• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

randbetween door verwijzen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ekley

Gebruiker
Lid geworden
18 sep 2009
hallo ik gebruik excel 2007 nu heb ik in een rij van 6 cellen onderelkaar ( A1 tot A6) de formule randbetween staan zodat hier willekeurig andere text in komt.
Nu wil ik in de rij cellen ernaast (B1 tot B6) een soort gelijk formule plaatsen, echter de inhouds text moet ook random gekozen worden maar dan afhankelijk zijn van wat er gekozen is in de A kolom.
heeft iemand hier een oplossing voor

Hoi ekley,

Dit vraagt om een voorbeeldje, en ff laten zien wat je als resultaat wilt.

ik laat kolom A random kiezen uit de woorden bv: groenten, vlees, gevogelte, vis, ed. alles door elkaar.
dan zou ik willen dat als in bv A1 als random het woord "groenten" bevat, cel B1 random kiest uit bv : prei, wortel, ui, radijs ed.
Maar als in A1 "vis" staat , dat B1 random kiest uit een lijst met diverse vis soorten.

hoop dat nu het een en ander duidelijk is
thx voor je snelle reactie trouwens

ik laat kolom A random kiezen uit de woorden bv: groenten, vlees, gevogelte, vis, ed. alles door elkaar.
dan zou ik willen dat als in bv A1 als random het woord "groenten" bevat, cel B1 random kiest uit bv : prei, wortel, ui, radijs ed.
Maar als in A1 "vis" staat , dat B1 random kiest uit een lijst met diverse vis soorten.

hoop dat nu het een en ander duidelijk is
thx voor je snelle reactie trouwens

Dat is dan een dynamische validatie koppelen aan een randbetween ; =RANDBETWEEN ( =INDIRECT(A1) , ik zou niet weten of dit kan werken ? je zou het kunnen proberen , zonder opmaak bestandje pruts ik zelf niets in elkaar om er toch compleet maast te zitten

=INDEX($D$1:$D$6; RANDBETWEEN(1; ROWS($D$1:$D$6)))

ik gebruik nu deze formule om hem uit een lijst van D1 tot en met D6 te laten kiezen

Hallo Ekley,

Je zet in E1 tot J1 de onderdelen van D1, en dat ook voor E2 t/m J2 voor D2 etc.
Vervolgens selecteer je D1:J6 en kiest voor Invoegen => Naam => maken en dan alleen een vinkje laten staan bij linker kolom.
Zet nu in B1 de formule
=INDEX(INDIRECT(A1);ASELECTTUSSEN(1;RIJEN($D$1:$D$6)))
copieer deze naar beneden naar B6 en het zou moeten werken.

Zie bijgevoegd voorbeeld.
Sorry nog, Jij werkt met de engelse versie dus je moet ASELECTTUSSEN vervangen door RANDBETWEEN en RIJEN door ROWS

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zet je de vraag dan nog even op opgelost(rechts onderaan de pagina)

raar maar werkt toch niet niet helemaal perfect.
als ik de namen in kolom D verander of de formule kopieer dan krijg ik: #REF! . heeft dit iets met de instellingen te maken, zo ja wat moet ik vanderen.

Klopt, Je moet het proces van naam-geven opnieuw doen.

Hallo Ekley,

Ik realiseerde mij dat ik door het al wat latere uur gisteravond een paar aannames heb gedaan die wellicht beter omzeilt kunnen worden.
De meest belangrijke aanname was dat ook de onderverdeling die je hebt uit 6 elementen bestaat. Dat kan natuurlijk ook meer of minder zijn. Om daar onafhankelijk van te worden de belangrijkste aanpassing.
De formule in B1 wordt dan:
=INDEX(INDIRECT(A1);ASELECTTUSSEN(1;AANTALARG(INDIRECT(A1))))
(wel even vertalen naar het Engels natuurlijk).
Waar moet je nu nog op letten:
Als je in D1: D6 een aanpassing doet moet je de namen opnieuw definiëren, doe je in E1:J6 een aanpassing dan hoef je geen namen op nieuw te definiëren.
Bij het definiëren van de namen kun je gerust een groter gebied selecteren (bijv D1:L6), je hebt dan de mogelijkheid zonder problemen per naam uit de kolom D1: D6 het aantal mogelijke waardes te variëren van 1 tot 8. De functie AANTALARG vangt het wel af.
Ik heb geen aanpassing gedaan voor jouw formules in A1:A6.

Ter illustratie zie bijlage.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
dacht dat ik het allemaal wel snapte, maar kom niet helemaal uit het definieren, de naam veranderd wel maar de cel blijft de naam over nemen welke in kolom A staat, of blijft hangen in #REF!
kan dus nog steeds niks veranderen.
tot over maat van ramp blijkt nu dat alle documenten die nu open "onderwater te staan" of , alleen lezen bestand te zijn hoe kan ik dit verhelpen

Hallo Ekley,

Misschien iets omslachtig maar zeker goed:
Als je in D1:D6, jouw lijstje wat je gebruikt voor de selectie voor de A-kolom, één of meer cellen van inhoud verandert, dan handel je bij voorkeur als volgt:
Ga naar menu Invoegen => Naam => Definieren.
Verwijder daar iedere naam die je niet meer in je lijstje D1:D6 hebt staan. Je mag ook voor de zekerheid alle namen verwijderen (alleen die dus die in dat lijstje D1:D6 voorkwamen/voorkomen). Als al niet hier voor de aanpassing in D1:D6 hebt gedaan moet je dat nu doen.
Vervolgens selecteer je D1:K6 en ga je naar menu => Invoegen => Naam => Maken. Laat alleen een vinkje staan bij linker kolom en kies OK.
Nu moet alles weer met de nieuwe lijst werken.
Wijzigingen in het gedeelte E1:K6 hoef je niet op deze manier te behandelen, je kunt die zonder meer aanbrengen.

De opmerking #REF duidt er op dat je een naam niet hebt gedefinieerd.

Om een alleen lezen bestand toch te kunnen aanpassen moet je het eerst opslaan onder een nieuwe naam.

Heb via een andere computer de formule ingevuld en het is me uiteindelijk toch gelukt dank daarvoor.
Wat betreft het opslaan, het einigste wat nog maar kan is het bestand openen en een cel aantikken vereder niks. Kan niet eens iets invullen laat staan opslaan. Lijkt wel of het programma is geblokeerd.
Het in de laptop wat andere computers werkt het prima

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan