laptop doet het niet meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter jeki
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jeki

Gebruiker
Lid geworden
19 jul 2010
Hallo
Ik had twee weken geleden een tweedehands laptop gekocht
dit was een hp pavilion dv9000
Nu is hij denk ik stuk
Want als ik hem opstart komen er strepen op het beeld en vervolgens gaat het scherm op zwart en doet niks meer .

Als ik die laptop dan een tijd niet gebruikt heb doet hij het wel maar dat is maar een paar minuten en dan gaat de muis wijzer schokken en loopt vervolgens vast en dan kan ik hem alleen maar aan en uitzetten.

En vervolgens als ik hem weer aanzet de bekende strepen en het beeld gaat op zwart.

Wat zou dit kunnen zijn?
Is deze laptop defect?
Zou dit een hitte probleem kunnen zijn ? want dat ding wordt behoorlijk heet.
Ik dacht altijd dat hp laptops goede laptops waren want ik had eerder een acer aspire 9300 en daar kwamen ook strepen op het scherm en die viel niet meer te repareren .
Dus ik dacht ik neem een hp maar daar blijkt dit probleem ook bij te zijn.
Wat zijn bijvoorbeeld goede laptops?

Hp en acer ben ik niet zo tevreden over.
Ook was het tweedehands dus ik denk dan dat garantie niet gaat gelden.

Wel jammer want het was toch ruim 300 euro

Het is hier erg rustig.

Niemand die weet wat dat kan zijn?

Laatst bewerkt:
HP is een prima merk hoor :) Beter dan Acer in sommige gevallen.

Is de laptop heel heet?
Heeft de laptop het ooit gedaan?

Heb het vermoeden dat het moederbord niet lekker werkt. Wat dus strepen veroorzaakt (omdat de 'videokaart' (eigenlijk een chip) ook niet optimaal zal werken).

Om het probleem goed op te lossen zou je de videochip moeten vervangen. Veel hobbyisten kunnen de soldeertin die onderop te chip zit laten vloeien, waardoor alle juiste contactpunten weer worden gevonden wanneer dit is afgekoeld.

Helaas is dit wel een tijdelijke oplossing, kan 2 dagen goed zijn, maar ook 3 maanden.

Zou je het heel goed willen doen, zou je de videochip moeten vervangen. Ik ken hierin wel het e.e.a. voor je betekenen, stuur anders daarom even een berichtje.

Hp is dus niet zo goed merk eerder bagger.

Ik hoop dat dit een mening is, gezien het feit dat HP het heel leuk doet in de zakelijke markt en ook de machines voor consumenten zijn niet verkeerd.

Overigens, vrijwel alle modellen laptops waarin de 7600, maar ook de 8400 en de 8600 serie wordt gebruikt kan zich dit voordoen.

Laatst bewerkt:
Wat moet ik me daardan bij voorstellen?

Ik bedoel zo videochip zit toch vast gesoldeerd op het mainbord?

Welke chips kunnen er dan op worden geplaatst?

Om het probleem goed op te lossen zou je de videochip moeten vervangen. Veel hobbyisten kunnen de soldeertin die onderop te chip zit laten vloeien, waardoor alle juiste contactpunten weer worden gevonden wanneer dit is afgekoeld.

Helaas is dit wel een tijdelijke oplossing, kan 2 dagen goed zijn, maar ook 3 maanden.

Zou je het heel goed willen doen, zou je de videochip moeten vervangen. Ik ken hierin wel het e.e.a. voor je betekenen, stuur anders daarom even een berichtje.

Dat er goede spullen vandaan komen kan best zijn maar laptops verkopen met een videochip die te warm wordt vind ik slordig.
Je zou toch mogen verwachten dat ze die laptops uitgebreid testen voordat het wordt verkocht.

Ik hoop dat dit een mening is, gezien het feit dat HP het heel leuk doet in de zakelijke markt en ook de machines voor consumenten zijn niet verkeerd.

Overigens, vrijwel alle modellen laptops waarin de 7600, maar ook de 8400 en de 8600 serie wordt gebruikt kan zich dit voordoen.

Slordig of niet, geen enkele fabrikant kan jarenlang zijn chips uittesten op duurzaamheid. De videochips worden in dit geval door Nvidia kant en klaar aangeleverd, de fabrikanten zoals HP zetten die dingen alleen maar in hun systemen.

Vergelijk het maar met de condensators van rond 2003. Condensators waren goed, maar begaven het na een korte tijd, wegens het ontbreken van de stabilisator. Dit is door de fabrikant van o.a. moederborden niet opgemerkt, aangezien zij er normaliter vanuit gaan dat alles goed werkt. Er kunnen altijd foutjes in sluipen, wat bij een serie als de DV9000 ook het geval is.

Jij hebt te maken met een combinatie van slechte koeling en een slecht gesoldeerde chip. En aangezien die videochip nogal wat warmte afgeeft gaat het daar heel snel mis. Ik weet niet of je zelf handig bent met elektronica, maar als je dat bent is het misschien een idee zelf de reflow (chip heetstoken dmv een gasbrander, om de soldeer opnieuw te laten smelten en op de juiste plek te laten stollen) te doen en de koeling te verbeteren. Mocht dat niet lukken zijn er zoals ik al eerder heb gezegd meerdere members te vinden welke deze "reparatie" voor een klein prijsje kunnen uitvoeren.

Wat moet ik me daardan bij voorstellen?

Ik bedoel zo videochip zit toch vast gesoldeerd op het mainbord?

Welke chips kunnen er dan op worden geplaatst?

Klopt, deze zit inderdaad vast gesoldeerd op het moederbord. Vele vervangen de chip niet, waardoor het uitstel is in plaats van een echte reparatie. Het soldeertin onder de chip wordt vloeibaar gemaakt doormiddel van een gasbrander of iets dergelijks, wanneer dit gedaan is, zal het soldeertin op één of andere manier weer in goede staat terug op het moederbord komen, waardoor het probleem zich (tijdelijk) oplost.

Nadeel wanneer je dit met een gasbrander doet, is dat je het puur op gevoel moet doen. Je hebt geen flauw idee met hoeveel graden precies het tin vloeibaar wordt gemaakt. Hiervoor zijn speciale apparaten ontwikkeld die verschillende computer/laptop reparatie bedrijven gebruiken.

Deze apparaten zorgen ervoor dat alles via schema's loopt en daardoor exact de goede tempratuur per chip wordt bereikt, met deze zelfde apparaten kan je de chip van het moederbord verwijderen, waarna je met nieuw soldeertin een nieuwe chip terug plaats op het moederbord. Hiermee los je het probleem 99% van de keren op en zal de klacht 'in principe' niet terug komen.

Mocht je meer informatie willen, laat het dan even weten.

Is wel bijna een complete repost van wat ik al heb verteld.

Klopt, ging mij meer om het bekend maken wat het verschil is tussen het reflowen van een chip en het vervangen de chip. Tevens met wat voor apparatuur dit gedaan wordt, dit was nog niet vermeld.

Nou ik weet niet als dit wel allemaal de moeite waard is voor een tweedehands laptop.
Het lijkt mij beter om maar een andere te kopen .

Hij doet het nou helemaal niet meer alleen de lichtjes branden verder en verder zwart beeld.
Deze had ik gekocht bij een verkoper op marktplaats die adverteert met tweedehands laptops.
Geen idee als verkoper hiervan op de hoogte is geweest van die serie met slechte videochip.

Klopt, deze zit inderdaad vast gesoldeerd op het moederbord. Vele vervangen de chip niet, waardoor het uitstel is in plaats van een echte reparatie. Het soldeertin onder de chip wordt vloeibaar gemaakt doormiddel van een gasbrander of iets dergelijks, wanneer dit gedaan is, zal het soldeertin op één of andere manier weer in goede staat terug op het moederbord komen, waardoor het probleem zich (tijdelijk) oplost.

Nadeel wanneer je dit met een gasbrander doet, is dat je het puur op gevoel moet doen. Je hebt geen flauw idee met hoeveel graden precies het tin vloeibaar wordt gemaakt. Hiervoor zijn speciale apparaten ontwikkeld die verschillende computer/laptop reparatie bedrijven gebruiken.

Deze apparaten zorgen ervoor dat alles via schema's loopt en daardoor exact de goede tempratuur per chip wordt bereikt, met deze zelfde apparaten kan je de chip van het moederbord verwijderen, waarna je met nieuw soldeertin een nieuwe chip terug plaats op het moederbord. Hiermee los je het probleem 99% van de keren op en zal de klacht 'in principe' niet terug komen.

Mocht je meer informatie willen, laat het dan even weten.

defecte videochip ?

Bekend probleem bij de HP dv .... series.

Ik heb er al genoeg gerepareerd, komt door oververhitting en geen onderhoud, dat doet zowat niemand, het zijn net stofzuigers, als je ze open maakt kom je een dikken laag stof tegen zo dik als een trui, daarom kan hij zn warmte niet kwijt en laat de videochip los van het moederbord.

Ze zijn te repareren voor niet al teveel geld, ga niet naar een winkel, ze smeren je een nieuw moederbord aan van reparatie kosten van 200 tot.... veel geld.

Mocht je hem gemaakt willen hebben.. :) no cure no pay

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan