteen 1: ', $val1, '<br />'; echo 'Dobbelsteen 2: ', $val2, '<br />'; echo 'Totaal: ', ( $val1 + $val2 ), '<br />'; echo 'Je kapitaal was: ', $_POST[ 'kapitaal' ] , '<br />'; echo 'Je inzet was: ', $_POST[ 'inzet' ], '<br />'; $kapitaal = ( ( $val1 + $val2 ) >= 7 ) ? ( $kapitaal + $_POST[ 'inzet' ] ) : ( $kapitaal - $_POST[ 'inzet' ] ); $message = ( ( $val1 + $val2 ) >= 7 ) ? 'Hoger dan 7! Je hebt gewonnen!' : 'Helaas, niet gewonnen'; echo $message, '<br />'; echo 'Je nieuwe kapitaal is:', $kapitaal, '<br />'; } ?>
Hmm, nu heb ik toch nog het hele script voor je gemaakt (wel op basis van je eigen script). Ik zal je nog even zeggen wat er mankeerde aan jouw script:
- Je nam de willekeurige waarde buiten de loop, er wordt dan steeds dezelfde waarde gebruikt. Je verliest dus elke keer, of je wint elke keer.
- Je overschrijft $inzet binnen de loop, je kunt $inzet de volgende keer dus niet meer gebruiken.
- Je kunt meerdere echo statement eenvoudig met een komma scheiden, er hoeft geen ; en nieuw echo statement in. Daarnaast, als het gaat om twee string (niet variabel) kun je ze ook binnen dezelfde quotes zetten.
Overigens is de speler hier altijd in het voordeel als je maar genoeg ronden speelt.
De kans op 7 of groter is namelijk groter dan de kans op 6 of kleiner. De uitbetaling staat dus niet in verhouding tot de kans. Dat leidt tot een negatieve verwachtingswaarde voor 'de bank'.
EDIT: en als je (delen van) het script niet begrijpt dan moet je maar roepen hè?
<?=$_SESSION["kapitaal"];?>
<?php echo $_SESSION[ 'kapitaal' ]; ?>
ah ok vermoedde al zoiets.Goh niek, ik wist niet dat je bij mij op school zit joh
Het probleem is waarschijnlijk dat je shorttags gebruikt:
PHP:<?=$_SESSION["kapitaal"];?>
ipv:
PHP:<?php echo $_SESSION[ 'kapitaal' ]; ?>
Op de schoolserver staan shorttags vermoedelijk uitgeschakeld.
Zelfde locatie als jijv/d Waalslaan, 6v
<input name="kapitaal" value="10000" maxlength="5" size="5" type="text">
<h3> Kapitaal <input name="kapitaal" value="<?php echo $kapitaal ?>" maxlength="5" size="5" type="text"></h3>
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.