Advies gevraagd nieuwe PC 850 euro

Status
Niet open voor verdere reacties.

jer0en

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Ik ben aan een nieuwe PC toe. Mijn huidige HP Pavillion is bijna 6 jaar oud. PC is traag, heb te weinig geheugen (1GB) en ik ben toe aan iets nieuws.
Nieuwe desktop PC moet weer een aantal jaren meekunnen. Ik game niet en films kijk ik op de TV. PC gebruik ik voornamelijk voor Internet + email, MS Office toepassingen, eenvoudige fotobewerking (photoshop elements 7) en af en toe Autocad LT.
Ik dacht zelf aan een Sandy Bridge i5 processor, en geen grafische kaart. GPU van i5 2500K lijkt mij voor mijn toepassingen voldoende.
PC moet redelijk stil zijn, en kast goed gekoeld.
Ik ga PC niet zelf samenstellen, maar sta open voor een configuratie die door een bedrijf (salland, azerty, 4launch e.d.) samengesteld wordt.
Budget ongeveer 850 euro incl. keyboard en monitor. Monitor moet ik nog uitzoeken.

Bij salland.eu heb ik een PC gezien, die er nog een beetje configureerbaar is. Lijkt mij vrij goedkoop. Of mis ik wat.

Behuizing - Cooler Master Sileo 500 Zwart,
Voeding - Be Quiet! Pure Power L7 430 Watt , 20+24 Pins
Processor - Intel Core I5 2500K 3.33 GHz, Boxed, Incl. Videochip, Quad Core
Processorkoeler - Scythe Shuriken Rev.B
Moederbord - Asus P8H61-M LE/USB3
RAM-geheugen - Exceleram Standard 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Single
Primaire harde schijf - Samsung Spinpoint F3 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, Bulk
Rewriter - Sony NEC Optiarc AD-7260S-0B S-ATA, OEM, Zwart
Cardreader - HP 22-in-1 Media Card Reader Zwart
Besturingsysteem - Microsoft Windows 7 NL, Home Premium 64-Bit
Assemblage - Salland Assemblage Desktop + 3 Jaar Garantie + Installatie Windows
Prijs € 625 incl. BTW

Maak van die I5 2500k een gewone I5 2500
de K editie's zijn voor overklokkers bedoeld en bieden verder niks extra's
verder kun je niet eens overklokken met H61 moederborden
dit kan alleen met P67 en Z68 moederborden

volgens mij is het wel handig om een klein videokaartje erbij te doen voor Autocad?

Welkom nog op Helpmij.nl

Gezien het systeem en budget lijkt het me ,als toevoeging op firestorm,toch wenselijk om een videokaartje te plaatsen.Dit ivm Autocad.

EDIT:thanks Marcel96:D

Bedankt voor de reacties. Behalve de twee opmerkingen, is de configuratie verder oke? Kan ik voor een advies voor een monitor ook hier terecht of moet ik andere topic aanmaken.

@firest0rm: ik heb de 2500k versie juist gekozen omdat de grafisch gedeelte schijnbaar beter is dan van 2500

@Marcell96: heb je een "kaartje" in gedachten?

Laatst bewerkt:
dat is onzin de 2500K is alleen unlocked meer verschil zit er niet in het zijn precies de zelfde processors
dus hou het op de 2500

een HD5550 is een goede videokaart

dat is onzin de 2500K is alleen unlocked meer verschil zit er niet in het zijn precies de zelfde processors
dus hou het op de 2500

een HD5550 is een goede videokaart
Ik heb ergens gelezen dat de k versies Intel HD Graphics 3000 en de zonder k versie HD Graphics 2000 hebben. 3000 versie zou 2x sneller zijn.
Maar als je zegt dat voor autocad beter is 5550 kaart te nemen, neem ik dat graag aan.

echt het eenige verschil is dat hij is unlocked meer niet

klein verschil is dat de 2500 beter kan virtualizeren
klik 2500K
klik 2500

Laatst bewerkt:
echt het eenige verschil is dat hij is unlocked meer niet

klein verschil is dat de 2500 beter kan virtualizeren
klik 2500K
klik 2500
Het verschil in GPU heb ik hiervandaan (zie tabel): http://www.minatica.be/content/1756-2de-generatie-Core-CPU-s
i5-2500 HD2000
i5-2500k HD3000

Dan heb er nog twee 'K' processoren tussen zitten. Dit zijn de topmodellen in hun reeks die met een ge-unlockte multiplier komen, zoals de Black Editions van AMD. Omdat deze voor een meer enthoesiast publiek bedoeld zijn, hebben ze ook de HD 3000 reeks aan boord wat wil zeggen bijna het dubbel IGP power.

Ik weet niet wat het dubbel IGP power zegt voor mijn situatie.

hmm apart je hebt gelijk raar dat dat niet op intel website staat :/

Dat mag je in dit topic erbij vragen.
Ik heb nu HP vs17 scherm. Dat is 17" 5:4 res. 1280x1024 en pixel van 0,264. Netto hoogte van mijn scherm is plm. 27cm.

Het lijkt wel dat alle nieuwe schermen breedbeeld en HD zijn en 16:9. Dat is op zich winst in de breedte, maar ik wil niet achteruitgaan in de hoogte. En ik wil ook niet zo'n groot bakbeest op mijn bureau dus kijk ik naar 21.5 en 23".

21.5 " heeft netto hoogte 26,7cm en pixel van 0,248
23 " heeft netto hoogte van 28,6cm en pixel van 0,265

Is het zo dat als ik voor 21.5 ga dat mijn letters (dus leesbaarheid) kleiner worden door kleinere pixel?

Optie is ook nog een 20 " 16:10 scherm. Maar dat is bijna nergens meer te koop.

Ik heb nu HP vs17 scherm. Dat is 17" 5:4 res. 1280x1024 en pixel van 0,264. Netto hoogte van mijn scherm is plm. 27cm.

Het lijkt wel dat alle nieuwe schermen breedbeeld en HD zijn en 16:9. Dat is op zich winst in de breedte, maar ik wil niet achteruitgaan in de hoogte. En ik wil ook niet zo'n groot bakbeest op mijn bureau dus kijk ik naar 21.5 en 23".

21.5 " heeft netto hoogte 26,7cm en pixel van 0,248
23 " heeft netto hoogte van 28,6cm en pixel van 0,265

Is het zo dat als ik voor 21.5 ga dat mijn letters (dus leesbaarheid) kleiner worden door kleinere pixel?
Optie is ook nog een 20 " 16:10 scherm. Maar dat is bijna nergens meer te koop.

niemand?

de pixels zullen altijd het zelfde blijven die veranderren niet

tenzij het scherm het niet aankan

hoe meer pixels en hoe kleiner het scherm is des te kleiner zal de text zijn

dus ja 21.5 zal dan kleiner worden dan bijvoorbeeld 23inch

de pixels zullen altijd het zelfde blijven die veranderren niet

tenzij het scherm het niet aankan

hoe meer pixels en hoe kleiner het scherm is des te kleiner zal de text zijn

dus ja 21.5 zal dan kleiner worden dan bijvoorbeeld 23inch

Bedankt voor je antwoord.
Dus als ik het goed begrijp, wil ik dezelfde grootte letters dan ik nu heb met 17" moet ik over op 23" scherm. Klopt mijn redenering?

is het nog gelukt te vinden wat je zocht?

of ben je nog steeds bezig met je computer?

Maak van die I5 2500k een gewone I5 2500
de K editie's zijn voor overklokkers bedoeld en bieden verder niks extra's
verder kun je niet eens overklokken met H61 moederborden
dit kan alleen met P67 en Z68 moederborden

niet helemaal correct

zoals later gemeld is de K ook nog voorzien van een betere grafische kaart die voor het midden werk net zogeschikt is als een extra kaart

wil je weten hoe slecht of hoe goed die processor is lees dan eens deze test.
http://nl.hardware.info/reviews/194...-sandy-bridge-review-videokwaliteit-hd-hqv-20
de later genoemde AMD 5550 word er zonder meer door verslagen!.

ps ik las dat je dit geheugen gekozen had

begrijp ik dat je een enkele reep geheugen van 4gb gekozen hebt?

dat zou niet slim zijn als je wil genieten van de snelheid van je geheugen neem dan 2x2GB of 2x4 GB geheugen (RAM-geheugen - Exceleram Standard 4 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Single

het heet niet voor niets Dual Channel ram , dat is iets waarvoor je 2 geheugen repen voor nodig hebt dus 2x2GB of 2X4GB (je 64bits machine kan optimaal gebruik maken van je 4 of meer gb geheugen en stopt niet bij 3,5GB ram die 32bits schijnt te willen zien ook al zit er 4GB in.

Laatst bewerkt:
denk dat de TS de pc al heeft aangeschaft...
topic is van april en het is nu al weer augustus :P
beetje laat dus...

Nee, de PC heb ik nog niet aangeschaft. Door omstandigheden is het project in zijn geheel stil komen vallen. Toevallig ben ik er weer mee bezig.
Ik heb nu een nieuwe configuratie samengesteld. Met SSD, 2x4 GB RAM en Z68 board. Misschien voor mij wat overkill, maar ik wil zeker weer 5-6 jaar mee doen en dan kan ik even voorruit.
Ik heb ook een andere behuizing moeten kiezen, ivm de beperkte hoogte in mijn pc meubel. De hoogte van Asgard is 40,8 cm en dat is echt maximum. Andere kast met max 40 hoogte kan ik niet vinden. Dan zou ik moeten naar uATX uitwijken. Dat is op zich geen probleem. Mooie kast vind ik Aerocool QS 200, Sharkoon AL-2 en Silverstone TJ08.
Heeft toevallig iemand met deze kasten gewerkt? Ik dacht ook even aan kast met USB 3.0 maar die zijn er nog niet zo veel.

Zoals het nu bijstaat, wat duurder, maar nog steeds binnen budget.

Nexus Technology Value 430 430 Watt , 20+24 Pins
Lite-On IHAS324 Serial ATA, Retail, Zwart
Samsung Spinpoint F3 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, Bulk
Cooler Master Hyper TX 3
Kingston ValueRam Dual Channel 8 GB, PC3-10666, 1333 MHz, 9, Non-ECC, Kit Of 2
Xigmatek Asgard Midi Tower Geen Voeding, Zwart
Intel Core I5 2500K 3.33 GHz, Boxed, Incl. Videochip, Quad Core
Microsoft Windows 7 SP1 NL, Home Premium, OEM - Alleen Bij Nieuwe PC's, 64-Bit
Crucial M4 64 GB, S-ATA III / 600, 175 MB/s, 415 MB/s, 2,5 Inch
Asus P8Z68-V PRO
Salland Assemblage Desktop + 3 Jaar Garantie + Installatie Windows​
Totaalbedrag inc BTW € 814,93

@ITizEasy :Welkom op Helpmij...

Zoals al gezegd...Topic is uit april en behoefde geen reactie meer.Dat de case bij ts'r stil gelegen heeft was u niet bekend.Derhalva mag u oude topics normaal gesproken met rust laten.

Mvg,
Frank Wannet
Sectiemoderator Hardware.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan