• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2007

Status
Niet open voor verdere reacties.

Shinushi

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2009
Ik maak op dit moment een sleutelplan voor mijn stagebedrijf en wil ook gebruik gaan maken van een excel bestand voor registratie van een sleutelkastje.

Ik vraag me dus af of je vakjes groen of rood automatisch kunt kleuren als er iets in een vakje nog niet is ingevuld.

Voorbeeld: iemand heeft sleutel 2 op 12-12-09 om 12:12 opgehaald maar die nog niet ingeleverd.

is het dan mogenlijk dat het tijdstip ingeleverd vakje automatisch rood wordt in de desbetreffende rij?

MVG,

Shinushi:cool:

Het zal vast mogelijk zijn met conditional formatting; vooral in 2007 kun je interessante opmaak toevoegen (bijvoorbeeld, van geel --> oranje --> rood) indien bepaalde tijdsgrenzen worden overschreden. Ik denk wat zoeken en stoeien met 'conditional formatting' zal wonderen doen. Veel over te vinden op internet, in de Excel help en natuurlijk op internet.

Het zal vast mogelijk zijn met conditional formatting; vooral in 2007 kun je interessante opmaak toevoegen (bijvoorbeeld, van geel --> oranje --> rood) indien bepaalde tijdsgrenzen worden overschreden. Ik denk wat zoeken en stoeien met 'conditional formatting' zal wonderen doen. Veel over te vinden op internet, in de Excel help en natuurlijk op internet.

Bedankt maar waar vind ik dit "conditional formatting" ?
ik maak namelijk gebruik van een nederlandse versie.

Volgens mij is dat "voorwaardelijke opmaak", te vinden op het 1e ribbon icoontje. Ben zelf erg in de engelse variant haha :confused:

Als ik dit bestand opsla zodat de 2003 versie van excel dit ook kan openen werkt dit allemaal dan nog wel?

Is deels wel afhankelijk wat voor opmaak je gebruikt. In 2007 is er veel extra functionaliteit bijgekomen op voorwaardelijke opmaak. In 2003 was dit ook mogelijk, maar wel beperkt. Je krijgt bij het opslaan als 2003 document een melding; kijk deze even goed door voor meldingen omtrent opmaak. Anders upload je even een voorbeeldje van je bestand, zodat er eens naar kan kijken (wordt wel waarschijnlijk morgen, ik duik zo de file in...) :thumb:

Is deels wel afhankelijk wat voor opmaak je gebruikt. In 2007 is er veel extra functionaliteit bijgekomen op voorwaardelijke opmaak. In 2003 was dit ook mogelijk, maar wel beperkt. Je krijgt bij het opslaan als 2003 document een melding; kijk deze even goed door voor meldingen omtrent opmaak. Anders upload je even een voorbeeldje van je bestand, zodat er eens naar kan kijken (wordt wel waarschijnlijk morgen, ik duik zo de file in...) :thumb:

bedankt:thumb:

de file moet hier staan.

Bijlagen

Bijgevoegd met wat kleine aanpassingen.
Velden worden rood, pas als er iets is ingevuld.
Drop-downs die je erin had, heb ik op Tabblad 2 gezet en een 'namedrange' van gemaakt. Hierna wordt verwezen in het registersheet. Zo kun je instellingen en eindgebruikersdata uit elkaar houden. Als de lijst compleet is, kun je het "lookups" sheet verbergen!

SucceS:thumb:

Bijlagen

Bijgevoegd met wat kleine aanpassingen.
Velden worden rood, pas als er iets is ingevuld.
Drop-downs die je erin had, heb ik op Tabblad 2 gezet en een 'namedrange' van gemaakt. Hierna wordt verwezen in het registersheet. Zo kun je instellingen en eindgebruikersdata uit elkaar houden. Als de lijst compleet is, kun je het "lookups" sheet verbergen!

SucceS:thumb:

Heel erg bedankt maurice.:D:D:D

alleen is er een klein probleempje de namen die ik erin had gezet was voor de paraaf die nu niet meer functioneert:( voor de rest werkt alles prima zelfs in excel 2003.:eek::thumb:

nu heb ik een vraag hoe heb je dat toch gedaan?
niet alleen dat het rood word als niet alles volledig is ingevuld maar ook dat die namen en sleutels op blad2 goed functioneren en dat automatisch sorteren.

ik zou het fijn vinden als je dat kun uitleggen.:thumb:

mvg

shinushi

edit: ik heb wel de nederlandse versie:rolleyes:

Laatst bewerkt:
Allereerst de "Paraaf"
Zoals je al eerder hebt gedaan, moet je naar data validatie gaan.
Zoals je hier ziet (en ik voorheen niet zag) staat hier #REF. Ik heb op het andere tabblad de namen van de personen een 'named range' gegeven. Vervang de formule in de validatie regel door: =Namen en dan zal hij weer goed gaan.

Om zelf deze namedranges aan te maken moet je links naast de formulebalk een 'wit' vakje met het adres van de cell veranderen in de naam van de range. Je kunt zo een adres, of een range van adressen' een "Naam" geven zodat je hier leesbaar naar kunt verwijzen. In plaats van "Blad2!C2:C5" zal er dan bijvoorbeeld "Namen" staan.

plaatje.JPG

Een overzicht van alle namen in het werkboek kun je terugvinden onder het kopje 'formules' en dan 'namen beheren' (ik heb "name manager" en ben nogal gehecht aan de Engelse variant van Excel dus ik mis wat kennis omtrent de NL versie).

In de voorwaardelijke opmaak heb ik de volgende formule gezet:
Als uitgangspunt moet je weten dat de conditionele opmaak pas wordt uitgevoerd als de uitkomst van de formule "WAAR" is.

Voor jouw voorbeeld mag de cel pas rood mag worden als:

1. Er uberhaupt iets in de regel staat. Als de regel nog niet gebruikt wordt, is het niet handig rode velden al te hebben.

2. Pas rood mag worden als er geen inlevertijd/datum is ingevoerd.

Het begin van de fomule is dus makkelijk: =EN(
Vervolgens 'plak' ik alle cellen aan elkaar, in jouw sheet is dat kolom1, 2, 3 en 4. De uitkomst is niets meer dan alle teksten in de cel achter elkaar gezet. We hadden gezegt dat deze cellen op zijn minst iets moeten bevatten wil de cel rood worden (1). In formulevorm ziet dat er als volgt uit: (a2&b2&c2&d2<>""). Met het &-teken 'plak' je dus gegevens uit cellen aan elkaar vast.
De tweede voorwaarde is dat als er geen tijd of datum is ingevoerd. Ofwel in formule form: (e2&f2="").

Het resultaat:
=EN(($A2&$B2&$C2&$D2)<>"";($E2&$F2=""))

Laatst bewerkt:
dat kleine probleempje had ik al opgelost alleen nu vraag ik me dus af waar je die formule moet intype aangezien ik iets anders zie (zie bijlage)
mmhh.png

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan