vista zeer traag .. wil xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

darkfujita

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2006
Hallo,

Ik heb een laptop voor school gekocht ( heb veel verstand van systemen, dus heb me ook een mooie uitgezocht ).

de Toshiba satellite A350-208.
Ik heb hem gekocht bij Office center, en ik kreeg de laptop dus helemaal al klaar geinstalleerd.. heb geen 1 cdtje erbij gekregen van drivers .. omdat je die kan vinden op de toshiba site! Ik ben dit eigenlijk helemaal niet gewend, en ik vind dit dus best vervelend, ivm formateren etc.

Ik heb nu vista home premium erbij gekregen ( en natuurlijk vast geinstalleerd )
maar ik wil nu XP erop zetten, omdat ik hier tenminste degelijk mee kan werken.

Nu is mijn vraag;
Ik neem aan dat er op de HDD een extra partitie zit met VISTA components...
en als je xp eroverheen gaat gooien, werkt dat dus niet optimaal...

En mijn vraag is ook,, alle drivers die ik vind op internet, zijn ALLEMAAL vista based..?
ik wil xp drivers maar waar wil ik die in godsnaam vinden?

Groetjes Darkfujita

Om maar vooraan te beginnen:

een leverancier is wettelijk verplicht om drivers mee te leveren, hetzij op disks, hetzij in de vorm van een zelf te maken disk die je na de eerste opstart van het systeem zelf moet maken, dan wel middels een verborgen partitie.
Zo lezend zal optie 3 bij jou van toepassing zijn. Als dat zo is, dan hoef je niet bang te zijn dat je de oorspronkelijke recovery partitie om zeep helpt, MITS je maar niet bij installatie van een andere Windows álle partities laat verwijderen door de Windows setup want dán ben je ook die verborgen partitie kwijt en zal er van herstel geen sprake meer kunnen zijn.

Wat de drivers voor XP betreft: als je die bij Toshiba niet vindt rest alleen de mogelijkheid om bij de fabrikanten te gaan shoppen op de respectievelijke websites. Nvidia heeft natuurlijk drivers voor XP alsmede voor Vista voor zijn kaartjes.
De vraag is alleen of je voor álle hardware drivers kunt gaan vinden voor XP. Zo kan ik mij voorstellen dat er inmiddels (anno eind 2009) hardware in computers zit waarvoor geen driver ondersteuning meer is voor XP.

Het wordt dus een kwestie van zoeken naar drivers als je persé XP erop wilt hebben.

Laatst bewerkt:
haha, dat wordt dus redelijk lang zoeken!!
Ik zal kijken wat ik ga doen.

Ik heb trouwens wel een recovery dvd moeten maken ( 2 delig )

In dat geval zal je dus 'veilig' XP kunnen installeren en zal er mogelijk tevens geen (verborgen) recovery partitie aanwezig zijn.
Wanneer het niet wil, dan kun je m.b.v. die DVD's je systeem in no time weer naar Vista terug herstellen. Kijk wel even in de documentatie hoe het terugzetten precies dient te gebeuren. Het zal maar in het weekend zijn en bij invoer van dvd-1 gebeurt er 'niets', dan is het toch wachten tot maandag met Toshiba bellen............. Zoek het dus vooraf even uit of nog beter, probeer het gewoon eens uit vóórdat je een andere Windows installeert. Je weet dan gelijk of je een goede backup hebt.

Laatst bewerkt:
als je internet hebt kun je een driverscanner gebruiken die spoort de drivers op daar kan je meteen kijken welke je nog nodig hebt als je 1 onderdeel mist (zeg effe videokaart) dan weet je dat videokaart driver er niet is :p

ik raad uniblue aan... om de daadwerkelijke updates te instaleren en te downloaden moet je hem wel kopen tenzij je de illegale kant opwil

Da's inderdaad een handige methode. Nu maar hopen dat aan de belangrijkste voorwaarde voor die actie, een netwerkkaart of chip in die machine waarvoor een XP driver bestaat, voldaan wordt. Die driver zal vooraf toch moeten worden gevonden en na de kale installatie van XP geïnstalleerd moeten worden, anders valt er weinig te internetten met die machine wanneer XP erop gezet is.

Laatst bewerkt:
Da's inderdaad een handige methode. Nu maar hopen dat aan de belangrijkste voorwaarde voor die actie, een netwerkkaart of chip in die machine waarvoor een XP driver bestaat, voldaan wordt Die zal vooraf toch moeten worden gevonden als valt er weinig te internetten met die machine wanneer XP erop gezet is.

daarom zei ik ook Als je internet hebt :P

ik doe het meestal op deze manier met een geactiveerde uniblue :D

daarom zei ik ook Als je internet hebt :P

ik doe het meestal op deze manier met een geactiveerde uniblue :D

Weet ik, dat konden we afleiden uit je bericht, maar voor de goede orde vond ik het raadzaam TS héél expliciet te vertellen (voor zover hij dat met zijn kennis nog nodig had............) dat íe vóóraf dus uit moet zoeken óf er voor het internetgebeuren op zijn machine XP drivers zijn. Hij zou het maar over het hoofd gezien hebben........... ;)

Laatst bewerkt:
haha, super bedankt, ik heb hem al gevonden via ftd :o

haha dan kan je vast ook meteen de drivers binnenhalen en instaleren..

MOCHT het nu voorkomen dat hij ze in conflict met een of ander iets NIET kan instaleren ga dan in de veilige modus en zoek de map van uniblue waar de drivers instaan ;)

Weet ik, dat konden we afleiden uit je bericht, maar voor de goede orde vond ik het raadzaam TS te vertellen dat íe vóóraf dus uit moet zoeken óf er voor het internetgebeuren op zijn machine XP drivers zijn. Hij zou het maar over het hoofd gezien hebben........... ;)

dan lijkt hij een gewoon een normaal mens :P doen er zoveel :) maar je kan altijd ubuntu erin stoppen en daarmee de driver ALSNOG downloaden ;)

haha, nee ik snapte al natuurlijk dat ik eerst alle drivers op een dvdtje moet opslaan voordat ik ga formateren, anders heb je bijv geen drivers voor de WIFI :)

Ik zal hem zo eens uitproberen, als ik wat vind, of vragen heb zal ik ze zometeen wel stellen

haha, nee ik snapte al natuurlijk dat ik eerst alle drivers op een dvdtje moet opslaan voordat ik ga formateren, anders heb je bijv geen drivers voor de WIFI :)

Ik zal hem zo eens uitproberen, als ik wat vind, of vragen heb zal ik ze zometeen wel stellen

is goed wij wachten wel :P

Ook ik ben een normaal mens.... ;) en weet wat Ubuntu is.
Punt was meer dat er wellicht grenzen zijn aan de moeite die iemand zou willen doen om een bepaald doel te bereiken. ;)

Ook ik ben een normaal mens.... ;) en weet wat Ubuntu is.
Punt was meer dat er wellicht grenzen zijn aan de moeite die iemand zou willen doen om een bepaald doel te bereiken. ;)

das waar :P maar het is lastiger dan geen pc ofniet :rolleyes:

@offtopic.... ik vind dat xp drivers MEEGELEVERD MOETEN WORDEN... sorry voor het geschreeuw :P

inderdaad, helemaal met je eens. ik kan helaas niet dit weekend het uitproberen, want ik heb de gegevens van mijn nieuwserver niet hier.

@offtopic.... ik vind dat xp drivers MEEGELEVERD MOETEN WORDEN... sorry voor het geschreeuw :P

1. lastiger dan geen pc : mee eens
2. XP drivers mee moeten leveren : mee oneens. Vista is er nu inmiddels al weer een jaar of 4 (of is het 3?) en kent vanaf oktober zijn officïele opvolger in 7. Mag / moet je dan van fabrikanten verwachten dat ze drivers meeleveren voor een OS dat 4 jaar geleden door zijn opvolger is opgevolgd?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan