kan ik de xfx hd 4870 xxx draaien?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dvdding92

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2009
hallo,

kan ik de xfx hd 4870 xxx draaien op mijn systeem?

4 processors running - Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
2.40 GHz Performance Rated at 4.68 GHz
Microsoft Windows Vista Home Premium Edition, 32-bit (Build Service Pack 16001)
ram: 3.2gb
voeding 450w

Videokaart : (afgerond) Idle 215 tot 350 Stressed
Processor : maximum 105.

350+105=455.

Al zou je een A-merk voeding hebben, dan nog kan het lastig worden, want naast de 2 stroometers hierboven zijn er ook nog de fans, de dvd speler etc. etc. die een paar wattjes lusten. Nu zal je echt niet constant de processor en de videokaart maximaal belasten, maar ik zou mij "prettiger" voelen met een 550 of 600 watt voeding.

Pasja: 215W-350W is maximaal voor het hele systeem. Niet alleen voor de videokaart.

Dus in principe is 450W geen probleem, maar het ligt aan het merk en net zo belangrijk: hoeveel ampere de +12V doet. Kan je vinden op de voeding. (liefst toch wel richting de 30A of meer....)

Mijn database spreekt idd. over het systeem (ik keek in de verkeerde kolom), dus de wattjes van de DVD speler en / of fans etc. komen er idd. niet bij.
Probleem is echter dat een willekeurige 4870 fabrikant voor de 512 MB versie een voeding adviseert van minimaal 450 watt.
Ik deel niet de mening dat de standaard voeding zoals TS die nu heeft dan toereikend is.

Laatst bewerkt:
Ik zeg ook niet dat een 450W goed genoeg is. Maar een niet al te slechte 450W moet het kunnen. Het ligt dus aan de specs. Meer valt er gewoon niet te zeggen.

Waarom zouden wij TS iets adviseren wat aan de grenzen zit van het e.e.a.?
Zoals ik twee berichten terug schreef zou ik als het mijn pc zou zijn, mij comfortabeler voelen met een 550 of 600 watt voeding van een fatsoenlijk merk.

Laatst bewerkt:
Gelet op wat de kaartfabrikant als minimum (voor)schrijft is het maar net door welke bril je naar het een en ander kijkt.

Och. Ik weet dat wat ik zeg door feiten wordt ondersteunt.
Wat jij zegt is meer gissen. Dat geeft niet, maar het moet wel duidelijk zijn voor de vraagsteller.

Als ik even snel op de website van Be-Quiet de PSU calculator er bij pak dan schiet ie toch door naar de 550W (das incl. HDD etc *schatting*).
450W zou inderdaad moeten kunnen maar je hebt weinig overhead. Een 550W zou inderdaad meer geschikt zijn.

Een goede 400W kan het ook prima draaien. (al moet je dan wel een heel goede hebben)

Een goede 400W kan het ook prima draaien. (al moet je dan wel een heel goede hebben)
Och. Ik weet dat wat ik zeg door feiten wordt ondersteunt.
Wat jij zegt is meer gissen. Dat geeft niet, maar het moet wel duidelijk zijn voor de vraagsteller.
:confused: :shocked:

Ik beperk mij dan ook maar tot de feiten (waarbij ik er -zeg maar- gemakshalve maar even vanuit ga dat een fabrikant van een produkt het zelf toch wel beter weet dan ik). Feiten? Zie afbeelding. (onderste regel) Fabrikant in de afbeelding? XFX. (Klik op de eenmaal geopende afbeelding om deze groter op het scherm te krijgen) Als een fabrikant het al heeft over een minimum, waarom zouden wij dan oeverloos moeten discussieren over nét wel en nét niet. Dan is toch een logisch en feitelijk gedegen en verantwoord advies aan TS : Koop er één van 500, 550 of 600 watt? We kennen niet eens z'n overige systeemspecs!
Je schrijft notabene zélf dat TS "wel een heel goede moet hebben". Doet het dan echt zo'n zeer om mee te gaan in het advies van een andere Helpmij user dat licht (100 Watt of zo) afwijkt van jouw advies?
Ik kan niet echt waarderen wat jij in de tweede door mij geplaatste quote schrijft en ik verzoek je dan ook vriendelijk om dat in toekomstige gevallen achterwege te laten.

Bijlagen

• feiten.jpg
    feiten.jpg
    65,5 KB · Weergaven: 41
Laatst bewerkt:
Mogelijk nog meer feit van een andere fabrikant:
Bron

Bijlagen

• feiten.jpg
    feiten.jpg
    88,8 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
Nogmaals. Jij bent een amateur. Je weet vrij weinig van voedingen af en je begrijpt het lijstje dat videokaartbouwers op hun internetsites plaatsen niet.
Elke keer hebben wij dezelfde discussie. En ik heb gewoon gelijk.
Het probleem is dat jij doet alsof jij de expert bent. En daar word ik keer op keer een beetje moe van.
Je hebt zelf al meermalen aangegeven dat je niet zoveel begrijpt van voedingen...

Ik raad je aan om maar eens hier een tijdje mee te lezen. Daar kan jij veel van leren:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1349163

Ik ben dan trouwens nog voorzichtiger dan The Mask in dat draadje. Maar je kan ook te voorzichtig zijn.
Een nieuwe voeding van 500W kost 50-70 euro, terwijl hij al een voeding heeft. Dus dat is snel bespaard.

Op het moment dat iemand een voeding koopt, dan zou ik ook altijd een iets zwaardere adviseren. Behalve in de gevallen dat het zo goedkoop mogelijk moet.
(zwaarder voor toekomstgerichtheid)

Laatst bewerkt:
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet wens dat via een geschreven medium er zo met elkaar wordt omgegaan, daar doe ik niet (meer) aan mee. Jij vindt dat kennelijk normaal en blijft het doen, oké da's jouw keuze.

Inhoudelijk denk ik dat je er naast zit. Het is een grappig verhaal dat je post, maar als mensen op deze aardbol een videokaart of voeding gaan kopen dan kijkt men primair naar het advies dat de fabrikant van het product adviseert, niet naar wat goedbedoelende amateurs ervan vinden en aspirant kopers gaan zeer zeker niet een cursus 'elektrotechniek' volgen alvorens zij een videokaart en / of voeding kopen.
De adviezen van die amateurs mogen naar mijn mening hooguit aanvullend zijn op de feiten die de fabrikanten van een product vemelden. Amateurs moeten dus op een openbaar forum niet doen alsof de fabrikanten ernaast zitten, dan wel dat fabrikanten met hun lijstje wat anders bedoelen dan ze schrijven. Daar meerdere fabrikanten onomwonden in de productsheet aangeven wélke voeding zij als minimum adviseren, denk ik dat je niet moet doen wat jij deed; het advies overboord gooien en doen alsof jij het beter weet dan MSI of XFX zelf.

dvdding92 je kunt uiteraard eerst je huidige voeding proberen, blijkt het toch niet genoeg te zijn kan je altijd nog een iets sterkere voeding kopen.

Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet wens dat via een geschreven medium er zo met elkaar wordt omgegaan, daar doe ik niet (meer) aan mee. Jij vindt dat kennelijk normaal en blijft het doen, oké da's jouw keuze.
Wees dan eens niet zo ******eigenwijs als je weet dat een ander er meer van weet.
Met andere dingen kan je best goed helpen, maar in deze dingen ben je gewoon niet zo sterk. Ken je sterke en zwakke punten...

Inhoudelijk denk ik dat je er naast zit. Het is een grappig verhaal dat je post, maar als mensen op deze aardbol een videokaart of voeding gaan kopen dan kijkt men primair naar het advies dat de fabrikant van het product adviseert, niet naar wat goedbedoelende amateurs ervan vinden en aspirant kopers gaan zeer zeker niet een cursus 'elektrotechniek' volgen alvorens zij een videokaart en / of voeding kopen.
Neen, maar daarom roepen ze ook de hulp in.
En dan willen ze gewoon een verantwoord antwoord. Die heeft trouwens nog niemand kunnen geven, want we hebben nauwelijks info.

De adviezen van die amateurs mogen naar mijn mening hooguit aanvullend zijn op de feiten die de fabrikanten van een product vemelden.
De producent zegt 450W.... Dus wat is het probleem....

Het probleem is dat de ene 450W de andere niet is. Er zijn 400W-voedingen die sterker zijn dan 700W voedingen van een ander merk.
En andersom geldt hetzelfde.

Amateurs moeten dus op een openbaar forum niet doen alsof de fabrikanten ernaast zitten, dan wel dat fabrikanten met hun lijstje wat anders bedoelen dan ze schrijven. Daar meerdere fabrikanten onomwonden in de productsheet aangeven wélke voeding zij als minimum adviseren, denk ik dat je niet moet doen wat jij deed; het advies overboord gooien en doen alsof jij het beter weet dan MSI of XFX zelf.
Ik weet het inderdaad beter, omdat ik individueel kan beoordelen. MSI / XFX moet rekening houden met alle voedingen die de consument in hun pc kan hebben.

Dus met de A-merken, maar ook de B en C-merken. Ik vind persoonlijk het advies van XFX te onvoorzichtig. Ik zou als fabrikant nooit zo laag gaan zitten. Anders krijg je mensen met een zwakkere b-voeding die de videokaart op een te zwakke 450W gaan aansluiten.

Dus: Videokaartbouwers meoten rekening houden met zwakke voedingen. Daarom zie je tegenwoordig ook dat de videokaartbouwers niet alleen een wattage noemen, maar ook een amperage op de +12V.

Nogmaals: ik wil je wel dingen leren, maar dan moet je je er wel voor open stellen. Ik heb notabene een heel draadje aan voedingen gewijd. Daar staat alles heel redelijk in uitgelegd.

Een 450W moet genoeg zijn, als het een a-merk betreft. (en dan hoeft het niet eens een a+-merk te zijn...

edit:
En nee: je moet niet zomaar gaan gokken. Eerst weten wat voor voeding je hebt. Misschin blijkt daaruit dat je het inderdaad moet gokken, omdat het twijfelachtig is. Maar misschien komt eruit dat het gewoon onverantwoord is.

Laatst bewerkt:
@dvdding92: je hebt genoeg leesvoer om jezelf een indruk te kunnen vormen. Ik wens je in ieder geval veel wijsheid toe en sowieso een goed werkende videokaart.

[offtopic] @Marsmannetje: ik heb je gevraagd te stoppen met een bepaalde toonzetting in je berichten. Jij weigert aan dat verzoek gehoor te geven.

Prima, da's dan jouw keuze. Ik moet echter door jouw halstarrigheid helaas een belofte breken die ik iemand op dit forum heb gedaan, maar jij vraagt er gewoon om!
Jouw reactie op 1 juli om 14.29 en 16.21 uur in dit bericht is álleszeggend. Zodra iemand jou maar een beetje tegengas geeft word je "vervelend". Over eigenwijsheid / eigengereidheid gesproken !

T.a.v. de moderator(s) : alvast mijn -en nog gemeend ook- excuus!

Laatst bewerkt:
@Marsmannetje: ik heb je gevraagd te stoppen met een bepaalde toonzetting in je berichten. Jij weigert aan dat verzoek gehoor te geven.
Ik type berichten zoals IK wil en niet zoals pasja wil.

Als iemand onzin schrijft, dan zeg ik dat het onzin is. En als je daar niet tegen kan, dan is dat jouw probleem. Jij hebt nogal moeite met de waarheid.

Prima, da's dan jouw keuze. Ik moet echter door jouw halstarrigheid helaas een belofte breken die ik iemand op dit forum heb gedaan, maar jij vraagt er gewoon om!
Jouw reactie op 1 juli om 14.29 uur in dit bericht is álleszeggend.
Over eigenwijsheid / eigengereidheid gesproken !
Heb ik ooit beweerd dat ik NIET eigenwijs ben?
Ik weet alleen wel wat mijn sterke en zwakke punten zijn. En als ik merk dat iemand er echt meer vanaf weet, dan houd ik gewoon mijn mond. (of praat in elk geval minder in absolute termen)
Zelfkennis is heel belangrijk.....

En inderdaad begrijp ik niet waarom er niet gediscussieerd mag worden over een andere forumindeling. Lijkt mij vrij weinig met eigenwijs te maken hebben. Integendeel zelfs.
Ik zeg in hetzelfde draadje min of meer dat ik de wijsheid niet in pacht heb. Ik zie alleen dat de huidige indeling nogal lastig is voor de gemiddelde vraagsteller.

Wil me nergens mee bemoeien hoor, maar zou het niet terzake doende gedeelte van deze discussie niet beter ergens anders gevoerd kunnen worden???

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan