• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

naamgeving automatisch laten doorvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

deheugden

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Is het mogelijk om wanneer ik een naam ingeef, bijvoorbeeld pc01, en een aantal(bijv. 10) dat dan in een ander sheet 10x de pcnaam geplaatst word met een oplopend nummer?

Dus in mijn bijgesloten test.xls plaats ik in de sheet legenda in velg G9 de syntax van de pc; bijv.PC en in sheet g10 het aantal, bijv. 11 dat dan in werkblad werkplekken(F3 bijvoorbeeld) het volgende komt te staan:
PC0001
PC0002
PC0003
PC0004

enz totdat er 11 pc's zijn aangemaakt???

alvast bedankt voor de reactie.

Bijlagen

Bijvoorbeeld in werkplekken F3:
Code:
=ALS(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3)<=Legenda!G$10;LINKS(F$3;2)&TEKST(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3);"0000");"")

Bijlagen

Dat werkt, bedankt voor de snelle reactie. Maar nog een uitleg vraag; hoe heb je geregeld dat in mijn voorbeeld het woord pc genomen wordt; dus wat als pc verandert naar een 3 letterig of 4 letterig woord(bijv. Win of W-XP of W07??? Wat moet ik dan in de formule wijzigen?

Laatst bewerkt:
dus wat als pc verandert naar een 3 letterig of 4 letterig woord(bijv. Win of W-XP of W07??? Wat moet ik dan in de formule wijzigen?
Win:
Code:
=ALS(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3)<=Legenda!G$10;[B][COLOR="Red"]LINKS(F$3;3)[/COLOR][/B]&TEKST(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3);"0000");"")
W-XP:
Code:
=ALS(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3)<=Legenda!G$10;[B][COLOR="Red"]LINKS(F$3;4)[/COLOR][/B]&TEKST(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3);"0000");"")

Of - voortschrijdend inzicht - in één keer:
Code:
=ALS(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3)<=Legenda!G$10;[B][COLOR="Red"]LINKS(F$3;VIND.SPEC("0";F$3;1)-1)[/COLOR][/B]&TEKST(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3);"0000");"")

Laatst bewerkt:
Klein probleempje nog;

de naamgeving die gehanteerd kan worden bestaat uit max 5 karakters aan de linkerkant dan het "-" teken en daar rechts van weer max 5 karakters.

Dus
QWERT-QWERT
maar het kan ook QWER-QWERT of QWERT-QWE worden.
Nu dacht ik dat ik de opmaak van de formule(F$3,2) begreep, maar duidelijk dus nog niet

Klein probleempje nog
Klein? Volgens mij groot, want nu staan er ineens letters achter het streepje en daar kun je nooit mee rekenen. Ik heb het voorbeeld aangepast, zodat de lengte voor of achter het streepje niet relevant meer is ervan uitgaand dat er getallen achter het streepje staan.

Code:
=ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1));"onjuiste vermelding";ALS(WAARDE(RECHTS(Legenda!$G$9;LENGTE(Legenda!$G$9)-VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1))+RIJ()-3)<=Legenda!G$10;LINKS(Legenda!$G$9;VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1))&TEKST(WAARDE(RECHTS(Legenda!$G$9;LENGTE(Legenda!$G$9)-VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1))+RIJ()-3);"00000");""))

ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1));"onjuiste vermelding";
Controleert of er een streepje staat

WAARDE(RECHTS(Legenda!$G$9;LENGTE(Legenda!$G$9)-VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1))+RIJ()-3)<=Legenda!G$10
Controleert of het getal rechts + het rijnummer kleiner of gelijk aan het opgegeven getal is.

LINKS(Legenda!$G$9;VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1))
Geeft de tekst, ongeacht de lengte

Bijlagen

Laatst bewerkt:
:-) voor mij is het idd groot aangezien excel heel veel mogelijkheden heeft maar je ook moet weten waar te zoeken. ik ga hier mee testen. bedankt

Rob,

de naamgeving van veld pcnaam in worksheet legenda hoeft geen cijfers te bevatten; alleen letters, zolang er die controle maar inzit van links max 5 letters dan het streepje en dan rechts ook weer max. 5
Dus als ik in legenda g9 type: afde-winw waarbij afde een afkorting is van de betreffende afdeling(hoeveelheid letters kan dus wijzigen) dan zou bij werkplekken f3 deze naam moeten komen met de oplopende nummering. Het probleem alleen is dat de nummering begint bij 0001
de volledig naam is dan bijvoorbeeld afd-wpc0001
rechts van de streep hebben we dan te maken met 7 karakters(controle van 5 aanpassen??).

Ik hoop dat je het nog kunt volgen :D

groet,

Dré

Dré,

Ik begin langzaam de weg kwijt te raken, maar constateer wel dat er van je oorspronkelijke vraag steeds minder overblijft, maw voor iedere oplossing komt er een nieuw probleem.

:-) was er al bang voor. Ik zal het nog eens formuleren aan de hand van de originele vraag:

Is het mogelijk om wanneer ik een naam ingeef, bijvoorbeeld afde-wind, en een aantal(bijv. 10) dat dan in een ander sheet 10x de pcnaam geplaatst word met een oplopend nummer?

Dus in mijn bijgesloten test.xls plaats ik in de sheet legenda in velg G9 de syntax van de pc; bijv.PC en in sheet g10 het aantal, bijv. 11 dat dan in werkblad werkplekken(F3 bijvoorbeeld) het volgende komt te staan:
PC0001
PC0002
PC0003
PC0004

enz totdat er 11 pc's zijn aangemaakt???

let wel, de letters links en rechts van de "-" zouden in de toekomst kunnen wijzigen(meer of minder). Ik hoop dat het nu duidelijk is. De verwarring is ook ontstaan doordat ik zelf de formule probeer te begrijpen met al haar mogelijkheden.

ik zou denken aan een combinatie van :

=ALS(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3)<=Legenda!G$10;LINKS(F$3;2)&TEKST(WAARDE(RECHTS(F$3;2)+RIJ()-3);"0000");"")

met

ALS(ISFOUT(VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1));"onjuiste vermelding";

en

LINKS(Legenda!$G$9;VIND.SPEC("-";Legenda!$G$9;1))

alhoewel ik deze combinatie nog niet aan het lopen gekregen heb

Hiermee krijg je geen streepje in de vermelding op 'werkplekken' en dat gaf je in het begin aan als gewenst.
gaat altijd uit van twee posities, terwijl je aangeeft dat dat getal variabel is.

Grote vraag blijft dus: Wat wil je nu werkelijk?

wat ik wil(voor excel) is dat, wanneer ik een naam ingeef(bijv. afdeling-werkplek) in de legenda sheet, op een andere sheet deze naam geplaatst wordt met een nummer; dus bijvoorbeeld afdeling-werkplek0001. Daarna moet de naam met nummering doorgevoerd worden, afhankelijk van het door mij opgegeven aantal(welke ook in legenda staat).

Wat betreft je opmerking mbt het "-" teken; ik was in de veronderstelling dat de formules waar ik mee bezig was wel een "-" controle zou uitvoeren
groet,

Laatst bewerkt:
wat ik wil(voor excel) is dat, wanneer ik een naam ingeef(bijv. afdeling-werkplek) in de legenda sheet, op een andere sheet deze naam geplaatst wordt met een nummer; dus bijvoorbeeld afdeling-werkplek0001. Daarna moet de naam met nummering doorgevoerd worden, afhankelijk van het door mij opgegeven aantal(welke ook in legenda staat).
De naam van de werkplek mag oneindig lang zijn, mag alle tekens bevatten, behalve"-", want dat is het scheidingsteken voor het getal.

Wat betreft je opmerking mbt het "-" teken; ik was in de veronderstelling dat de formules waar ik mee bezig was wel een "-" controle zou uitvoeren
groet,
Klopt, die controle vindt plaats, maar dan moet je hem nog wel vermelden.

Bijlagen

wat betreft de oneindige lange naamgeving; aan de rechterkant van de streep "-" kunnen ook letters voorkomen. Dit om bijv het besturingssyteem of de werkplek te laten zien. Hoe lost ik dat dan op?

Dus:

afdeling-werkplek0001
afdeling-werkplek0002

enz.

heb ik nu goed begrepen dat dat niet mogelijk is??

Klein? Volgens mij groot, want nu staan er ineens letters achter het streepje en daar kun je nooit mee rekenen

groet,

heb ik nu goed begrepen dat dat niet mogelijk is?
Niets is onmogelijk, maar dat vergt een andere formule. Aangezien iedere oplossing weer leidt tot een nieuwe probleemstelling, zou het aardig zijn als je nu eindelijk eens de geldende situatie beschijft en niet steeds met andere naamsvermeldingen komt. In het voorbeeld nu staan vier cijfers, dus kun je rekenen met rechts(cel;4), maar dan zal waarschijnlijk blijken dat er ook twee of drie cijfers kunnen staan en daar pas ik langzamerhand voor.

begrijp het; daarom probeer ik de formule en de mogelijkheden ook te begrijpen, maar dat lukt nog niet echt.
Zoals confusius al zei: give a man a fish....

maar de naamgeving zal zijn:

afdeling-werkplek0001
afdeling-werkplek0002

En verder.

Het probleem alleen is dat de hoeveelheid letters links en rechts wat kan wijzigen; de cijfers blijven wel volgens het formaat 0001,0002.

Laatst bewerkt:
deheugden, Ik heb het idee (na het vluchtig doorlezen van het hele draadje :o) dat dit (zie bijlage) de kant is die je uit wilt gaan. Het voorbeeld doet nog niets met verschillende sheets, maar het gaat ff om het principe....

Groet, Leo

Bijlagen

Dat is idd de kant die ik op wil gaan wat betreft de naamgeving. Ik ga proberen of ik het kan aanpassen wat betreft de verschillende sheets. Het feit dat ik op een knop moet drukken is geen probleem.

groet en ook bedankt,

Dre

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan