Allereerst de "Paraaf"
Zoals je al eerder hebt gedaan, moet je naar data validatie gaan.
Zoals je hier ziet (en ik voorheen niet zag) staat hier #REF. Ik heb op het andere tabblad de namen van de personen een 'named range' gegeven. Vervang de formule in de validatie regel door: =Namen en dan zal hij weer goed gaan.
Om zelf deze namedranges aan te maken moet je links naast de formulebalk een 'wit' vakje met het adres van de cell veranderen in de naam van de range. Je kunt zo een adres, of een range van adressen' een "Naam" geven zodat je hier leesbaar naar kunt verwijzen. In plaats van "Blad2!C2:C5" zal er dan bijvoorbeeld "Namen" staan.
Een overzicht van alle namen in het werkboek kun je terugvinden onder het kopje 'formules' en dan 'namen beheren' (ik heb "name manager" en ben nogal gehecht aan de Engelse variant van Excel dus ik mis wat kennis omtrent de NL versie).
In de voorwaardelijke opmaak heb ik de volgende formule gezet:
Als uitgangspunt moet je weten dat de conditionele opmaak pas wordt uitgevoerd als de uitkomst van de formule "WAAR" is.
Voor jouw voorbeeld mag de cel pas rood mag worden als:
1. Er uberhaupt iets in de regel staat. Als de regel nog niet gebruikt wordt, is het niet handig rode velden al te hebben.
2. Pas rood mag worden als er geen inlevertijd/datum is ingevoerd.
Het begin van de fomule is dus makkelijk:
=EN(
Vervolgens 'plak' ik alle cellen aan elkaar, in jouw sheet is dat kolom1, 2, 3 en 4. De uitkomst is niets meer dan alle teksten in de cel achter elkaar gezet. We hadden gezegt dat deze cellen op zijn minst iets moeten bevatten wil de cel rood worden (1). In formulevorm ziet dat er als volgt uit:
(a2&b2&c2&d2<>""). Met het &-teken 'plak' je dus gegevens uit cellen aan elkaar vast.
De tweede voorwaarde is dat als er geen tijd of datum is ingevoerd. Ofwel in formule form:
(e2&f2="").
Het resultaat:
=EN(($A2&$B2&$C2&$D2)<>"";($E2&$F2=""))