Ik ben al een paar dagen bezig om optezoeken wat cms en cgi nu juist is.
Ik vind altijd wel uitleg, maar nooit genoeg uitgelegt
Dus als jullie zo vriendelijk willen zijn om mijn vragen te beantwoorden?
1: zover ik weet is 'CMS' gewoon een manier om makkelijk de inhoud van je paginas te kunnen wijzigen?
Ik heb op mijn website een zelf gescreven php script staan dan de inhoud van de index pagina haalt uit een tekst bestand. Dan heb ik in de admin pannel zelf een script geschreven waarmee je dat tekstbestand kunt wijzigen. Is dit dan een 'CMS' ??
Wat is er dan zo speciaal aan systemen als 'Joomla!', 'PHPnuke'?
Het enigste dat ik kan bedenken is dat het veel uitgebreider is dan een tekstbestandje zoals ik het doe
.
Dan mijn laatste vraag over 'CMS': Systemen zoals 'Joomla!' worden dan tog niet gebruikt in professionele websites? Ik ga er dan vanuit dat die bedrijven zelf een 'CMS' schrijven voor hun websites.
2: Soms lees ik dat 'CGI' een protocol is om serversided scripts uittevoeren, maar dan snap ik niet:
Alles geschreven in php, asp zijn dan tog 'CGI'?
CGI kan geschreven worden in veel talen, maar C++ word gecompileert naar een .exe en een perl programma heeft extensie .pl
Waarom bestaat erdan de extensie .cgi? wat staat er dan in een .cgi bestand?
Dus een site kan bv: www.website.com/index.cgi zijn?
Is het mogelijk om een site www.website.com/index.exe te hebben?
Om die manier denk ik dat het programma index.exe gewoon gedownload word naar je computer.
Is daarvoor de .cgi extensie? zodat je programmas kan uitvoeren op de server?
Waarom is er een dir genaamt cgi-bin? Is dit zodat de webserver beter beveiligt is omdat de programmas alleen rechten hebben binnen de cgi-bin?
Dit waren mijn vragen
wss zijn mijn vragen nogal dom, maar ik zou tog graag een antwoord hebben 
--Bedankt--
Ik vind altijd wel uitleg, maar nooit genoeg uitgelegt

Dus als jullie zo vriendelijk willen zijn om mijn vragen te beantwoorden?
1: zover ik weet is 'CMS' gewoon een manier om makkelijk de inhoud van je paginas te kunnen wijzigen?
Ik heb op mijn website een zelf gescreven php script staan dan de inhoud van de index pagina haalt uit een tekst bestand. Dan heb ik in de admin pannel zelf een script geschreven waarmee je dat tekstbestand kunt wijzigen. Is dit dan een 'CMS' ??
Wat is er dan zo speciaal aan systemen als 'Joomla!', 'PHPnuke'?
Het enigste dat ik kan bedenken is dat het veel uitgebreider is dan een tekstbestandje zoals ik het doe

Dan mijn laatste vraag over 'CMS': Systemen zoals 'Joomla!' worden dan tog niet gebruikt in professionele websites? Ik ga er dan vanuit dat die bedrijven zelf een 'CMS' schrijven voor hun websites.
2: Soms lees ik dat 'CGI' een protocol is om serversided scripts uittevoeren, maar dan snap ik niet:
Alles geschreven in php, asp zijn dan tog 'CGI'?
CGI kan geschreven worden in veel talen, maar C++ word gecompileert naar een .exe en een perl programma heeft extensie .pl
Waarom bestaat erdan de extensie .cgi? wat staat er dan in een .cgi bestand?
Dus een site kan bv: www.website.com/index.cgi zijn?
Is het mogelijk om een site www.website.com/index.exe te hebben?
Om die manier denk ik dat het programma index.exe gewoon gedownload word naar je computer.
Is daarvoor de .cgi extensie? zodat je programmas kan uitvoeren op de server?
Waarom is er een dir genaamt cgi-bin? Is dit zodat de webserver beter beveiligt is omdat de programmas alleen rechten hebben binnen de cgi-bin?
Dit waren mijn vragen

--Bedankt--