• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst laten zien op basis van een andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

RHPJS

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
12 apr 2008
Hallo,

Ik heb een sheet gemaakt met mijn werktijden waarmee ik mijn uren en salaris kan berekenen/controleren.
Nu is het zo dat als ik tijden invul, ik automatisch wil dat 'tot' verschijnt in de kolom tussen die begintijd en eindtijd. Dus als zeg maar de cel van de begintijd is gevuld, te tekst van de cel ernaast weergeven wordt. Hoe doe ik dit?

Alvast bedankt.
RHPJS.

Stel dat in cel A1 de begintijd staat:
Code:
=Als(A1="";"";"Tot")

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Aha, natuurlijk. Ik was het met IF aan het doen.
Wist niet dat alles in de NL-versie ook echt in het Nederlands moet.

Laatst bewerkt:
Nu zit ik met iets anders, want nu ik mijn uren heb ingevuld en het totaal berekend wordt, krijg ik 10,30 (tien uren en een half uur).
Nu wil ik echter gewoon 10 met een breuk erachter (in dit geval 1/2). Heb zitten goochelen met de breuk instelling, maar als ik dat doe, krijg ik alleen een breuk en geen getal meer.

Met het voorbeeld van Bas,

Code:
=D6*24
Celopmaak: Breuk

let ook op dat je voor de totaaltijd de celopmaak :mm gebruikt, alvorens om te zetten naar Breuken.

Laatst bewerkt:
Wellicht dat het door de tijd komt en dat ik vanochtend vroeg op stond, maar ik volg het niet. D4*24?

Wellicht dat het door de tijd komt en dat ik vanochtend vroeg op stond
Ik denk het ook, ik heb het wel over het voorbeeld van Bas Cel D6 en D7
Deze cellen staan in tijd notatie, vermenigvuldig dit met 24, en geef het de notatie: Breuk

Waar jij D4 vandaan haalt, is mij een raadsel.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Gesnopen, alleen vraag ik me af waarom ik moet vermenigvuldigen met 24.

Gesnopen, alleen vraag ik me af waarom ik moet vermenigvuldigen met 24.
Doe zelf ook eens een HEEL KLEIN BEETJE moeite door te zoeken op dit forum of elders op internet.
Dat is al ZO VAAK aan de orde geweest.

Mijn excuses als het teveel moeite is hoor. Maar als ik het had gevonden, had ik deze vraag niet gesteld.

Mijn excuses als het teveel moeite is hoor. Maar als ik het had gevonden, had ik deze vraag niet gesteld.
Dat is helemaal niet te veel moeite.
Ik ken toevallig het antwoord, maar als ik het niet zou weten, dan zou ik na het laatste antwoord bijvoorbeeld in Google als zoekopdracht invoeren: Excel tijd 24 . Er verschijnen dan verschillende treffers waarin het antwoord op je vraag staat, bijv. hier:

http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=7&t=9869

Dus dat je goed heb gezocht, die uitspraak houdt geen stand.
Je moet bedenken: je leert het meest door zelf dingen uit te zoeken, niet door klakkeloos alles van anderen over te nemen.

Ik heb die website al bezocht voor ik deze vraag had gesteld, en kwam er toen al niet uit.
Daar interpreteer ik namelijk dat het aantal uren maal 24 wordt gedaan om het loon per dag uit te rekenen. want het aantal uren maal het salaris per uur zou toch gewoon het bedrag moeten geven dat je hebt verdiend.
Daar staat dat je het aantal uren eerst moet vermenigvuldigen met 24 wat zou betekenen dat je 24 keer uitbetaald krijgt dan je daadwerkelijk hebt gewerkt.

Laatst bewerkt:
Ik heb die website al bezocht voor ik deze vraag had gesteld, en kwam er toen al niet uit.
Daar interpreteer ik namelijk dat het aantal uren maal 24 wordt gedaan om het loon per dag uit te rekenen. want het aantal uren maal het salaris per uur zou toch gewoon het bedrag moeten geven dat je hebt verdiend.
Daar staat dat je het aantal uren eerst moet vermenigvuldigen met 24 wat zou betekenen dat je 24 keer uitbetaald krijgt dan je daadwerkelijk hebt gewerkt.

Daar staat dat je 'tijdsnotatie maal 24' omzet in 'decimale uren' (met als opmaak standaard of getal).
Dus 8:00 * 24 wordt 8,00.

Succes.

Daar staat dat je 'tijdsnotatie maal 24' omzet in 'decimale uren' (met als opmaak standaard of getal).
Dus 8:00 * 24 wordt 8,00.

Succes.
Bedankt voor de uitleg.

RHPJS , om je even te verdiepen ;)
Voor de gevorderde excel'ers bij het doortrekken van
Code:
'=(A1-INT(A1))*24
in kolom A loopt dit fout bij de tweede overschrijding van middernacht , probleem kan je opvangen door de celeigenschappen terug goed te zetten :eek:

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan