Netwerk opzetten in een klein kantoortje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Je hebt geen cd gekregen?

Dan inderdaad op cd branden en installatie op de server starten.

Heb je op school weleens een server geinstalleerd?

Branden op cd en daar mee opstarten.

Heb je op school weleens een server geinstalleerd?

Branden op cd en daar mee opstarten.

jah zeker, maar dan met virtual pc .

maar bedankt !! gewoon het .exe bestandje branden en dan in de server doen en opstarten?

Niet echt.

Je moet de hele inhoud op cd branden en niet alleen een .exe.

Maar heb je nu wel of niet een cd erbij gekregen? Je krijgt volgens mij niet alleen een key.

Als het een .ISO bestand is dat een volledige W2003 server-cd voorstelt, dan zou je die even moeten branden ja, bijv. met ImgBurn: "Write Image file to Disk".

Verder moet je in de gaten houden dat W2003 en XP niets van elkaar verschillen als het gaat om ondersteuning van SATA-controllers (en sommige Raid-controllers). Afhankelijk van welke harddisk-controller wordt gebruikt zou het dus kunnen zijn dat je een floppy met de text-based harddisk-controller driver van je server tijdens de installatie nodig hebt.
Alternatief kun je die driver alvast in een nieuw te maken/branden W2003 installatie-cd integreren met (bijv.) nLite. Integreer dan ook meteen Service Pack 2 mee, als je versie niet direct SP2 in zich heeft. Dat scheelt tijd: Je hoeft SP2 niet na afloop nog te installeren als update, je vermijdt update-problemen die met SP2 wel eens optreden, je hebt dan direct een cd die geschikt is voor herstel-installatie van W2003 etc.

Link naar SP2 voor W2003 (32-bit versie) Engels: hier
Link naar SP2 voor W2003 (32-bit versie) Nederlands: hier

Hopelijk heb je er wat aan. Succes met je project.

[off-topic]Net als Paul-RT m@rio en vele anderen hier op het forum stel ik geen prijs op vragen via mail of privé-bericht. Het e-mailbericht dat je me gestuurd had is dus direct gewist.[/off-topic]

Tijs.

Laatst bewerkt:
ok man bedankt..!!!

ik ga zometeen het hele bestandje op cd zetten.

zodra ik dat heb gedaan kan ik het gewoon in de computer doen en installeren?

want er staat al xp op. schrijft ie hier overheen?

Hij zal melden dat er al een Windows versie is gevonden en je vragen of je over de Windows map van XP heen wilt schrijven. Natuurlijk kun je ook in een andere map dan \Windows installeren, maar dan nog zal je geen werkende XP meer hebben, dus ik raad je aan om gewoon over XP te installeren.
XP kan niet worden geupgrade naar Windows 2003, dus daarover zul je geen vraag krijgen. Zie hier

Als je nLite gebruikt, dan zal die én drivers integreren (indien aangegeven) én servicepack integreren (indien aangegeven) én een opstartbare cd ervan maken.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
he mensen,

ik heb een probleem :S

netwerkkabel is aangesloten, tcp/ip protocol is geinstalleerd, dchp server ( scope ) is geinstalleerd maar ik kan nog steeds niet op het internet.

hoe het nu in elkaar zit.

Op de modem zitten nu 2 computers op aangesloten, van de modem loopt 1 kabel naar switch, van de switch loopt een kabel naar de server en, er lopen nog 2 kabels van de server naar de switch.

maar ik kan maar geen internetverbinding krijgen

er staat bij het installeren van domeincotroller: er is geen tcp/ip protocol ............

wat doe ik verkeerd?

wie kan mij vanaf het begin vertellen wat ik nu moet doen?

Als je je netwerk goed wilt gebruiken:

modem -> switch -> server en pc's

Je dient de server een vast ipadres te geven.

Wat heb je ingevoerd bij het ipadres op de server? (wat zie je als je ipconfig /all doet?)

Is het modem nu geen dhcp server meer? (anders heb je er 2)

Vertel anders ook eens wat je nu allemaal gedaan hebt.

Kijk eens een paar 'lange' discussiedraden door in de Windows2003 sectie, die beginners geholpen heeft om standaard valkuilen te vermijden.
Een voorbeeld:
deze discussiedraad

Je zult je probleemonderzoek moeten starten door te beginnen met te kijken of je server in je eigen netwerkje netwerktechnisch goed functioneert. Is dat het geval, dan pas kun je verder gaan kijken naar Internet-toegang etc.

Zo eens een paar (standaard) valkuilen:
1. 2x een DHCP server actief hebben staan op je netwerk (dus je server + (bijv.) een adsl- of breedbandrouter). Indien er nog een DHCP server actief is, dan stopt W2003 zijn eigen DHCP server component.
2. (Indien je Active Directory hebt geïnstalleerd): De DNS server-component niet geïnstalleerd op je server. Installeer die dan alsnog.
3. (Indien DNS-server component geïnstalleerd): In dat geval moet in de DNS-instellingen het ip-adres van de server als eerste DNS-server zijn ingesteld op je server. Je kunt evt. het ip-adres van de Internet-router als 2de DNS-server instellend. Voor werkstations die je met de Active Directory wilt verbinden / in het domein wilt opnemen geldt hetzelfde: Het ip-adres van de server moet op de werkstations als eerste DNS-server staan ingesteld, met evt. als 2de DNS server het ip-adres van de Internet-router.
4. Server geen vast ip-adres gegeven, wellicht fout subnetmasker ingesteld, wellicht conflicterend ip-adres ingesteld (bijv. een ip-adres van een netwerkprinter of het ip-adres van de Internet-router ingesteld etc.).

Zodra je naar die valkuilen hebt bekeken, dan een paar standaardtests op de server:
Start -> Uitvoeren -> cmd.exe
ping localhost
[Daarna pingen naar het eigen ip-adres van de server]
[Daarna pingen haar het ip-adres van de Internet-router]

Goed, neem er dus de tijd voor; lees nog eens goed die instructies in de petri.il site door, kijk in die discussiedraad waar ik het over had, lees een goed boek over W2003 etc.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Wat heb je ingevoerd bij het ipadres op de server? (wat zie je als je ipconfig /all doet?)

Is het modem nu geen dhcp server meer? (anders heb je er 2)

Vertel anders ook eens wat je nu allemaal gedaan hebt.

als ik ipconfig /all doe dan krijg ik een hele lijst.

ik heb in de scope gezet : 192.168.1.2 t/m 192.168.1.16

maar ik heb op de server bij verbindingen gedaan : automatisch ip adres verkrijgen

Ik heb nu geen internetmeer, heb bijna alles geprobeerd!

hoe zet ik de clienten en server enso in de scope?

Ik ga mee met dnties.

Ik denk dat je het best een goed boek over server2003 moet lezen want dit is eigenlijk basis. Het installeren en configureren van een server.

Zet de server niet op dhcp maar op een vast adres. Daarnaast is het nu voor mij niet te volgen wat je nu allemaal gedaan hebt.

Is de server ook DNS server? Heb je een active directory? Is het modem nog steeds dhcp server?

Dit is geen aanval op jou maar wat wordt je eigenlijk geleerd op zo'n opleiding?

Ik ga mee met dnties.

Ik denk dat je het best een goed boek over server2003 moet lezen want dit is eigenlijk basis. Het installeren en configureren van een server.

Zet de server niet op dhcp maar op een vast adres. Daarnaast is het nu voor mij niet te volgen wat je nu allemaal gedaan hebt.

Is de server ook DNS server? Heb je een active directory? Is het modem nog steeds dhcp server?

Dit is geen aanval op jou maar wat wordt je eigenlijk geleerd op zo'n opleiding?

ik heb een half jaar lang met server 2003 gewerkt op school maar dan met virtual pc.

ik vind dit allemaal een beetje te ingewikkeld.

ik heb dns server , dhcp server . hoe weet ik of de modem nog dhcp server is?

op school hebben we dat niet gehad .

Je weet of het modem nog dhcp server is door er op in te loggen en dan daar rondkijken of je ergens een dhcp scope tegen komt.

Heb je ook al een domain en active directory? (dcpromo?)

Je weet of het modem nog dhcp server is door er op in te loggen en dan daar rondkijken of je ergens een dhcp scope tegen komt.

Heb je ook al een domain en active directory? (dcpromo?)

ja heb een domain en AD .

heb gebruikers al aangemaakt, roaming profile ingesteld enz.

nu heb ik het volgende probleem.

Ik heb dhcp ,dns al aangemaakt.

nu als ik de server opstart krijgt ie geen verbinding met het internet.

heb een scope range gemaakt van 192.168.1.2 t/m 1.16

hieronder zie je hoe ik het inelkaar heb gezet.

f3w5le.jpg

En ik hoop egt dat jij mij kunt helpen want ik kan niet verder nu.

wat is de volgende stap ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan