HTML site fout IE, goed in FF.

Status
Niet open voor verdere reacties.

mitchell93

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2008
Hallo,

Ik heb deze week dus mij eigen site gemaakt.
Mijn standaard browser is dus Firefox, en daar bekijk ik mijn site ook mee.

Maar nu zag ik dat de site in Internet Explorer helemaal niet goed staat, helemaal links inplaats van het midden net zoals in Firefox.

http://fixed-wing.nl/index2.html

Weet iemand misschien hoe ik dat kan veranderen?

Met vriendelijke groeten,
Mitchell van den Berg

Wat ik altijd doe is de hele website in een zogenaamde container zetten.
Direct na de tag <body> zet je dan <div class="container">
vlak voor de tag </body> zet je dan </div>.

In je css bestand zet je

.container {
margin: 0 auto;
width: 970px;
text-align: left;
}

Pas de width aan naar de breedte van jouw site.

dit zorgt ervoor dat je website in het midden staat in FF en in IE.

... en voeg nog even aan de styles toe:
Code:
body { 
   text-align: center;
}
.

Laatst bewerkt:
Hallo

Ik zal het proberen, dit is dus ook met css neem ik aan?
Dat is dan een probleempje want ik heb er helemaal geen .css bestand bij staan..

En mijn kennis van css is redelijk, dan zou ik van de hele website nu zo'n bestand moeten maken.

Groeten,
Mitchell v/d Berg

Laatst bewerkt:
Go for CSS!

Ja, dat is wel het mooiste.
Dan kunnen meteen alle "inline styles" die in de html zitten, keurig naar het stylesheet verhuizen.
Maar voorlopig zou je ook deze css in het style-blok in de <head> van elke pagina kunnen opnemen (en natuurlijk het container-div'je in de body zetten).

Succes!
CSS-hunter

Hallo,

Dankje beide voor de hulp, het is gelukt.
Ik heb dus alleen <div align="center"> en </div> toegevoegd, en nu staat de site beide in het midden.

Groeten,
Mitchell v/d Berg

Oww, eigenlijk is align="center" AFGEKEURDE html: deprecated, zeggen de specificaties, met rood omlijnde voorbeeldjes van hoe het niet moet, en tips hoe het wel moet (= zoals hierboven aangegeven).
Voor IE werkt het momenteel nog wel, maar deprecated eigenschappen staan op de lijst "afgevoerd" > en dan hoeven nieuwe browsers er niet meer op te reageren.
Dus beter is toch <div #wrapper> in de html met #wrapper { text-align: center; } in de css.

Groetjes,
CSS-hunter

Nog een tip als je met iframes werkt dan zeg je misschien dat ze op bv 30 % moeten staan.
Werk met px ipv % bv WIDTH="775px" HEIGHT="150px"

Nog een tip als je met iframes werkt dan zeg je misschien dat ze op bv 30 % moeten staan.
Werk met px ipv % bv WIDTH="775px" HEIGHT="150px".
Maaarten
Ik snap hier niets :shocked: van:
  • Ik zie in de site van mitchell93 helemaal geen iframes staan.
  • Het waarom van deze tip ontgaat me helemaal! Als je bv. een fluid design hebt (waar ik erge voorstander van ben), moet je zeker weten dat als je vaste pixel-breedtes gaat ingeven, de hele layout niet naar de knoppen gaat...
Mijn tip: vergeet deze tip! ;)

CSShunter

Ik snap hier niets :shocked: van:
  • Ik zie in de site van mitchell93 helemaal geen iframes staan.
  • Het waarom van deze tip ontgaat me helemaal! Als je bv. een fluid design hebt (waar ik erge voorstander van ben), moet je zeker weten dat als je vaste pixel-breedtes gaat ingeven, de hele layout niet naar de knoppen gaat...
Mijn tip: vergeet deze tip! ;)

CSShunter

hmm ik kan niet weten dat er geen iframes in zijn website staan omdat ik het niet kan openen.
Als jij niet px werkt met wat dan wel?

Wat CSSHunter probeert te zeggen, is dat je je design niet fluid kunt houden als je breedtes in px opgeeft. Dan heeft alles op elk beeldscherm dezelfde grootte, ongeacht de grootte van het scherm (of eigenlijk de viewport).

Deze tip zou dus alleen zin (kunnen) hebben als je met een site werkt die een vaste breedte heeft, en zelfs dan kun je vaak nog in %-en werken omdat je vaak een container met een vaste breedte gebruikt.

Maar leg ons anders eens uit wat je precies bedoeld... Waarom moet je geen %-en gebruiken?

Oei, dit gaat helemaal off-topic...
Maar als het van de mod mag :rolleyes:, even snel @Maaarten:
  • Ik zou niet wild-west tips gaat uitdelen n.a.v. een vraag over iets anders, zeker niet als je die site niet kunt zien. En zeker ook niet, als je niet zeker weet dat je tip 100% (daar zijn geen px voor ;) ) goed is.
  • Voor de lettergroottes werk ik met "em", dat is een relatieve maat die loopt van 0 tot 1, en vergelijkbaar met %.
  • Voor de containers werk ik (meestal) met % van de breedte i.p.v. met px. Voor menu's soms ook met em's, dan is de (css-)menuknop altijd groot genoeg in de breedte voor wat er aan tekst op staat.
  • Als je alleen maar met vaste breedtes in px werkt, krijg je nooit mooie beeldschermvullende pagina's op elke resolutie / elk gebruikt window-formaat / elke wel of niet ingeschakelde zijbalk (geschiedenis, favorieten e.d.), enz. - Dan krijgen bv. kopers van een mooie breedbeeld-monitor geen waar voor hun geld: die zien dan grote ongebruikte vlakken links en rechts (of alleen rechts, als de site niet gecentreerd staat).
  • Voorbeeld is deze pagina. Zet maar een zijbalk aan (Beeld > Explorer-balk, of Beeld > Zijbalk), en alle layout van de pagina past zich automatisch aan, zonder dat je een links-rechts scrollbar krijgt.
  • Ander (extreem) voorbeeld is deze "Elastico" pagina (van aug. 2006, toen er nog geen IE7 of IE8 was; daarvoor niet 100% in orde, zie toelichting in de css-file ervan). Probeer maar met verkleind venster, en dan de zijkant van het venster uitrekken of laten krimpen. Ook vergroten van de letters kan straffeloos (in Internet Explorer: Beeld > Tekengrootte > Extra groot; of Extra klein; in Firefox: Beeld > Zoomen > Inzoomen of Uitzoomen).
Zodoende!
CSShunter

PS:
Daar was ErikBooy007 me weer eens voor, terwijl ik zat te tikken. :)

Ik heb toch al ervaren als ik een html website maak en ik gebruik % dat de iframes in internet compleet verschillen met dat van Firefox.;)

Van dat werken met px een niet goed opvullend resultaat geeft daar heb je volledig gelijk in:D

Ik heb toch al ervaren als ik een html website maak en ik gebruik % dat de iframes in internet compleet verschillen met dat van Firefox.
IE doet (in elke geval in de oudere versies) wel meer rare dingen met breedte-percentages. Maar dat is op te lossen (meestal met een extra 100% container eromheen, of met "position: relative" op de goede plaats), en ingeval van nood met een Conditional Comment en een eigen IE-style.

Zo, en dat is het laatste dat ik zeg in deze off-topic materie. :D
CSShunter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan