• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste getal uit kollom

Status
Niet open voor verdere reacties.

toenax

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2005
Hi All,

Ik heb een vraagje.
Ik heb een kollom met allemaal bedragen.
En wil dat het laatste bedrag, onderaan de lijst komt te staan.
Iemand enig idee hoe ik dit kan doen ???

Zie bijlage..

Greetzz,
Iwan

Picture0001.jpg

Jammer dat je geen realiisch voorbeeld bestand hebt bijgevoegd . . .
Code:
=ZOEKEN(9,9999*EXP(10);A1:A100)
Succes,

toenax,

Het kan ook met deze formule, werkt ook als er soms legecellen tussen staan.
Code:
=ZOEKEN(2;1/(A2:A50<>"");A2:A50)

@excelamateur:
De functie zoeken begint bij de onderste cel en werkt zo naar boven tot hij iets tegen komt, in jouw voorbeeld zal hij dus eerst kijken in A50 dan A49, A48 etc. . . .(In mijn voorbeeld A100, A99, A98 . . . . A1)
Hij stopt dus bij de eerste cel van onderaf gezien die gevuld is met een getal, lege cellen in het bereik maakt dus niet uit.

Succes,

Hi All,

Thanks voor jullie snelle reacties.
Ik heb beide jullie antwoorden geprobeerd,
en beide werken perfect.

Greetzzzz en een fijne zondag,
Iwan

Iwan,

Wil je dan alleen de vraag nog even op opgelost/afgehandeld zetten?

Bedankt,

Ik heb beide jullie antwoorden geprobeerd, en beide werken perfect.
Dan heb je de antwoorden toch niet erg goed getest.
Code:
=ZOEKEN(9,9999*EXP(10);A1:A100)
Dat antwoord zal vaak tot onjuiste resultaten leiden.
in plaats van 9,9999*EXP(10) kun je beter gebruiken: 9,99999999999999E+307

Code:
=ZOEKEN(2;1/(A2:A50<>"");A2:A50)
Dit antwoord is juist als de laatste waarde een getal is en geen tekst (maar dat is wellicht bij de vragenstller altijd het geval). Om die laatste mogelijkheid te ondervangen, kun je beter gebruiken:
Code:
=ZOEKEN(2;1/ISGETAL(A1:A50);A1:A50)
De functie zoeken begint bij de onderste cel en werkt zo naar boven tot hij iets tegen komt
Dat is een onjuiste redenering.
De reden dat de functie zoeken de waarde weergeeft die ze weergeeft, is dat zoeken er vanuitgaat dat de waarden oplopend gesorteerd zijn.

toenax,
als je vraag afdoende is beantwoord, markeer ze dan als "Opgelost" a.u.b. (hierboven ook al gevraagd).

Laatst bewerkt:
Dat antwoord zal vaak tot onjuiste resultaten leiden.
in plaats van 9,9999*EXP(10) kun je beter gebruiken: 9,99999999999999E+307

@Zapatr

Ik zal de woorden van een "Mega Senior" niet in twijfel trekken, maar kan je ook aangeven wanneer het vaak tot onjuiste resultaten zal leiden (dit ook met betrekking tot het voorbeeldplaatje van de TS - waar het om geldbedragen gaat en hij niet heeft ingelogd als Dagobert Duck) Als ik hier iets van kan leren graag - wil je dan s.v.p. ook aangeven wanneer en waarom het fout gaat?

Ik heb een voorbeeldbestandje voor je bijgevoegd waar getallen niet gesorteerd zijn.

Bedankt.

@toenax
Ik kan me voorstellen dat je wacht met je vraag op opgelost/afgehandeld te zetten tot er meer duidelijkheid is in waarom welke formule te gebruiken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Martin
De termen Senior, Mega, Giga enz... hebben niks te maken met je kennis maar wel met het aantal keren dat je een antwoord of vraag post. :thumb:

@Rudi

Weet ik :)
Ik ben wel benieuwd naar het antwoord, ik heb er nog geen fout in kunnen ontdekken bij "normale" bedragen.

P.S.
Pijnlijke avatar heb jij . . .

Laatst bewerkt:
Ik zal de woorden van een "Mega Senior" niet in twijfel trekken..
Aan het woord 'mega senior' zou ik maar geen kwalificaties verbinden wat de kwaliteit van de antwoorden betreft, dat lijkt mij misplaatst. Ik maak (zoals bijna iedereen) ook fouten, op dit forum bv. als ik (te) snel wil antwoorden, of antwoord met een formule of code zonder dat ik die in een Excelbestand heb getest. Dit terzijde.

kan je ook aangeven wanneer het vaak tot onjuiste resultaten zal leiden (dit ook met betrekking tot het voorbeeldplaatje van de TS - waar het om geldbedragen gaat en hij niet heeft ingelogd als Dagobert Duck)
Dat is niet omdat er eventueel cellen met tekst in het het bereik zouden kunnen staan waarop de formule betrekking heeft, maar louter omdat het niet denkbeeldig is dat in het bereik grotere bedragen dan 9,9999*exp(10) zouden kunnen voorkomen (bij banken bv, maar ook bij veel andere bedrijven, wordt er met bedragen van miljoenen euro's gewerkt). En als dat het geval is, dan zal het vaak mislopen. Wijzig in jouw bestand bijvoorbeeld A18 of A21 maar eens in 230000 (tweehonddertigduizend), dan geeft jouw formule een onjuist resultaat.

Laatst bewerkt:
Ik heb hem op opgelost gezet.
Die antwoorden zijn voor mij voldoende.
Just what i needed :-)

Greetzzz,
Iwan

@ Toenax
Bedankt voor het op opgelost zetten.

@Zapatr
Ik weet dat aan de benaming ***Senior geen kwalificatie hangt, daarnaast zijn we allemaal mensen die fouten kunnen maken. Volgens mij viel dan ook het woordje "vaak" wel mee

Betreft de formule, wil je dan eens naar deze kijken : ZOEKEN(9,9999*EXP(25);A1:A100)
dit gaat in iedergeval goed tot 99 miljard.

In iedergeval bedankt voor je ondersteuning, hierin heb ik weer wat bijgeleerd.

Bedankt,

Laatst bewerkt:
Ik weet dat aan de benaming ***Senior geen kwalificatie hangt
Daarom zouden m.i. de beheerders van dit forum een dergelijke benaming beter achterwege kunnen laten, dan kan die ook niet tot misverstanden leiden.

Volgens mij viel dan ook het woordje "vaak" wel mee
Dat hangt louter af van het feit welke bedragen er in het bereik van de formule worden gebruikt. Maar zodra er 1 groter is dan het in jouw formule gebruikte bedrag, valt op de uitkomst geen peil meer te trekken. 230000 euro is bij veel bedrijven 'peanuts' hoor.

wil je dan eens naar deze kijken: ZOEKEN(9,9999*EXP(25);A1:A100) ; dit gaat in iedergeval goed tot 99 miljard.
Hoe groter je het getal neemt, hoe minder vaak het fout zal lopen, vandaar dat ik het grootst mogelijke positieve getal gebruikte dat door Excel wordt herkend. Maar als je zeker weet dat in het door jou gebruikte bereik geen grotere waarden zullen voorkomen dan een bepaalde waarde X, dan kun je in je formule in plaats van het grootste door Excel te herkennen getal, zonder bezwaar dat getal X gebruiken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan