• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

totaal weer geven van een reeks

Status
Niet open voor verdere reacties.

sjoemie1985

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
goede middag, hoe kan ik op een snelle makkelijk manier het totaal weer geven van een kolom.

het gaat om een excel bestand met een heleboel excel nummers en hier achter staan een aantal bedrag en nog een heleboel gegevens meer maar nu is het dus de bedoeling dat ik van alle zelfde personeels bijvoorbeeld 22345 nummers het totaal bedrag er achter kan zetten.

eigenlijk moet ik een extra kolom krijgen waar per personeels nummer het totaal bedrag moet komen te staan, dus 22445 is bijoorbeeld 456 euro en 22446 is 500.

Geef even een voorbeeldbestandje dan kunnen we zien hoe het is opgebouwd. Staan de bedragen naast elkaar of onder elkaar? Misschien kun je met =SOM() werken.

Voor de medewerker waarvan het nummer in A2 staat, bedraagt het aantal overuren:
=som.als(a2:a1142;a2;f2:f1142)

Nou heb ik geen idee waar je de gegevens vandaan haalt en waar je ze wilt hebben maar kijk eens naar SOM.ALS(criteriumbereik;criterium;optelbereik). Criteriumbereik is de kolom waar je personeelsnummers staan, het criterium is dan het pers.nr. wat je wilt zoeken (of celverwijzing waar het nr. in staat) en bij optelbereik is de kolom waar de overuren in staan.

Succes,

nog een klein vraag je kan ik ook op een snelle manier van die kolom met personeels nummers een naas of onder die lijst een overzicht maken met alle nummers 1 keer weer gegeven?

Dus dat ik een overzicht krijg van alle nummers die er zijn en elk getal 1 keer weer gegeven.

nog een klein vraag je kan ik ook op een snelle manier van die kolom met personeels nummers een naas of onder die lijst een overzicht maken met alle nummers 1 keer weer gegeven?Dus dat ik een overzicht krijg van alle nummers die er zijn en elk getal 1 keer weer gegeven.
Dat kan wel, maar dan kun je best kolom A naar een nieuw blad kopiëren. Dan de unieke nummers er uithalen in kolom B en daarna die unieke nummers in 1 kolom onder elkaar plaatsen. Dan kun je in de kolom ernaast eenzelfde soort formule gebruiken als ik hierboven plaatste.

maar ik kwam al die tijd niet op het woord unieke waarden, toen ik die wist kon ik daarop zoeken.
maar ja dit gelde dus niet voor die over uren aan gezien deze het zelfde kunnen zijn bij een aantal medewerker nummers. :(
dus nu heb ik nog weer een 1 of ander filter mogelijk heid nodig waar bij ik per medewerker nummer het totaal over uren in 1 malig in een kolom krijg dus dat ik zo iets krijg van CEL N2 = totaal over uren van medewerker 2000015 bijvoorbeeld. en ga zo maar door dat ik uit eindelijk 2 kolommen krijg met in de eerste het mede werker nummer en de 2e het totaal aantal overuren van die mede werker.

In mijn bericht hierboven beschreef ik een methode die niet langer duurt dan de filtermethode. Maar in de bijlage bij dit bericht heb ik een extra kolom toegevoegd (dat is nu kolom B), waarin je door in A2 een formule te plaatsen en die naar beneden te kopiëren, ook een overzicht krijgt. Dit kan zo omdat de nummers in kolom A in volgorde van grootte staan.

jij werkt blijkbaar met $ tekens tussen de kolom nummers e.d. waarvoor dient dat?
En ik neem aan dat die ene 1 in het midden van die formule betekent dat als het medewerker nummer al een keer gebruikt is hij niet weer het totaal bedrag hoeft weer te geven?

jij werkt blijkbaar met $ tekens tussen de kolom nummers e.d. waarvoor dient dat?
Kijk in de helpfile bij "absolute en relatieve verwijzing" (dit is erg basic hoor).
En ik neem aan dat die ene 1 in het midden van die formule betekent dat als het medewerker nummer al een keer gebruikt is hij niet weer het totaal bedrag hoeft weer te geven?
Ja.

Laatst bewerkt:
Als je een celverwijzing als =F4 naar beneden door kopieert of doortrekt dan wordt de 4 steeds met 1 verhoogt. Als je een celverwijzing als =F4 naar rechts door kopieert of doortrekt dan wordt de F steeds met 1 verhoogt. Dat kan handig zijn maar er zijn ook momenten dat je dat niet wilt. Bijvoorbeeld er staat een constante in F4 die je overal wil handhaven. $F$4 zet de verwijzing vast. Naar beneden trekken, naar rechts kopieren, in iedere cel zal F4 worden gebruikt.

=$F4 zet alleen de kolom indicatie vast en =F$4 alleen de rij.

Speel er eens mee, zoals gezegd, het is basic Excel.

Ron

nog een nieuwe vraag over het de voorgaande gegevens.
ik heb nu een lijst gemaakt met de medewerker nummers en daarachter de bij behorende over uren.
maar nu heb ik de gegevens naar een aantal andere excel bestanden gekopieerd maar nu moet ik dus die over uren achter de juiste medewerker nummer weer krijgen.

ik heb de kolom met medewerker nummers al zo veranderd dat deze gelijk zijn aan de kolom met medewerker nummers van het bestand.
ik heb nu dus 2 kolom onder elkaar met de zelfde medewerker nummers.
ik heb dus een formule nodig in de trend van: als medewerker nummer in kolom A167 T/m A295 overeen komt met een getal uit kolom A2 t/m 163 plaats dan gegevens uit B167 t/m B163 erachter.
dus je hebt bijvoor beeld in Cel A167 medewerker nummer 20004 met in cel B167 417,5 over uren dan moet hij dus die over uren plaatsen in kolom R en dus in de rij achter de cel in kolom A met het juiste medewerker nummer.

zij bijlage

Bekijk bijlage OVERUREN LIJST test.xls

Laatst bewerkt:
Typ in R2:
=VERT.ZOEKEN(A2;$A$8:$B$136;2;0)

Je doet er verstandig aan om de basisfuncties van Excel te gaan bestuderen,
want dit kun je tamelijk eenvoudig in de Excel-helpfile vinden.

En om foutmeldingen te voorkomen, als een nummer in de lijst niet voorkomt (maar eigenlijk moet dat niet kunnen):
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;$A$8:$B$136;2;0));"";VERT.ZOEKEN(A2;$A$8:$B$136;2;0))

het kan inderdaad voor komen dat er in de lijst waarde overuren bij staan een medewerker nummer niet bij staat, omdat niet iedereen overuren maakt.

in ieder geval weer ontzettend bedankt :thumb::D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan