Inzien van informatie alleen van desbetreffende begeleider

Status
Niet open voor verdere reacties.

musti

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2006
Is het mogelijk bij access dat als een gebruiker inlogt dat hij/zij alleen de absentielijsten kan toevoegen en inzien waar alleen hij of zij aan verbonden is.

Bijv. Gebruiker 1 is begeleider van klas 8. dan mag de begeleider alleen informatie over die klas inzien.

Je kunt de naam van de ingelogde gebruiker uitlezen met een functie, bijvoorbeeld:

Code:
Function Gebruiker()

Gebruiker=Environ("Username")

End Function

Vervolgens kun je op basis van de gebruikersnaam bepaalde filteringen maken, of andere restricties afdwingen.

Je kunt de naam van de ingelogde gebruiker uitlezen met een functie, bijvoorbeeld:

Code:
Function Gebruiker()

Gebruiker=Environ("Username")

End Function

Vervolgens kun je op basis van de gebruikersnaam bepaalde filteringen maken, of andere restricties afdwingen.

Het is namelijk zo dat er 5 soorten gebruikers zijn: Directie,teamleider,administratie,coordinator en begeleider.

Bijv. bij het menu logboek krijg je eerst een menu te zien met alle klassen en de daarbijbehorende begeleider.
Enigste wat ik uit het keuzemenu kan meenemen is het klasid waarmee ik kan gebruiken voor later maar niet het begeleidersid.
En alle gebruikers boven het groep begeleiders hebben wel het recht om logboeken te maken over alle klassen. Hoe kan ik dit voor mekaar krijgen.

Op de site van Goos van Beek vind je een handig document hoe je de beveiliging van een Access database moet regelen via Gebruikersaccounts en gebruikersgroepen.
Tis wel een hoop werk...

Op de site van Goos van Beek vind je een handig document hoe je de beveiliging van een Access database moet regelen via Gebruikersaccounts en gebruikersgroepen.
Tis wel een hoop werk...

Kan ik maar beter niet aan beginnen. Toch hartstikke bedankt voor de informatie.

Zoals ik al eerder aangaf, bouw ik tegenwoordig liever db's op basis van Inlognamen. Die kun je namelijk heel makkelijk uitlezen. Je kunt vervolgens een Select Case maken op een startformulier waarbij je dan alle toegestane inlognamen toegang geeft tot bepaalde knoppen, en andere juist weer niet.

Iets als dit:

Code:
sUser = Environ("UserName")
Select Case sUser
	Case "Persoon1"
		me.cmdFormulier1.Visible=False
		me.cmdFormulier2.Visible=True
		me.cmdFormulier3.Visible=False
	Case "Persoon2"
		me.cmdFormulier3.Visible=True
	Case "Persoon3"
		me.cmdFormulier1.Visible=True
	Case "Persoon4"
	Case "Persoon5"
	Case Else
		MsgBox "U heeft geen rechten op deze database"
		DoCmd.Quit
End Select
Heb je in ieder geval een idee hoe je verder kunt...

Zoals ik al eerder aangaf, bouw ik tegenwoordig liever db's op basis van Inlognamen. Die kun je namelijk heel makkelijk uitlezen. Je kunt vervolgens een Select Case maken op een startformulier waarbij je dan alle toegestane inlognamen toegang geeft tot bepaalde knoppen, en andere juist weer niet.

Iets als dit:

Code:
sUser = Environ("UserName")
Select Case sUser
	Case "Persoon1"
	Case "Persoon2"
	Case "Persoon3"
	Case "Persoon4"
	Case "Persoon5"
	Case Else
		MsgBox "U heeft geen rechten op deze database"
		DoCmd.Quit
End Select
Heb je in ieder geval een idee hoe je verder kunt...

Het situatie is als volgt. Ik maak de database voor iemand anders die het dan zonder mij moet gebruiken. In jouw geval moet er dan elke keer als de gebruiker een nieuwe gebruiker registreert de vba code veranderen. Voor hem is dat dan een heel karwei.
Ik denk dan aan gebruikers in groepen indelen.

Heb je gelijk in; bij veel (wisselende) gebruikers is deze methode ook erg omslachtig.
Overigens is elke vorm van beveiliging natuurlijk gebaseerd op herkenning van personen die al dan niet iets mogen doen. Ik zie zogauw niet, hoe je daar een snelle oplossing voor kunt maken bij veel verschillende (soorten) gebruikers.

Heb je gelijk in; bij veel (wisselende) gebruikers is deze methode ook erg omslachtig.
Overigens is elke vorm van beveiliging natuurlijk gebaseerd op herkenning van personen die al dan niet iets mogen doen. Ik zie zogauw niet, hoe je daar een snelle oplossing voor kunt maken bij veel verschillende (soorten) gebruikers.

Bij mij heb je 5 soorten gebruikers wat ik boven heb genoemd. en elke soort gebruiker rechten toekennen(welke formulieren ze wel en niet mogen gebruiken). Dit is wat ik denk.

Toch bedankt voor al de moeite.

Het probleem dat je daarbij hebt, is dat je op de één of andere manier een gebruiker aan een gebruikersgroep moet zien te koppelen. Daarvoor moet je dus in het systeem weten wie lid is van welke groep... En dan kom je toch weer bij het vraagstuk: wie is er ingelogd?
Via de beveiligingstool van Access kun je dat dus allemaal wel regelen, met groepen en personen, maar het moet toch door iemand worden ingevoerd, en bijgehouden.

Het probleem dat je daarbij hebt, is dat je op de één of andere manier een gebruiker aan een gebruikersgroep moet zien te koppelen. Daarvoor moet je dus in het systeem weten wie lid is van welke groep... En dan kom je toch weer bij het vraagstuk: wie is er ingelogd?
Via de beveiligingstool van Access kun je dat dus allemaal wel regelen, met groepen en personen, maar het moet toch door iemand worden ingevoerd, en bijgehouden.

Hartstikke bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan