• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

probleem met "als" functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mike frens

Gebruiker
Lid geworden
30 jun 2009
Goedendag,

dit is mijn eerste bezoek aan de site. Ik heb de taak om een calculatiesheet te maken. Hier loop ik tegen een formule die als doel heeft een bedrag te bepalen op basis van de criteria kleiner dan en groter dan en gelijk aan.

Als lengte is 1,80 m1dan is waarde 4800
Als lengte is <1,80 m1 dan is waarde 4800 - (175 voor iedere 10 cm)
Als lengte is > 1,80 m1 dan is waarde 4800 + (225 voor iedere 10 cm)

Dit is wat er ik tot nu toe van heb gebrouwen:

=ALS(Samenstellen!L46;ALS(Samenstellen!N47="0";Optieprijzen!D77;ALS(Samenstellen!N47<1,8;Optieprijzen!D77-(1,8-Samenstellen!N47)*1750;Optieprijzen!D77+(Samenstellen!N47-1,8)*2250));"")

Het gaat goed bij een lengte = 1,80 en bij een lengte van >1,80.Echter doet hij niet aftrekken tegen 175 per 10 cm, maar tegen 225 per 10 cm.

Volgens mij ben ik dicht in de buurt, wie kan me helpen?

mvg,

mike

Welkom op de site.

Volgens mij moet het zo:

Code:
=ALS(samenstellen!N47="0";optieprijzen!D77;ALS(samenstellen!N47<1,8;optieprijzen!D77-(1,8-samenstellen!N47)*1750;optieprijzen!D77+(samenstellen!N47-1,8)*2250))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Echter geeft je formule dezelfde uitkomst.

Als ik 1,7 intype als lengte dan is de uitkomst 4575. Dit zou moeten zijn 4625.

Vanaf 1,8 en hoger gaat het goed.

Hij lijkt het eerste deel van de formule te negeren (het deel met criterium<1,8)

Nog suggesties?

mike

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Echter geeft je formule dezelfde uitkomst.

Als ik 1,7 intype als lengte dan is de uitkomst 4575. Dit zou moeten zijn 4625.

Vanaf 1,8 en hoger gaat het goed.

Hij lijkt het eerste deel van de formule te negeren (het deel met criterium<1,8)

Nog suggesties?

mike

Met de formule die ik al heb gegeven krijg ik 4625 als ik 1,7 intoets!
Voor de volledigheid doe ik mijn bestand erbij.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wederom bedankt,

Ik ben een stapje verder. De waarde die in cel N47 komt (b.v. 1,7) komt uit een formulier die aan deze cel is gelinkt. Dit is een alfanumerieke waarde. Zodra ik in de foutbox aangeef "converteren naar getal"gaat het goed. Echter is dit een eenmalige actie. DE vraag is nu meer hoe ik de waarde in cel N47 numeriek kan houden.

Mike

Laatst bewerkt:
Vanuit het formulier in het juiste formaat wegschrijven naar de cel lijkt mij een oplossing.

Mvg

Rudi

Heren dank!

Ik heb een TextBox. In het eigenschappen scherm heb ik de waarde gelinkt aan $n$47. VErder ben ik overal van af gebleven.

Heren dank!

Ik heb een TextBox. In het eigenschappen scherm heb ik de waarde gelinkt aan $n$47. VErder ben ik overal van af gebleven.

En als je nu gebruik maakt van Waarde().
Bijvoorbeeld
In cel A1 staat 4 als tekst.
De formule =(Als(A1=4;"vier";"geen vier") geeft als uitkomst geen vier omdat Excel het niet herkent als een getal.
Als je echter =(Als(Waarde(A1)=4;"vier";"geen vier") gebruikt, herkent Excel het wel als getal en wordt de uitkomst vier.
In bijgevoegd bestand heb ik de formule al aangepast.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bijlagen

We hebben een winnaar!!!!,

Ik heb de formule WAARDE alleen toegepast op het aftrekdeel (1,80) en het werkt. De formule doet het. Iedereen die heeft bijgedragen - en in het bijzonder Roncancio - bedankt.

Dit probleem kan op slot.

Als je ingelogd bent, en is er onderaan de pagina een kader (dus pal boven het geen je vertelde) waarin je kan klikken dat de vraag is opgelost.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan