• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

mogelijk of niet? snelkeuze in validatielijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
Is het mogelijk om in excel, bij het gebruik van een validatielijst, dat als ik op r druk, de cursor direct al naar de eerste optie die begint met de r, gaat?

dus ik heb een hele lijst leveranciers waar uit gekozen moet worden. ik sta op de cel waar ik moet kiezen, ik klik op het driehoekje en dan druk ik op r.

is het mogelijk om een dergelijke functionaliteit te krijgen?

hoi Danny,

Super, kan je mij ook uitleggen hoe die namenlijsten opgebouwd zijn? ik zie 2 namenlijsten:
naam
namen

wat ik nu niet precies snap is waarom er 2 namenlijsten nodig zijn. ik heb nu in mijn lijst met leveranciers een kopje aan moeten maken om het te laten werken. of is dat niet nodig?

andere vraag: ik heb in een andere keuzelijst al een indirect verwijzing als validatie zodat het aantal keuzemogelijkheden beperkt wordt tot alleen de relevant keuzemogelijkheden. is het ook mogelijk om hier deze formule nog omheen te bouwen?

huidige formule:
Code:
=INDIRECT(SUBSTITUEREN($H$12;" ";))

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste arjoderoon ;)

hoi Danny,

wat ik nu niet precies snap is waarom er 2 namenlijsten nodig zijn. ik heb nu in mijn lijst met leveranciers een kopje aan moeten maken om het te laten werken. of is dat niet nodig?

Ja het is nodig om een kopnaam te geven omdat die vermeld wordt in de formule.

andere vraag: ik heb in een andere keuzelijst al een indirect verwijzing als validatie zodat het aantal keuzemogelijkheden beperkt wordt tot alleen de relevant keuzemogelijkheden. is het ook mogelijk om hier deze formule nog omheen te bouwen?

Is niet nodig omdat hij toch de lijst kan onderscheiden van beginletter.

Groetjes Danny. :thumb:

Hoi Danny,

ik snap wat je bedoelt. alleen wat ik dus wil is eigenlijk een tweevoudig filter. eerst wordt het aantal mogelijkheden beperkt doordat je in een eerder vakje al een keuze maakt. aan deze keuze zijn een aantal opties gekoppeld. dit om fouten te voorkomen. Om vervolgens 1van deze opties te kiezen wil ik dan weer de mogelijkheid geven door middel van typen sneller naar deze opties te gaan. 't wordt wellicht wat ingewikkeld, maar was benieuwd of dat kan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste arjoderoon ;)

Als je 2 letters intypt dan gaat hij ook alle namen terug geven die met deze 2 letters beginnen.

Of bedoel je nog iets anders ?

Groetjes Danny. :thumb:

Hoi, ik bedoel inderdaad iets anders, maar het gaat om iets heel kneuterigs uiteindelijk.

ik heb 2 cellen waar een keuzemenu aan hangt. het keuze menu van de 2e cel, geeft een aantal opties weer, afhankelijk van welke keuze er gemaakt is in de eerste cel. Dit om ervoor te zorgen dat men altijd de goede mogelijkheid kiest, ivm rapportages.

dat heb ik gedaan met naamlijsten en de indirect formule.
dit blijft er ook instaan, omdat ik zo ervoor wil zorgen dat alles goed ingevoerd wordt, dus dat men alleen uit de relevante opties kiest en niet per ongeluk een optie kiest die helemaal niet onderdeel is van de onderliggende keuzemogelijkheden van de keuze die gemaakt is in de eerste cel.

@sachainc Vraag verwijderd. Graag een eigen vraag maken. Het is niet toegestaan in iemand anders zijn vraag jouw probleem te plaatsen. Dit is onoverzichtelijk voor de helpers maar vooral voor de topicstarter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan