Merk even op dat hoewel MD5 in sommige gevallen niet superveilig zou zijn, het voor een login systeem op een gemiddelde website meer dan genoeg is.
Het ontcijferen van een hashwaarde is vaak oninteressant
Wanneer een hacker in bezit zou komen van de database met wachtwoorden dan is hij waarschijnlijk ook in het bezit van de tabellen met overige informatie, en dan lijkt het me niet meer nodig om het wachtwoord te decrypten, wanneer hij specifiek iets met die website wilt uithalen. Maargoed, MD5 is een hash functie, en ik kan me niet veel situaties voorstellen waarbij je gevoelige informatie gehashed hebt opgeslagen (een hash kun je alleen nog maar gebruiken om iets te vergelijken, dus creditcard nummers opslaan voor later gebruik zit er niet in).
Bruteforcen duurt laaaaaang
Rainbow tables versnellen het proces van bruteforcen enigszins, maar dit is alleen "relatief" sneller. Wanneer er een directe bruteforce aanval wordt uitgevoerd naar je server (dan maakt het niet uit welke encryptie je gebruikt), duurt het versturen van een login-request zo lang iets dergelijks alleen efficiënt zou zijn bij een Distributed Attack. En een beveiliging inbouwen tegen flooden maakt hier ook al snel korte metten mee.
Kortom, niks om je druk over te maken. Als alles goed is komt er niemand in je database, en als dat toch gebeurt dan is het enige dat je kunt verdedigen een lijst met wachtwoorden van gebruikers van een gekraakte website. :thumb: