Ik denk niet dat er een makkelijkere manier is om een php bestand uit te voeren, php is namelijk
server side, dit wil zeggen dat het uitgevoerd moet worden op een server, deze server verwerkt de code en stuurt vervolgens de html code naar de persoon die het bestand opvraagt, deze html code wordt geïnterpreteerd door de browser die het vervolgens aan de gebruiker laat zien.
Het is dus wel mogelijk om een lokaal html bestand te openen en bekijken (omdat een browser deze wel kan interpreteren), maar het is niet mogelijk om een php bestand op die manier te openen, omdat deze eerst nog door een server verwerkt moet worden.
Dit kan een localhost zijn of een host waar jij naar toe kan uploaden (een externe server.)
Een simpele manier om een 'server' op je eigen computer op te zetten is
xampp.
Ik hoop dat het hier mee allemaal wat duidelijker is.
Niels
P.s Als je echt geïntereseerd bent in php kan ik je aanraden een boek te kopen waarin de basis wordt uitgelegd, bijvoorbeeld 'PHP & MySQL' voor dummies (de voorbeelden in dit boek kloppen niet altijd 100%, maar je leert de theorie wel en kan vervolgens zelf de fouten uit de voorbeelden halen...)