• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

staffels

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter2507

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
13 jun 2009
Hallo mensen, ik ben bezig een spreadsheet te maken voor de berekening een gouden handdruk. ik heb het spreadsheet met de voorwaarden bijgevoegd.Berekening dienstjaren 2009

De eerste verandering betreft de berekening van het aantal dienstjaren (factor A). Op basis van de huidige kantonrechtersformule tellen de dienstjaren bij de betreffende werkgever tot de leeftijd van 40 jaar voor 1, van 40 tot 50 voor 1½ en vanaf 50 jaar
De kantonrechtersformule die vanaf 1 januari 2009 als richtlijn zal gaan gelden houdt enerzijds meer rekening met de verbeterde arbeidsmarktpositie van jongere werknemers en anderzijds met de positie van de oudere werknemers.
Vanaf 1 januari 2009 geldt de volgende formule:

1. de dienstjaren tot de leeftijd van 35 jaar tellen voor ½ maandloon per dienstjaar ;
2. van 35 tot 45 jaar voor 1 maandloon per dienstjaar;
3. van 45 tot 55 jaar voor 1½ maandloon per dienstjaar;
4. en vanaf 55 jaar voor 2 maanden per dienstjaar.

Kan iemand mij opweg helpen,

Groeten Peter2507

Bijlagen

Hoi,

Deze sluit beter aan bij de behoefte, denk ik zo. :(

Cobbe

Laatst bewerkt:
Hoi,

Deze sluit beter aan bij de behoefte, denk ik zo. :(

Cobbe

Hallo Cobbe,
bedankt voor je reactie. Als ik het voorbeeld van leeftijd 47 en diensttijd 15 blijf volgen, zou de gewogen dienstijd 14 jaar moeten zijn. (33-44=2 *0,5) + (45-55*1 )(+46-47=3) maakt 14 maal het maand salaris en dat keer de schuld factor =89250
:confused:

Ik ben er uit dankjewel, super

Laatst bewerkt:
(33-44=2 *0,5) + (45-55*1 )(+46-47=3) maakt 14 maal het maand salaris en dat keer de schuld factor =89250
:confused:

Zoiets 2507,

Alleen begrijp ik jouw berekening niet hoe je aan 14 komt.
Heb er in de formule maar 1 afgetrokken.

Bijlagen

Afrondingen

Beste Peter,

Ik zag dat je er inmiddels uit bent of denkt te zijn, maar wellicht is het volgende toch interessant: De
Kantonrechtersformule Berekening van Legalsense.

Een lastig punt waar in ieder geval die tool rekening mee houdt is de afronding van de individuele cohorten van dienstjaren. De kantonrechtersformule luidt zoals bekend A × B × C, waarbij A is het aantal gewogen dienstjaren is, B de de beloning en C de correctiefactor. Voor de bepaling van het gewogen aantal dienstjaren wordt gekeken naar het aantal dienstjaren dat in verschillende leeftijdscohorten valt: t/m 34 jaar, vanaf 35 t/m 44 jaar etc., elk met een eigen weging.

Elk van die cohorten wordt vervolgens afgerond op hele jaren. Dat het totaal van die afgeronde losse cohorten niet hoeft overeen te komen met het afgeronde totaal is eenvoudig in te zien: iemand die 1,6 jaar in twee verschillende cohorten heeft gewerkt heeft 3,2 jaar gewerkt, dus afgerond 3 jaar. De twee losse cohorten zijn elk echter afgerond 2 jaar, dus samen 4 jaar.

Zowel in een in januari 2009 door de Comissie Arbeidsrecht van de Kring van Kantonrechters verspreidde verdere toelichting als in een <a href="http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BH1568">uitspraak van het kantongerecht van Amsterdam</a> is hier een nadere oplossing voor geboden: de afgeronde totalen worden gecorrigeerd in het voordeel van de werknemer.

Op de Kantonrechtersformule Berekening van Legalsense is het mogelijk met een en ander te experimenteren. Verdere uitleg over de afronding van gewogen dienstjaren is op onze site te vinden, alsmede een rekenvoorbeeld naar aanleiding van de uitspraak van de kantonrechter van Amsterdam.

Je kan met die tool ook exporteren en importeren van en naar Excel.

Klaas van Schelven is Technisch Directeur

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan