Automatische datum

Status
Niet open voor verdere reacties.
En nu iets bijdragen aan een oplossing ;)

Ik heb het opgelost door in de help file van acces te zoeken ;)

Het is een simpele oplossing door een query te maken met een dubbele index (mits je op week nummer inboekt)

Vul je nu een al bestaande combinatie in geeft hij aan dat deze al bestaat.

Zie voorbeeld.
Hoe je het op jou db moet toepassen moet je natuurlijk zelf uitzoeken.

@Octa: Doe m'n best ben geen expert zoals jij ;)

Bijlagen

Quote:
Origineel gepost door kidsboys2
ik dacht dat het moest van een bepaalde dag tot een bepaalde dag.
maar mijn leraar bevestigt dat het in een bepaalde week is. nu is het gewoon een week.

zoals ik al zei ben ik aardig nieuw, is er niet een bestaand systeem in access zoals google agenda? dat je die tijd selecteerd. alleen dat ik dan de tijd verander in plaats nummer, en dat ik dan die dagen selecteer zonder dat er medere plaatsen geselecteerd worden.
;)
bedankt voor de voorbeelden. maar nu zegt mijn leraar dat ik toch die iritante datems meot gebruiken, en niet de week :confused:

die ene database met die 3 kamers van een hotel komt in de buurt van wat ik nodig heb.
mijn mentor heeft er mee anderhalf uur zitten klooien maar hij snapt er ook niet veel van. hij snapt niet waarom 2 qry's voor die 2 datems. 1 heeft een max en 1 heeft een min funcie. kunnen jullie uitleg geven waarom dat nodig is?

het moet zogaan:
de klant belt en vraagt aan ons of hij een plaatsje kan reserveren voor een datum tot een datum. (moet ingevoerd worden in een formulier). dan moet die database kijken op basis van de datums welke plaatsen vrij zijn (100 plaatsen). (dat wil ik weer geven in een paar rijen). daar kies in een plaats en dan springt een ander formulier open. (frmKlanttoevoegen)
daar voeg ik de gegevens van de klanten in.
misschien is handig dat er ook een random functie op staat om ervoor te zorgen dat de plaats waar de minste klanten zijn gekomen boven aan die lijst komt te staan die dan vrij is.

alvast weer bedankt.

(ps. die ene mark heeft inderdaad hetzelfde project als mij)

OK, dus als ik het goed snap, moet jij iets maken waar je mentor zelf ook niks van snapt? Had ik vroeger maar zo'n leraar gehad ;)
In het voorbeeld heb je inderdaad twee qeuries nodig; je moet namelijk controleren of de te reserveren datum aan twee kanten wel beschikbaar is. Je kunt bijvoorbeeld een begindatum gebruiken die vrij is, maar als de einddatum valt na een datum waarop een andere reservering begint, dan is de reservering uiteraard niet mogelijk. Vandaar de twee controles die dat dus doen.
Je kunt deze check jammer genoeg pas doen op het moment dat de datums zijn ingevuld op het formulier; het zou natuurlijk het mooiste zjn, als je een kalender had waarop die dagen niet zijn aan te klikken.
Maar daar zal je mentor al helemaal niet uitkomen, vrees ik :)

Hoi octafish,

Onze mentor weet inderdaad niet precies hoe het moet.
Kidsboys2 werkt met dagen, ik met weken...
Misschien kun je mij ook helpen? Ik zit namelijk met een vergelijkbaar probleem, is hetmogelijk om als je een formulier invult hem direct iets te laten kijken? In dit geval of in de gereserveerde week nog een plek vrij is, zo ja zet hij de pleknummer in pleknummer...

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=481673

Mvg,

Mark

Ps. hulp is fijn! Project dient voor dinsdag af te zijn...

Ik had je vraag al gezien; een oplossing voor het probleem met Weken is wat simpeler, omdat je een weeknummer simpel kunt afstrepen. Dus zo'n oplossing moet wel lukken voor dinsdag! Zal je in die andere draad verder helpen, want anders wordt het een beetje onoverzichtelijk...

Hoi octafish,

Onze mentor weet inderdaad niet precies hoe het moet.
Kidsboys2 werkt met dagen, ik met weken...
Misschien kun je mij ook helpen? Ik zit namelijk met een vergelijkbaar probleem, is hetmogelijk om als je een formulier invult hem direct iets te laten kijken? In dit geval of in de gereserveerde week nog een plek vrij is, zo ja zet hij de pleknummer in pleknummer...

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=481673

Mvg,

Mark

Ps. hulp is fijn! Project dient voor dinsdag af te zijn...

Mark houd het a.u.b. binnen je eigen topic.
ik post toch ook niet in andere hun topic om mijn vraag te stellen??

als je wel post, bedenk dat iets voor mijn (met reclame in je onderschrift)

OK, dus als ik het goed snap, moet jij iets maken waar je mentor zelf ook niks van snapt? Had ik vroeger maar zo'n leraar gehad ;)
In het voorbeeld heb je inderdaad twee qeuries nodig; je moet namelijk controleren of de te reserveren datum aan twee kanten wel beschikbaar is. Je kunt bijvoorbeeld een begindatum gebruiken die vrij is, maar als de einddatum valt na een datum waarop een andere reservering begint, dan is de reservering uiteraard niet mogelijk. Vandaar de twee controles die dat dus doen.
Je kunt deze check jammer genoeg pas doen op het moment dat de datums zijn ingevuld op het formulier; het zou natuurlijk het mooiste zijn, als je een kalender had waarop die dagen niet zijn aan te klikken.
Maar daar zal je mentor al helemaal niet uitkomen, vrees ik :)

zoiets had ik al voorgesteld maar idd snapt hij er niets van XD
hij vraagt zich al af waar hij ons mee opgescheept heeft :rolleyes:
we wisten pas wat Access was aan het begin van dit schooljaar.

maar wat moet er volgens jou gedaan moeten worden met de code van die quary met die 3 kamers de plaats check met er zowiezo uit, de code van een A4 lang onder de save knop moet ook veranderd worden :confused:

ik vind dit echt iritant (ik verw8 dat niemand van de klas dit af krijgt, ik en mark die hebben meestal als enige de meeste opdrachten goed gemaakt (ik verw8 niet dat de andere het wel halen)).

zoals jullie al begrepen hebben, morgen is de laatste dag.
vanmiddag zal ik nog wel even bezig gaan, post aub. als jullie ideeën krijgen ;)

alvast bedank :)

Ik zal er thuis nog even naar kijken; mijn baas vind het ook niet heel geweldig als ik de hele dag alleen maar voor het forum knutsel ;)

Tis ook niet makkelijk.... :p
Bovendien heb ik al mijn bestanden de vernieling in geholpen, dus ik heb geen voorbeelden meer... (Ja, je kunt het jaar ook tè schoon beginnen ;) )

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan